|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kupefläkten i min 523 import har lagt av. Det konstiga är att även elbakrutan och luftcirkulation har lagt av. Är det troligt att det är effektsteget eller panelen eller något annat som är problemet? Hade det bara varit fläkten hade det varit enklare. | |
| E39 är det | |
|
Eftersom annat också lagt av att fungera så börja med att kontrollera säkringarna. Mvh Håkan |
|
| Ja det borde jag skrivit, alla säkringar är hela | |
|
Det funkar att bygla på kontakten till effektsteget. Det tyder på att problemet är där. Men fortfarande inget liv i elbakrutan. De hänger kanske ihop på något sätt. |
|
|
Spänningen på stift 3 går upp till 0,5 v ungefär. Har hittat uppgifter som säger att det ska vara 2-8 volt. Isf är kretskortet dåligt iaf och effektsteget kanske ok. |
|
| Ingen som demonterar en e39 utan AC? Behöver panelen. Bilen är nybes ua och det vore trist att skrota den för att fläkten lagt av. | |
|
Är det denna, manuella, med AC men utan klimatisering du letar efter? Länk |
|
|
Länk Där har du artikelnummer, verkar vara ovanlig. |
|
|
Nej Utan ac helt o hållet. Inte vanligt.... Länk |
|
|
sorry ja som den andra länken är det. |
|
|
Gammal tråd, men hur gick det? Bytte du panelen ifråga? Har nämligen ett exakt likadant problem. Mvh Janne. |
|
|
Jag fick aldrig tag i någon panel då den är extremt ovanlig utan ac. Såldes aldrig i Sverige vad jag vet. Jag gjorde en överledning i kretskortet så fläkten gick men panelen funkade inte i övrigt. |
|
|
Ok... Tack för svaret! Överledning i kretskortet skriver du, sitter det kortet bakom panelen? Jo, har en bmw 523 som inte heller har ac (svensksåld utan ac ), ska ringa och fråga vad en ny panel kostar på BMW. Inte billig antar jag.. Vill gärna att elbakrutan fungerar också :/ Mvh Janne. |
|
|
Ja kortet sitter i panelen. Men jag minns inte vilka kontakter som lödades ihop och bilen är såld. Panelen kostade 8000 för några år sen..... |
|
|
Svindyr m.a.o. Ok, men tack, då vet jag vad jag har att ta ställning till ;) Mvh Janne. |
|
|
Jo...bad en kille löda om i kretskortet och efter det så fungerar fläkten och återcirkulationen. Elbakrutans knapp lyser(det gjorde den inte tidigare), men den skickar ingen "kräm" till rutan dock. Jaja...får väl nöja mig med att det "viktigaste" fungerar...dvs kupéfläkten :) Mvh Janne. |
|
|
Tror reläet för elbakrutan sitter i elcentralen bak. Borde gå att fixa egen knapp med tidsstyrning eller styrning så den stänger av när man stänger av bilen. Termostat ver jag inte om det finns. |
|
|
Hmm...tack för fortsatta tips, ska åtminstone försöka lokalisera och då kontrollera/byta detta relä. Mvh Janne. |
|
|
Nix...nu dog hela värmepanelen igen. Ska leta hårdare efter en nytt kort, hittar jag inget på nätet så blir det nytt från BMW! Inte kostnadseffektivt, men så får det bli.. Återkommer.. |
|
|
Jag tänkte testa att sätta dit en panel från en bil med ac. Kanske fläkt och elbakruta ligger på samma stift i panelen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.