AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
964

Avåknings-varningssystemet hur ska det fungera?

Jag har alla säkerhetssystem i min 330e 2017. På min X3 om jag kör över vägmarkeringen utan att blinka så vibrerar ratten om systemet är aktiverat dvs. jag kör över 70 km i timmen.

Enligt instruktionsboken ska systemet i 3-serien fungera likadant man ska dessutom få en varning i displayen. Men när jag försöker tvinga fram en varning genom att köra igenom vägmarkeringen utan att blinka (givetvis på tom väg) när jag kör över 70 km i timmen så händer ingenting. Ingen vibration och ingen varning. Systemet är aktiverat dvs. lampan på knappen är tänd och indikationerna att den kan läsa markeringen till höger och vänster är satta. Jag har även provat slå av och på och när jag slår på så står det att systemet är aktiverat i farter över 70 km i timmen.

Någon som har systemet och kan säga vad jag bör förvänta mig?
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Om den markerar att den detekterar linjer/kanter och du passerar dessa linjer ska du få en vibration i ratten. Jag har dock avaktiverat just denna funktion då jag tycker den varna för sent - man är ju redan på linjen när den varnar.
Får du ett meddelande också eller bara en vibration?

Tack
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Bara vibration. Kan hända jag får någon mer symbol i HUD också, men jag använder inte systemet sedan i vintras.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
Jag har inte detta system själv men det ska väl bara varna för "oavsiktligt" filbyte? Vrider du resolut ratten och passerar linjen, kommer ingen varning.

Testa att bara "drifta" över.

/M

Mina bilar: Länk
Oavsiktligt är enligt manualen att inte använda blinkers.

/Patrik
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Slog igång systemet för att testa och det är bara rattvibrationer. När systemet är aktivt och den detekterar sidolinjer så är det två parallella streckade vertikala streck (som vägkantlinjer) och när kantlinjen detekteras så tänds en liten triangel utanför linjen på den (1) eller de (2) sidor där den "ser linjen".

Typ:

>I I<
I I
I I
Tack ArnDeArtica för att du provade. Mitt system ser precis ut som du beskriver. Tycker dock inte att jag får någon märkbar vibration i ratten när jag kör över vägmarkeringen.

Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Jag känner det tydligt. Känns nästan som att köra på linjer som har räfflor. Effekten när det är linjer med räfflor och systemet är på är nästan obehagligt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.