|
|
|
|---|---|
|
Hej! Innebär detta att servicear endast syns i bilens iDrive samt via BMW:s databas, och att det inte alls finns någon pappers-servicebok alls? Inget pappersdokument där verkstaden stämplar? Mvh Erik | |
|
Hej! Det finns ingen pappersbok, service lagras i iDrive. Där noteras vilken service som är gjord (olja, fordonskontroll etc), datum, miltal samt kod för serviceanläggningen. Vet inte om det gäller för alla verkstäder, men jag får också ett stämplat och signerat serviceprotokoll på papper med vilka punkter i detalj som är gjorda. //Eppa |
|
|
I nyare Bmw:s med elektronisk bok så går det som ovanstående skriver att se gjorda service i idrive, dock förmodligen bara om det görs hos just Bmw, och hur många lämnar bilen där när den blivit några år.. Även nya Audis har skippat pappersbok, dock följer det med ett häfte att lägga kvittona i, likabra att ha en bok då ju!! Och på Audi går det endast att se historiken i deras dator.. Sorgesamt, bara ett sätt att få kunden o serva auktoriserat, men i det långa loppet så försämrar det bara möjligheten att kontrollera historik osv på ett enkelt sätt. |
|
|
Även fristående med rätt utrustning kan notera i iDrive ------- //Lövet |
|
| Peddan:+1 | |
| Jag var inne och gjorde mitt första extra oljebyte vid ca 400 mil och frågade då om det gick att få med detta i den elektroniska setviceboken utan att nolla den vanliga serviceintervallen, men det var omöjligt. Fick såklart ett stämplat A4 på vad som var gjort men det är ändå inte lika tydligt som det hade varit i den gamla hederliga serviceboken. | |
|
Efter att min bil varit inne på (fri) service hos Bilia förra veckan dök det upp två nya poster i servicehistoriken. Den ena daterad augusti förra året när bilen absolut inte varit på service, och dessutom från en annan verkstad! Personalen hade ingen susning om hur detta kunnat hända och kunde inte lösa det själva utan måste kontakta moderskeppet i Tyskland. Fortsättning följer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.