AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
859

Resonansljud F11 2016/17

34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
På min 520 dA X drive upplever jag ett resonansljud vid c:a 1750 varv, precis innan den växlar upp om man åker lite lugnt. Det påverkas av värme, hörs mycket mer väl när bilen är kall och framför allt om det är kallt ute. Känner det i golvet, också där mer vid kallt. När man "lärt" sig ljudet eller känslan finns det där hela tiden, dock som sagt mindre vid varmt. Samtidigt upplever jag dovare avgasljud än tidigare.
Har haft den på verkstad men de hittar inget, inte ens ljudet men jag kan förstå det eftersom bilen oftast är varm när den kommer dit och då måste man nog ha hört/känt det innan för upptäcka det. Har även testat att lämna den kvällen innan i vintras och då upplevde man ett ljud men hittade tyvärr inte orsaken.
520 dAx 2016/17, uttagen 18/8 2016. Gått c:a 4000 mil. Någon som har någon idè ??
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
På min förra BMW en F31 var det ett oljud.(resonansljud)
Jag köpte den ny,,,och det började komma vid c:a2000mil
det var ett felmontage från fabrik.
En plastplåt(ett skydd) under automaten var felmonterats från en manuell bil.
Skiljer sig lite till en automat
det låg emot lite och därav ett resonansljud.
Det byttes och det blev perfekt!
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Har också ett sådant oljud, som du säger så känns det i hela bilen och burrar nästan med dovt avgasljud. Uppkommer för mig i lugn körning med kall bil (har inte kunnat återskapa det nu när tempen har gått upp utomhus), för mig kommer det i 70 km/h när växellådan har hoppat upp till 8:an (ca 1100 rpm), ökar jag farten med säg 5 km/h så försvinner ljudet. Ljudet uppkommer dock bara i denna hastighet, om jag förstår rätt Håkank så kommer ljudet på varje växel för dig?
Ska höra när det är dags för nästa kontroll att de kollar det skyddet som LGstar hänvisar till ovan, kan mycket väl vara något som är löst vid en viss temp men sen expanderar när den blir varmare och "fäster sig" men vid en viss rpm/hastighet/temperatur skapar en resonans.

/P-O
34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
P-OA: jag upplever att det kommer på varje växel, ja. Har också tänkt på det där med expansion vid värme. Körde för ett tag sedan ordentligt full lastat (tungt) och då när den fick jobba lite mer så hördes det mer väl. har haft lite egna teorier gällande något i avgassystemet som inte sitter ordentligt fast, tycker som sagt också att avgasljudet är annorlunda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.