AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.233

E91 LCI baklucka/glaslucka kabelbrott eller trasig switch?

84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Hej,

Bakluckan/glasluckan lever sitt eget liv på min E91 LCI. Det började med att det inte gick att öppna glasluckan när det var blött ute men hela bakluckan kunde man alltid öppna. Bytte microswitchen till glasluckan i dagarna och nu kan glasluckan öppnas och allt funkade klockrent innan värmen kom till stan. Nu kan jag i många fall inte öppna hela bakluckan om jag inte använder knappen på fjärren och när jag stänger bakluckan efter det så öppnas glasluckan och går inte att stänga. Måste låsa bilen och stänga den och då stannar den i stängt läge. Har märkt att ibland när man öppnar eller stänger valfri dörr så kan glasluckan öppnas av sig själv.

Vad tror ni erfarna, kabelbrott eller räcker det att byta switchen i bakluckan? Alla andra funktioner i bakvagnen funkar så som belysning, spolning, torkarblad etc.
84
235
84jr0
Nu har jag även bytt knappen i bakluckan men det blev inte bättre för det. Trycker jag in låset till glasluckan med en mejsel så låser den och öppnas inte innan jag trycker på mikroswitchen på glasluckan. Har ryckt i kablarna och sänkt glasluckan men den förblir låst, det är endast när jag slår igen glasluckan som den vägrar låsa. Håller jag emot glasluckan i stängt läget så hör man låset klicka hejvilt. Tror inte på knappar eller kabelstammen längre utan något med låset, typ att den hamnar snett på något sätt när man stänger men kan inte se var.

Någon som sett eller läst om liknande? Alla tips är välkomna.
84
235
84jr0
Dåligt med svar här men här är en video på eländet:

Vänder jag torkarbladet 180 grader från vänster till höger så funkar allt som det ska.
Jag har ett liknande fel på min bil. har du hittat vad som är fel?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tänk på att bakluckans lås blockerar manövreringen av glasluckan. Dvs den ska vara i låsläge för att glasluckan ska kunna öppnas. När glasluckan lever sitt eget liv och öppnar sig själv vid start tex så brukar det vara manöverlnappen som strular som är felaktig 9 ggr av 10.. Om den öppnar vid start kan man oftast förhindra det genom att trycka på centrallåsknappen innan man startar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.