AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.477

e61 04. Drar ur batteri, slutar aldrig surra under huven efter avstängning

Zn
2
Znurre86
525i Touring - 04
Hej.
Jag fick bekymmer med min e61 idag.
Sambon använde bilen vid lunch utan problem men när jag kom ut i den nu i kväll va den stendöd.
Jag satte på laddaren på bilen och lät den sitta ett tag och startade sedan bilen och åkte en sväng.
När jag kom hem öppnade jag huven och stängde av bilen men det surrande ljudet från motorutrymmet som brukar försvinna efter bara en kort stund slutar inte den fortsätter att surra.
Jag lät bilen stå ca 40min och när jag kom dit stod den fortfarande och surrade.
Men då slutade den surra ca 30sekunder och sedan slog den till och började surra igen i ca 30sekunder sedan slutade den i 30sekunder osv.
Någon som har en susning om vad som kan vara fel?

MVH
Linus
Zn
2
Znurre86
525i Touring - 04
Jag vill bara tillägga att bilen verkar slå ifrån övriga grejer efter en kvart om man tex har dörren öppen så slocknar innerbelysningen efter 15min men den fortsätter surra i motorutrymmet
Transocean
Fråga sambon vad hon har gjort med bilen. Min ex-fru lånade en gång min strökna Saab 9000-manuell, utan problem. Nästa dag när jag körde i väg var femmans växel borta. D v s hon hadde förstörd vxl-lådan utan problem :-) Märk....EX-FRU
Ryck säkringar och eller reläer tills det slutar surra.
Visa användare
2.335
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vad är det som surrar, var kommer ljudet ifrån?
Det är inte kylfläkten?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte minns fel, kan det finnas ett samband mellan detta problem och defekt oljenivågivare/varnare - gör en sökning på forumet.

Om jag minns rätt, kan man rycka ut kontakten till givaren för att se om bilen "somnar".
"Enkel felsökning"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
La
56
Lars-Eric
520dA LCI touring -09
520dA touring -11
320i touring -06
Jag hade exakt samma fel på en 525 T -04 i våras (se annan tråd). Det som låter i motorrummet är en tomgångsventil + DISA ventilen. Det som orsakar att bilen inte går ner i sleep mode är troligen någon modul som har gått sönder och gör att datatrafiken i K-CAN inte upphör. I mitt fall var det stolmodulen under passagerarstolen (höger fram) som var orsaken. Det tar lite tid att koppla ur och testa alla moduler och sedan måste du vänta en stund för att se om bilen verkligen går ner i sleep mode. Att prova att rycka säkringar KAN fungera, i mitt fall lurades jag att tro att det var instrumentet som var felet för ryckte jag den säkringen då gick bilen ner i sleep mode, men det visade sig senare att så var inte fallet. Lycka till!
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Prova att koppla bort den lilla kabeln som går till ibssensorn på minuspolen på batteriet. Om det kommit fukt där kan den bli förstörd. Man kan köra utan den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.