AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
743

Vilka däck till en 730d 2009 ska jag välja?

Jo
28
JonasHHH
BMW 730dL xDrive -16 (G12)
Hej,
Jag har precis blivit med en 730d från 2009 och nu behöver jag 4 nya sommardäck till den i dimensionerna 275/40 19 samt 245/45 19. Jag får olika råd av olika däckfirmor och blir inte riktigt klok av dem.

Jag är ute efter TYSTA och komfortabla däck.

mvh Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du prioriterar komfort, är det kanske inte optimala dimensioner på däcken du letar efter... ;)

Men om man ska gå på utvändigt ljud och diverse omdömen kan Dunlop SportMaxx RT vara ett däck som har bra komfort, och då särskilt med tanke på bredd och profil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
28
JonasHHH
Ja, kanske är dimensionerna lite fel för komfort men de är de som följde med bilen.

Måste man ha runflat däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, du måste inte ha RFT-däck, snarare tvärtom - väljer du vanliga däck kommer du att märka en avsevärd förbättring på alla punkter i bilens uppträdande (både komfort och prestanda).

Enda problemet är att du ev. behöver komplettera med ett däcklagningskit om bilen saknar reservhjul.
BMW har sitt "M-mobility-kit" som följer med M-bilarna (som aldrig har RFT-däck) och det kostar inte så mycket, troligen tjänar du in de pengarna redan när du köper däcken då RFT-däck är dyrare än vanliga dito...

Prioriterar du komfort kan det vara ett alternativ att sälja de "stora" hjulen och köpa mer komfortinriktade dito.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
28
JonasHHH
Tack för dina synpunkter och råd Johan:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.