AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

hur luftats kylsystemet på e34?

sp
77
spin
523iA Touring -98
Tjena alla trevliga på forumet! Skulle behöva lufta kylsystemet, då jag har bytt värmeventilerna. Det sitter en luftskruv uppe på kylaren vid expansionskärlet, men hur görs det?
Lossar man bara skruven lite o har motorn igång eller ska man ta bort skruven helt? Och hur ser man att all luft är borta, kommer det en jämn ståle eller?

MVH Spin

be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ställ gärna bilen i lite uppförslut och öppna på skruven med motorn igång tills det slutar att pysa.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Ha motorn i gång, värmen på och skruva ut luftskruven. Fyll sedan på fullt med glykol och låt det rinna ut genom luftskruven. Vänta tills det bara kommer vätska, inga luftbubblor. Som beamer påpekar är det en fördel att hissa upp framändan av bilen, detta för att få expansionkärlet att bli den högsta punkten i kylsystemet.
sp
77
spin
523iA Touring -98
En får tacka så mycke då....Har gjort så nyss, o det blev bra.
mvh Spin

Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Hur luftar man en TDS:are??
Sitter det luftskruv på denna med? Och om man lyfter framänden så blir ju expansionskärlet inte högsta punkten....
Nån som vet???

Diesel Performance.....
la
70
lampan
328iM -95
De undrar jag oxå....
Om man lyfter framändan så är ju inte expansionskärlet högsta punkten, på min sitter kärlet vid torpedväggen.
För att ni som lyfter upp framändan har väl expansionskärlet precis vid kylaren??

MVH
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Enkelt. Lyft upp bakändan istället :-)
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Nja, behöver nog inte lyfta i huvudtaget, vad jag kan se så är expansionskärlet redan den högsta punkten när bilen står plant. Sedan "tror" jag att luftningen sker med hjälp av den stora plastskruven på expansionskärlet (sitter en sån på min aif).

------------------
Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Ja, hrrml... kanske ska benämna denna för plastbult istället, stor sexkantskalle på den...

------------------
Always Diesel
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja det borde funka. På min 525i -90 med M20 motorn sitter det även en liten luftskruv på termostat huset. Den luftade jag också med. Var VÄLDIGT noga så att all luft försvinner. Man kan få luftbubblor även efter 100-tals mil. Problemet jag hade med min var att värmepaketet, dvs, där värmen intill kupén kommer ifrån hade kärvat igen. Jag fick inte ur luften! Då knackade jag lite försiktigt med en skruvmejsel på dessa ventiler (Sitter vid torpedväggen) så lossnade luftbubblan. Lycka till med luftningen. MVH - Per.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Gör allt enligt ovan, resignera och lämna in bilen på verkstad. Skämt å sido, har själv gjort den smärtsamma upptäckten (för 138:e gången)
att jag inte ska skruva med bilar om det blir tuffare moment än tankning, byta till vinterdäck, hälla i spolarvätska et.c. La en helg på att mecka kyl, fick ordning på det precis när jag tänkt ge upp. Funkade i två veckor, men i går började det spöka igen, så på torsdag blir det verkstad. Under min meckhelg, då solen sken och fåglarna kvittrade, frågade min fru varför jag inte bara lämnade in bilen, istället för att offra en helg på att stå böjd i ett maskinrum och svära. - Lämna in bilen för en sån här skitsak, vet du vad det kostar?, svarade jag och fnös något i stil med,- fruntimmer. Vad jobbigt rätt hon fick. Så nu lovar jag att fortsättningsvis lämna in min bil för minsta lilla åkomma. By the way, tyckte mig höra ett lagerljud från h bak. Borde väl inte vara så svårt...
:-) Robban, som tillhör de privilegerades skara som överhuvudtaget har en bil att lämna in.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
ett av skälen till att lyfta upp fram är att ventilerna till kupén INTE ska vara så mycket högre än luftningshålet. Se även vad Per_j82 skriver ovan. Luften vill ju uppåt som bekant. Att värmen ska var på fullt och vattnet varmt/hett är väl självklart. Kan hjälpa att gasa litet också, så cikulationen får litet fart, då halkar luften med..

Är du redan användare? Logga in i menyn.