|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag o min kollega har båda en e39 01:a med samma problem. När jag man kör över ojämnheter samt gupp osv hörs ett metalliskt/klickande rassel ljud från främre däcken. Bilen är nybesiktigad och besiktningsmannen sa att han inte kunde hitta något glapp. Har även haft bilen inne på verkstad som inte heller hittar något glapp i framvagnen. Så undan är då vad kan det vara? - Stenar, grus innanför bromssköld? - Stötdämpare, fjäderbenslagring? Hur felsöka bäst för att hitta detta problem? Mvh Greg | |
|
Enklast är nog att först hissa upp bilen med hjulen hängandes i luften. Skaka, tryck, dra och rucka i hjul och allt som hänger ihop med hjulupphängningen. Det finns mycket som kan glappa... Bromssköldarna har en förmåga att falla sönder så de kan också skramla, jag hade det problemet rätt länge innan jag insåg vad det var som skramlade när jag körde över små ojämnheter. Om du har extra "grusskydd" monterat på bromssköldarna kan de ha lossnat (nummer 4 här: Länk ). Kolla också de främre värmesköldarna runt avgassystemet som kan skramla bra när skruvhålen börjar ge med sig. Hittar du inget så gå igenom allt igen när bilen står på hjulen, förslagsvis på en lyft. |
|
|
Hade också ett klunkande ljud i framvagnen på min e39 som varken jag eller besiktningen hittade. Höres just när man körde över små ojämnheter. Jag gissar att det var glapp i fjäderbenens övre fäste, det var det enda förutom stötdämpare jag inte bytte i framvagnen under mina år och 10000 mil med kärran. // Magnus |
|
|
Kan mycket väl vara stabilisatorstagen, orsakar klickande ljud när de är glappa och man kör över ojämnheter. Billiga och enkla att byta. |
|
| Fjäderbenslagringarna är vanligt. Bilprovningen brukar inte känna det glappet. Kan vara ett tecken på att stötdämparna börjar bli dåliga också. | |
|
Jag har exakt samma fenomen på min e39 -00 på höger fram. Metalliskt rassel är väl det som bäst beskriver ljudet. Återkom gärna om ni får reda på vad detta orsakas av. |
|
| Det är det tunna metallhöljet som hindrar skit hamna på bromsskivan | |
|
-Jag tror att det är någon av de två krängningshämmarstagen! -Jag hade det klickande ljudet på min e39, o bytte staget på en sida, o sen var det tyst! |
|
| Nu har jag bytt stabilisatorstagen fram. Dessa var ganska trötta så det var absolut inte fel att byta dem men rasslet består. Ingen skillnad där. Kände efter om det fanns några lösa delar eller om bromsskölden kunde skorra etc. Hittade inget som satt löst. | |
| Nu har jag bytt nedre och övre länkarm, samt styrled och bussning till krängningshämmarstag. Det metalliska rasslet är borta. Skulle gissa att det var bussningen i den nedre länkarmen som låg bakom rasslet. De var helt kass och spruckna i gummit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.