AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
14.973

släcka motorlampan inför besiktning.

sk
27
skaos
318i touring -03
Finns det något indianknep för att släcka lampan inför besiktning. Sett lite på youtube om olika varianter me att ta bort batterikablar m.m. Grabben har en bmw 318i -03 e 46
Hej,
Om inte lampan tänts av något tillfälligt fel, då den automatiskt släcks igen efter ett antal körcykler, lär ni inte kunna få till en lösning utan att först åtgärda det som tänder lampan.

En utrustning för att läsa och släcka felkoder (och lampan) behövs. Om ni har tur, kanske ni kan släcka lampan så länge att bilen passerar besiktningen. Men chansen är nog minimal.

Det hjälper nog till att få bra svar om ni ger fler detaljer om bilen och om hur den har gått den senaste tiden. Om ni själva har en idé om varför lampan tänts.

/Lennart
Det brukar gå bra ibland att släcka lampan direkt när man kommer dit utanför porten innan man gör in, den brukar hållas släckt i de få starter och körning dom gör.
Dock om det finns ett fel som ger förhöjda avgasvärden så åker man på det.

Du kan alltid prova att ta bort battteripolen några minuter det brukar släcka lampan på en del bilar om minnet raderas när bilen blir strömlös.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det kommer inte att räcka!

De läser av bilen via OBD2-uttaget och där får de fram koden om den inte har raderats med diagnosdator eller liknande.

Så gör en felkodsavläsning och radera koden efter den är noterad.
Kommer lampan tillbaka igen finns det ett fel som triggar den...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sk
27
skaos
318i touring -03
Vi släckte lampan vid förra servicen. Va svart i lite över ett dygn. sen kom den tillbaks. Bilen går prickfritt. perfekt tomgång och inga som helst problem annars.
Vad var felkoden?
Att den går perfekt behöver inte innebära att en sensor är defekt, de kan fungera i alla högsta grad och just genom att de fungerar få datorn och tända lampan.
Tjuvluft tex.
sk
27
skaos
318i touring -03
ska skriva ut felkoderna o kolla va den larmar på. Den drar inte mycket soppa heller. Vill inte hålla på o byta ut halva motorn för att släcka lampan iom att bilen går bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Verkar finnas en del osäkerhet kring detta moment så här kommer info om hur det ligger till.

Vid den "elektroniska miljökontrollen" (mer känt som "läsa av felkoder") läser man ut OBD II felkoder men man läser även av statusen av bilens OBD II systemsjälvtester (kallas även readiness monitors).

Den här "elektroniska miljökontrollen" ersätter bara avgasmätning på tomgång (för bensindrivna bilar).

För att få godkänt (dvs inga anmärkningar) måste BÅDA av nedanstående villkor uppfyllas
- motorlampan måste tändas vid start av motor och släckas efter motorn startat
- inga anmärkningsgrundande felkoder får finnas lagrade (alla felkoder definerade i OBD II felkoden ger inte en anmärkning - endast de miljörelaterade)

Dessutom läser man som sagt av statusen av självtesterna i bilens motorstyrsystem. Om dessa INTE har utförts, kommer avgasmätningar på tomgång att utföras.

Enligt OBD II standarden MÅSTE statusen på dessa readiness monitorer nollställas varje gång man raderar felkoder (och det tar lite körande för att få OK status på samtliga monitorer på en fullt fungerande bil)!

Så raderar man felkoder precis innan man kör in för besiktning, så kommer INTE dessa readiness monitorer att vara OK - således kommer de att mäta avgasvärdena på tomgång (vilket normalt sett inte görs).

Så har man en fjantande felkod som dyker upp ibland och man samtidigt vet att man kan passera avgasmätningarna på tomgång - så är det fullt att radera felkoderna precis innan besiktningen och få bilen godkänd. Jag säger inte att man BORDE göra såhär eller att det är VAD du ska - jag säger bara att det är tekniskt möjligt.

@skaos : I det här fallet så ska du, precis som du skriver, läsa ut felkoder för att se vad den varnar för.

Vilken enkel OBD II felkodsläsare som helst räcker, själv använder jag en Bluetooth dongle och Torque-appen. Oavsett så hamnar man alltid under 300 SEK för den enklaste lösningen.

Jag skulle nästan våga sätta min läckande Getrag-låda på att du har felkod av typen P0171/P0174 och att det beror på att en eller flera slangar och insugsrör är trasiga och suger in tjuvluft.
Men eftersom det kan handla om M43, N42 eller N46 motor så vågar jag inte gambla min Getrag-låda, hade det däremot varit en en M5x-motor hade jag inte tvekat :-)
Bilen kan gå bra och du märker ingenting, men den kan fetta på med bensin och åker man runt med det en längre tid så förstörs katalysatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.