|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett missljud på en Opel Astra G -01 ca 21,700mil Ljudet följer med varvtalet Har försökt att hitta vart det kommer ifrån men inte lyckats, Men enligt mig från vänster sida av motorn(kamremen?) Video: | |
| En fråga, kan man bes en bil om det finns missljud i motorn? | |
|
Bilbesiktningen struntar i hur motorn låter så länge den klarar miljökraven (och ev. bullerkrav mht. oljud) samt inte kan anses vara farlig. Däremot brukar rena oljud tyda på ett (ev. nära) framtida haveri på någon komponent... Försök att lyssna dig fram med ett motorstetoskop eller en lång skruvmejsel som du sätter skaftet framför örat och sedan använder spetsen på/nära misstänkta bullerkällor. Tänk bara på att akta dig från rörliga/roterande delar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Ljudet har varit där minst 6 mån o bilen har brukats varje dag, Har testat med testoskop men kan inte hitta det endå Har även bytt olja för att se om det finns något där men allt bra där, Kamremen är ju aldrig bytt heller hittar inget i boken ialla fall Har även testat att plocka av multiremnen ljudet hörs endå Så allt mer o mer tyder på att ljudet kommer ifrån Någon komponent runt Kamrem |
|
|
Låter som det är något roterande som skrapar mot plast. Kamrem med tillhörande delar på de där ska bytas var 6000 mil/4 år. Vattenpumpen byts varannan gång. // Jonas |
|
|
Lyssnade på ljudet idag igen Det kommer från mitten/nedre delen av kamrems kåpan, |
|
|
Kåpan till kamremmar brukar vara relativt enkla att lossa - så kika hur det ser ut under kåpan. Kan ju vara en spännrulle eller liknande som är dålig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Besiktade bilen idag blev bara en anm på strålkastarna Han nämnde inte ens något om missljudet |
|
|
...som jag skrev tidigare; de struntar i om motorn låter som ett tröskverk så länge du klarar besiktningspunkterna gällande miljö och trafiksäkerhet. ;) Men om du har ett sådant oljud är det ett tecken på att något är fel och i värsta fall förebådar ljudet ett haveri... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Instämmer med föregående talare och vad han skrivit tidigare. Värt att ta med i beräkningen om du gör ett kamrem + v-pumpservice är att låta verkstan byta packbox på utgående vevaxel. Den vill mer än gärna läcka och skicka olja lite överallt. Hade en likadan bil och det var bra söligt. Det enda positiva är att du får bilen rostskyddad samtidigt ;) köp redline sealsaver motsvarande och häll i vid nästa oljebyte så räddar du säkert den packboxen mot växellådan också. // Jonas |
|
| Den läcker redan där:) var full med olja under jag tvättade rent innan bes o nu ser jag vart den hade läckt | |
|
hehe :) Lite nyfiken på om du hittat vart missljudet kommer ifrån? // Jonas |
|
|
Har inte tittat närmre på detta än Kommer ha 3 dagar nästa vecka på mig får se om jag orkar ta tag i det då :) |
|
|
Ljudet kommer o går helt plötsligt efter att jag tagit av plasten Efter en provrunda inget ljud förutom plasten som tar i Men hörs när jag varvar lite o det blir tyst sen igen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.