AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
882

Hjälp. Bmw 545iat -04 Startar ej.

Hej.

Jag behöver lite tips och råd på vad som kan orsaka att min bil inte startar.

Det som hände var att jag åkte en morgon påväg till jobbet och helt plötsligt högg bilen till och började gå på typ 4 cylindrar. (Shit tänker jag vad har hänt) så jag kör in till kanten och stänger av bilen som knappt klarar av att hålla sig igång på tomgången.

Startar bilen och den går igång. Går på hälften av cylindrarna och motorn skakar rätt kraftigt med en tomgång som vill dö om jag inte gasar

Jag bogserar hem bilen. Kör felsökning med carly/bmwhat pro. Får fram cylinder failure på 4 cylindrar. Beställer 8 nya tändspolar och tändstift från bmw. Ur med dem gamla och monterar nya. Nu startar bilen inte alls.

Tips som leder till en lösning belönas med nåt skoj :) Har beställt en ny IVM modul som jag misstänker att det kan vara som strular.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade börjat med att läsa felkoder med en BMW-specifik applikation för att bättre kunna se orsaken till att halva motorn dog och varför den nu inte startar.
Hej det har jag gjort med INPA. Jag får dock inte fram nåt relevant som skulle hindra bilen från att starta.. Får bara fram några koder på klimatanläggning. Och på CCC (idrive skärmen)

Men dem har jag alltid fått redan innan bilen slutade funka som den ska..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att alla fyra spolarna och stiften tvärdör samtidigt på ena cylinderbanken låter osannolikt.

Troligen är felet "tidigare" i kedjan, så motorstyrningsmodulen kan man nog misstänka...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Konstigt ECU inte säger något annat. Kan det vara kamaxelgivare som gett upp?
Tack gubbar för svar.

Jag är inne på samma sak.. IVM modulen styr ju ström/fördelar ström till i princip allt med tändspolar och bränsle osv. Även kamaxelgivare styr den ström till.

Jag håller dock tummarna på att det är den som gett upp. Jag har tidigare fått alla symptom som pekar mot den modulen. Transmission faults, massa olika felkoder som dyker upp på i-drive som försvinner vid omstart av bilen.

Är det inte IVM modulen så är jag inne på kamaxelgivare (och möjligtvis oljenivågivvaren som sitter på sumpen)

Grejen är att innan jag bytte spolar o stift så startade bilen iallafall... dock med kraftiga misständningar.
Måste tillägga att jag har gjort EWS synk med DME.. Och nyckel är godkänd enligt INPA.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Angående dina andra fel i iDrive är det väldigt vanligt när batteriet börjar bli uselt. När generatorn började säcka ihop i min 545 fick den massa liknande symptom.
Hej ja det e sant. De stämmer. Bytt 2 gånger till nytt AGM batteri. Senast nu i helgen. Även laddat det fullt 1 gång!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Varför byter du batteri så ofta? Inte ovanligt med defekt matningskabel från motorrum till bagage, inte heller att lindning i generator ger upp.
Första gången bytte jag nån månad efter jag köpt bilen för att jag ville ha nytt bara.

Andra gången bytte jag för att för många urladdningar av batteriet tog död på batteriet tror jag. I samband med att jag försökt starta bilen ca 20-30 gånger utan resultat... :(
Har bytt IVM modul. Bilen startar inte fortfarande..

Nästa blir att byta kamaxelgivare.. vad tror ni?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Gissar på kalibrering av VVT
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.