|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick äntligen tag på en F20 Lci som jag är mycket nöjd med! En fundering dock: Går det möjligen att ¨nolla¨ (resetta) den adaptiva automatväxellådan på något sätt utan att gå in i OBD? På min e92 gick det att göra genom att ha tändningen på samt gaspedal nedtryckt osv... Verkar inte fungera på denna, det är ju en helt annan växellåda. Tacksam för tips då jag upplever den som lite ryckig när den växlar både upp o ner speciellt i lägre hastigheter, bilen har rullat ca 1000 mil. Mvh | |
|
Det jag vet är att det går inte nolla lådan med gaspedalstricket. Inte ens på din gamla låda. Gaspedalsmetoden kan möjligen reseta något annat, men jag har inte undersök vad. Troligtvis nollas något i motorstyrningen, DME/ECU. Om du verkligen lyckas nolla lådan kommer du direkt få mycket tydliga ryck och hugg i växlingarna vilket jag anar att du inte fick efter du testat metoden. Detta eftersom lådan nu utgår från standardvärden utan anpassning till din lådas förutsättningar såsom ålder på olja och slitningar på kopplingar och ventiler i mekatronikenheten mm. Över tid lär sig "lådan" och anpassar växlingarna. |
|
|
Re: Funkade utmärkt på gamla bilen, märktes tydligt att lådan växlade annorlunda, mjukare, ej hugg eller ryck. Vad som ändrades vet jag ej men växellådan påverkades helt klart. Finns även andra på forumet som testat. Får gasa mer, köra hårdare så kanske den rycker mindre.. ;-) Mvh |
|
|
Tyvärr blev det lite fel här. Genom att nolla adaptionen på lådan så kommer den växla som en påse nötter. Den kommer slå i växlarna och du kommer få köra med det ett tag tills lådan åter igen lär sig hur den ska växla mjukt. Detta eftersom alla värden som styr de interna delarna nu är borta och lådan utgår nu från ett nollvärde. Nollvärdet gör att vissa växlingar sker mycket hårt och ryckigt. Nollning gör att det är omöjligt för lådan att växla mjukt direkt efter en nollning eftersom lådan har ingen aning hur snabbt den ska styra interna solenoider och med vilket tryck. Med tiden lär lådan sig vilka värden som passar bra och lådan ska då växla mjukt igen efter en tids körning. Om du direkt efter gaspedalstricket märkt en mjukare växling så har du inte nollat adaptionen på lådan, utan något helt annat, möjligen ECUn. Att gaspedalstricket ska nolla lådan är tyvärr en vanligt förekommande villfarelse. Så här kan det se ut efter en tids körning efter nollning. (Alla värden har ännu inte ändrat sig från 0.) Länk |
|
|
Om ni går in och nollar lådan tex med bmwaicoder, så måste man göra följande för att den inte ska växla som en säck potatis: TCM Adaptation It is necessary to perform a drive cycle to provide the proper baseline transmission adaptation. The adaptation procedure should be performed if any of the following procedures are performed: • Transmission Assembly Replacement • Transmission Control Module Assembly (TCMA) Replacement • Internal Transmission repairs • Torque Converter Replacement 1. With the scan tool, clear any DTCs that may be set. 2. Drive the vehicle until the vehicle temperature is greater than 30˚C (86˚F). 3. After the vehicle has reached normal operating temperature, and with the scan tool, monitor actual gear state. Drive the vehicle normally with the accelerator pedal between 10% and 20% until 7th gear has been achieved, approximately 76 km/h (47 mph). After 7th gear has been achieved, coast down to 30 mph with no application of the brake or accelerator to allow a 6-5 shift. Brake the vehicle to a stop. Repeat this procedure 5 times. |
|
| Nolla adaptionen går genom inpa! Iofs vet jag inte om det går på 8 petade lådorna. Men iaf dom 6petade. Men inget jag skulle rekommendera efter läst seb_540 text. Såvida du inte då haft nere lådan. | |
|
Ok, tack för info! Kanske skall be BMW om en uppdatering av programvaran istället! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.