AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
767

visar olika bränsleförbrukning

cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Det är så här att jag kör långa sträckor till jobbet och den lilla söta pilen står i regel på ca 0.5-0.6
men ändå säger färddatorn ca 9.7 och den verkliga är exakt 1 liter milen.

Min fråga är varför visar pilen en förbrukning på 0.5 just för stunden när det ligger på 1liter milen?
Vill minnas att när jag bytte olja i motorn stack förbrukningen iväg men nålen på instrument visar fortfarande det den skulle ha dragit för stunden?
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Vi snackar såklart med farthållaren på då..
Den lilla söta pilen visar momentanförbrukningen medans färddatorn visar vad bilen dragit i snitt de senaste 10 milen.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Betyder momentanförbrukning att vad den drar just då? I så fall ska den inte visa 0.6 för bilen kan inte dra 0.6 under 15 mil och samtidigt visa 9.7liter på 10mil?
Japp, momentanförbrukning är vad den drar i ögonblicket, och nä det verkar konstigt om den inte går ned efter 15 vmils lugn körning, min sjunker alltid vid lugn långkörning.
Med lugn långkörning menar jag inte motorväg i 130 för då drar den närmare 1 liter/mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Titta på momentanförbrukningen när du accelererar eller kör i motlut så ser du att den rör sig långt högre än 0,6l/milen. Det är förklaringen att snittförbrukningen, som inte bara är de senaste 10 milen utan när du nollade den senast, är högre än momentanförbrukningen i jämnfart.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Men varför visar den 0.6 på nålen med farthållaren på. Min förbrukning är ju 1 liter milen så nålen skulle visat runt 1.0 när jag kör på farthållaren under min långa färd?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den ligger väl inte konstant på 0,6 l/milen? Vägen måste väl luta upp och ned i omgångar?

Om den ligger konstant på 0,6 l/mil oavsett hur terrängen skiftar och farten är jämn så är den trasig.
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Om en 530i skulle snitta nära 0,6 l/mil skulle jag bli imponerad. Nolla färddatorn så att en ny snittförbrukning visas. Kör du mycket landsväg kommer den givetvis vara låg, men med alla start, stopp, körningar i stan, kortkörningar till och från affären och förmodligen en del omkörningar så kommer snittförbrukningen hamna bra mycket högre än vad nålen visar momentant vid lugn landsvägskörning.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Om jag nollställer färdatorn när pilen ligger på 0.6 ska då färdatorn lägga sig runt 0.6 också? I alla fall rätt snart bör väl förbrukningen hamna..
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Ja. Färddatorn buffrar allt förbrukat bränsle och den sträcka som körts sedan nollställning. Den dividerar bränslemängd med körsträcka. Enkel matematik!

Slutsats: Det är inte förbrukning enligt snål landsväg som visas på snittförbrukningen utan snittet av ALL typ av körning som du gör. Kallstarter och korta körningar är värst.
cr
51
crazzin
Bmw 530i-08
Anledningen varför jag undrar är den att jag tyckte färddatorn och nålen stämde överens bättre när jag köpte bilen. Nu känns nålen som en glädjemätare som visar helt ointressant värden.
Ah, det är sedan senaste nollning färddatorn räknar på, man lär sig nåt nytt varje dag.
Vetefan var jag fått de senaste 10 milen ifrån men den tron har jag gått med i alla fall sen jag hade min e34 för minst 15 år sen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.