AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.711

Bilen låter och vibrerar i 70km/h

ma
31
mardanmarre
E92 335D 2007
Hej!

Satte på mina sommardäck för 1 måmad sen som för övrigt är ny balanserade. Vid 70km/h kommer ett ljud smygande, låter ganska ljust men inte heller ljust som när en turbo snurrar. Ju snabbare jag kör desto ljusare blir ljudet. Helt sjukt, vid 120km/h börjar det även att vibrera i hela bilen. Sätet och stolen vibrear. Lite grann i ratten också. Vad fan kan vara fel? Någon som haft liknande problem?
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Kollat så alla bultar sitter i ordentligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däck och fälgar?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Låter som obalans eller glapp.
Ni
958
Nip
320i-04
Håller med om bultar först - efterdra.

Jag kunde efter verkstad växlat däck dra några bultar nästan halvt varv, för hand med fälgkorset.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kom problemet direkt vid bytet?
ma
31
mardanmarre
E92 335D 2007
Bultarna sitter tajt. Har kollat. Glapp? Glapp mellan fälg och nav?
Däcken är Nankang ns-2 sport tror jag dom heyer, alla 4 är mellan 2-6 månader gamla. Fälgarna är M3 E46 CSL replikor. Det var inget fel förra sommaren. Då gick det som smör, men nu helt plötsligt så har nått gått fel.

Vad tycker ni jag ska göra? Ju snabbare jag kör desto mer vibrerar det. Ljudet som låter som ett ljust "hummmm" kommer redan vid 50km/h men hörs perfekt från 70km/h. Fattar ingenting :(
Att sätet vibrerar låter mer som något annat, länkarm, motorfäste kan vara vad som helst.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
La du på nya däck på fälgarna innan problemen kom?

Nankang är lågprisdäck och det är vanligt att de är orunda och/eller har förhårdnader i stommen och är av allmänt ojämn kvalitet!
Orundhet/förhårdnader i stommen ger vibrationer även om däcken är perfekt balanserade.

Sedan är BMW mycket känsliga för fel i däck/hjulupphängning - ett däck som ger märkbara vibrationer i en BMW kan gå "problemfritt" om man flyttar över det till en annan bil som inte är lika känslig...

Har fälgarna rätt mått på navhålet eller ska de ha navringar som du kanske har glömt bort att montera?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
31
mardanmarre
E92 335D 2007
satte på 2 helt nya bakdäck i slutet på förra sommaren och då gick bilen bra. Satte på 2 nya framdäck i år för ca 2 månader sen och det är först nu jag har märkt problemet.

Tror aldrig att jag haft navringar, inte när jag byte till vinterhjul förra året i allafall.
Kan det vara så att jag behöver en hjulinställning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.