AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.064

Fel på belysning, backkamera mm (intermittent, larm)

Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
På morgonen larmade min 330e om fel på strålkastare (minst 4 olika larm), ingen SOS call funktion, mm. Lite senare larmade den även för backkameran (när jag skulle backa in på en parkeringsplats). Det blingade och kom upp texter med olika långa mellanrum och det var inte bara larm för blinkers betedde sig konstigt, lyset fladdrade mm.
Jag åkte förbi på BMW och de hade inte möjlighet att ta in den på en gång :-(
Han föreslog att det kunde vara dåligt laddat 12V system men kunde inte be någon ens mäta batterispänning. Jag åkte hem och hämtade multimetern och laddaren. Multimetern visade 14.4V på batteripolerna (obelastat). Jag laddade ett par timmar och var iväg nu under lunchen utan att varningarna kom tillbaka.
Jag kör då och då (minst 2 ggr i veckan) längre sträckor på bensin och det gjorde jag även igår kväll (13+13 mil). Visst borde 12V batteriet laddas tillräckligt på 26 mil?
Min tanke var "jordfel" eller "glapp" - något som påverkade datorn/systemet som styr lyse och sakerna ovan. Displayer inne i bilen fungerade under hela tiden och den gick som den skulle (både på el och bensinmotorn).

Någon som råkat ut för liknande? Behöver ju inte vara en 330e då de system som varnade ju finns på fler modeller. Jag har Adaptiva LED.

/Arne
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Hände igen nu på hemvägen från en liten tripp på 4 mil enkel väg. Jag borde nog göra som du sägen stänga ner och låta den stå ett tag innan jag mäter. Men jag ska iväg imorgon på en längre tripp så jag laddar nu över natten och hoppas på det bästa. Jag ska dock starta lite tidigare än jag först tänkte så om den larmar direkt kan jag åka till BMW och helt enkelt tvinga dem att ta emot bilen så lånar jag en annan för min tripp. Har man en ny bil och dessutom på leasing så kan man ställa lite krav. Krånglar verkstaden så går jag väl till säljaren.
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Har varit lugnt några dagar men nu på morgonen blev den helt tokig. Varnade för nästan allt, bakluckan gick inte öppna tex. Även stora displayen och ljudanläggningen slog av någon sekund ett par gånger. Nu ska den lämnas in så de får leta rätt på felet.
Ska bli intressant att höra vad det är...
sa
275
sarli
I4 m50 G26
12V batteriet laddas också när man laddar högspänningsbatteriet. Så laddar man bilen lite då och då så borde det inte bli djupurladdat i första taget.

Detta låter som ett virus tagit sig in, hoppas det löser sig. En liten felkodsavläsare är guld värt, kan man över längre tid avläsa fel som kommer och går för få en magkänsla på vad som är tokigt. Man har ju läst här ett antal skräckexempel på hur BMW själva inte reder ut diverse fel.
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Det beror inte på batterispänningen i 12V batteriet i alla fall. Hände ju efter at jag laddat en hel natt med laddare också. Hade det varit ett gammeldags elsystem hade jag sagt jordfel men nu kan det ju vara fukt i någon kontrollenhet också.
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Bilen hos BMW verkstaden. Den vägrar "prata" med servicedatorn så något fel är det...
Blir att köra 320d i helgen då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.