|
|
|
|---|---|
|
Hej bmw gubbar! En tanke har köpt en bmw 335i 306 hk. It can 1600kg med bra tryck tycker jag och även en bmw m5 3,8 på 340hk vikt 1600kg. Bmw 335i vilken bil men det är nåt speciellt med m5😀 Nu till frågan på pappret borde ju m5 gå bättre men nog tror jag en 335i drar den upp till 200. Om man ska följa mätningar till 200. M5 21 sek vs 17-18sek. Vad beror det på är det skillnad på hk år ifrån år? | |
|
Jag har lite svårt att hänga med i ditt inlägg men väljer här att svara på varför 335i kan vara snabbare än M5 till 200km/h trots att M5 har mer effekt och ungefär samma vikt. Skillnaden kan bero på flera saker: 1) Båda bilarna är begagnade och kan ha slitits olika från nytt. Finns flera olika delar i drivlinan där effekt kan försvinna beroende på dåliga lager m.m. 2) Toppeffekten säger inte allt. Det är medeleffekten som används som är avgörande och där kan M5 ev toppigare effektkurva göra att medeleffekten per växel är lägre. 3) Luftmotstånd 4) Rullmotstånd på däck 5) Utväxling, en mer optimal utväxling för intervallet hjälper alltid. 6) Föraren inte kör bilarna rätt utan har en körstil som passar den ena bilen bättre än den andra. |
|
|
Hej Grelle du förstod mig helt rätt. Tror som du skriver medeleffekten har en avgörande roll. |
|
|
Teknikens värld körde en 340hk E34 M5 touring 0-100km/h på 5,5 sekunder(man) och de har även testat en 335i 2dr med uppmätta värdet 5,4s 0-100km/h(TROR att den var försedd med automatlåda, synd att jag just nu inte kommer ihåg om det var manuell eller aut :/ )...hur det är "uppe i fart" vet jag inte, men säkert jämnt där också. Mvh Janne. |
|
| Ta skillnaden mellan min M3 och den nya, alltså F80. På pappret skiljer 11 hästar, men i verkligheten är den nya MYCKET snabbare. Sluthastigheten på 402 meter är mer än 10 km/h högre vilket är en STOR skillnad. Denna skillnad vill jag tillskriva att BMW ljugit om effekten, vilken enligt mätningar ligger på ca 480 hk i motorn, samt att medeleffekten blir högre, då effektkurvan är rak som ett bord mellan 5500 och 7600 varv. | |
|
Stora skillnaden är utvecklingen i växellådan. Maskinen är bättre än människan på att starta och växla. ------- //Lövet |
|
| Absolut det men också medeleffekt per växel i hela varvtalsintervallet, inte bara där toppeffekten är. Därför en turbodiesel är så snabb i förhållande till toppeffekten. (jämför exempelvis prestandan mellan en F10 535i och 535d). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.