|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att min ena E39 låter för "mesigt" jämfört med den som har Eisenmann Race. Jag är dock INTE sugen på att lägga ca 20' inkl montering/anpassning av ett Eisenmann system. För närvarande sitter det Ferrita slutburkar + "home-made" X-pipe: (varvar uppåt 5500 som mest) Bilen som har Eisenmann + SuperSprint X-pipe låter så här: (varvar 4000-4300 som mest) Fox: Frågan är, nöja mig med det (alltför) tysta Ferria systemet eller chansa på att Fox låter någorlunda likt Eisenmann? Fox systemet landar på ca 12000 inkl anpassning | |
|
Jag tycker att du har rätt, det låter som två olika motorer, ena med "wow!!!", andra lite lamt och inget direkt orr/raspighet... Har Ferrita-systemet kvar "resonatorerna"? Har för mig att du skrev att dessa blev bortplockade? Hur låter den utan slutburkarna tro? Om jag hade möjligheten skulle det bli headers och hela paketet :D |
|
| Inga resonatorer på nån, ersatta med "raka rör" (X-pipe), i ena fallet SuperSprint i andra fallet "hemma byggda". Har även Ferrita "mellan-dämpare" som kan monteras istället för X-pipe, trodde bilen skulle bli riktigt högljudd utan dessa så man har byggt så att de kan skruvas dit lätt...Dessvärre blev det ingen skillnad i ljud med/utan dessa "mellan-dämpare". Raka rör "hela vägen" tycker jag inte hör hemma på min bil :D. Jag är oxå sugen på headers, men de kostar runt 30000, så det får vänta, och vänta, och vänta :D | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Behålla resonatorn och ta bort ljuddämparna verkar ge ett bra ljud. |
| Jag har inte kvar resonatorerna. Första svenska ägaren monterade ett Ferrita system (mellandämpare + slutdämpare) när bilen kom till Sverige 2001... O som sagt "raka rör" passar inte på min bil :D | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Utan resonatorn fattar jag att det blir för högt, men med dom kvar skulle jag inte kalla det för raka rör. Den är ju fortfarande rätt tyst vid vardaglig körning. |
| Wester: "Raka rör", med eller utan resonator, hör inte hemma på min bil iaf. "Min" verkstad sa att skall de bygga "raka rör" o få det som jag vill (de vet hur petig jag är) så skulle det kosta typ 6'. Jag är allergisk mot ändrör som sitter det minsta lilla snett. Deras råd var att köpa ett system som var anpassat och "svetsat i jigg", då skulle det passa bra. Adaptionen mellan det gamla (här kan jag välja att köra med X-pipe eller Ferrita mellanburkar, lätt att byta mellan dessa då det var ett krav när de byggde X-pipe...) o det nya systemet skulle kosta runt 3-4'. Frågan är bara hur bra/dåligt Fox låter, låter det lika lite som mitt Ferrita så har jag kastat pengarna i sjön. Låter det mer än Eisenmann Race så är det helt OK :). | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det är väl inget fel på raka rör om de uppfyller sitt syfte (ljudet)? Sen att du kanske tycker att det ser fel ut är väl en annan sak, du får väl svetsa på en burk på utsidan av det raka röret så ser det ut som en ljuddämpare, alternativt köpa en ljuddämpare med rakt rör igenom. ;) |
| Haha jag har fått lämna in två st Eisenmann-system till två olika bilar på omsvetsning för att få till en passform som inte sitter snett (ja det var helt omöjligt på annat vis) så var inte så säker på att jiggarna en eftermarknadstillverkare har ger dig en 100% passform. | |
| Jag har Eisenmann Race på 4 bilar, eller den fjärde har jag inte monterat systemet på, än. På de tre som systemen sitter på så har jag "förmonterat" själv på två (E36), inga problem med passform, vare sig före eller efter svetsning. På E39 med SuperSprint x-pipe så sitter allt som det skall. Dina bilar lär ha hsft trötta motor/avgas -fästen eller på något sett krokiga system i övrigt. Att man får justrera så systemem sitter 100 får man räkna med men denna justermån behöver man ingen svets till... | |
| Nejdu allt spikrakt och nya motor- och växellådsfästen samt avgasupphängningar. Du har din erfarenhet av Eisenmanns kvalitet och jag har min. Skulle välja Supersprint i fortsättningen. | |
| Ja min uppfattning är den som typ 95% av övriga Eisenmann ägare delar. Visste du att Eisenmann är OEM-tillverkare av avgas/ljuddämpare till vissa BMW modeller? SuperSprint är inte my-cup-of-tea, men trots det har jag deras x-pipe till E39 (i kombo med Eisenmann slutdämpare) men även deras mellandämpare till E34, även där i kombo med Eisenmann slutdämpare så klart. Blir det extraktor-rör till nån av E39 kommer valet stå mellan Evolve, SuperSprint eller nån billig (sub 10000) kopia typ. SuperSprint är bra grejer men hör inte hemma på tyska bilar, om det finns andra bättre alternativ vilket det gör, Eisenmann :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.