|
|
|
|---|---|
|
Har senaste 8000 milen haft ett vinande ljud på 2ans växel vid acceleration. Bytte till ny MTF LT3 utan nytta, bytte för ett år sedan till RedLine MTL som hade viss effekt. Finns det gulmetall i denna låda som tar skada? Tänker testa Omega 690 .... är ja dum i huvet på riktigt eller kan det hjälpa en sliten låda... 😎 Plutonium 238 | |
|
Hej har kört typ 15 mi efter byte avl olja och lådan käns lenare mjukare i växlingen... inte direkt nått trögare synchronisation......vinande ljud ..tjutande på 2an är mindre .... .... mest markant är att det där slamret med motorn igång i friläge och kopplingen uppe verkar borta än sålänge... .... får väl köra in ett tag å se ... T Plutonium 238 |
|
|
Feedback Oljan är säkert mycket bra men alldeles för tjock för denna transmission. Funkar ok när det är varnt men runt nollan.... trögt. Hällde i Castrol Syntrans B. T Plutonium 238 |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Märkligt, en av punkterna de pekar ut är just att den är bra på att hantera stora temperaturskillnader med deras polymerer. Nu finns Omega 690 i runt 7 stycken olika viskositeter (om jag minns rätt). @Kobalt60 : Vilken viskositet på Omega 690 använde du (jag antar 75W-90)? EDIT : Kunde tyvärr inte hitta viskositet vid -40 grader C för Omega 690, men kollade på pour point som är -45 grader C för Omega 690 75W-90 och -66 grader C för Castrol Syntrans B 75W. Men! Här användes två olika mätmetoder (ASTM D97 vs ISO DIN 3016) så man ska vara riktigt försiktig här, men det är iallafall en indikation på att den kommer att bete sig så som du upplevde och beskrev det. |
|
Ja det var 75w90 olja. Anledningen till att jag testa är vad jag tror ett dåligt lager...viner å tjuter mest på 2an men vid låga varv på de flesta växlar spec 2 4 6. Sen jag tappade ut Omegaoljan så vibrerar det i vx spaken på spec. 2 4 6 varierar med varvtal. Testat ny MT LT3.... Redline MTL.... Omegan... Castrlol syntrans B.. gillade RLoljan... Det ät väl dax att byta låda 🤣😎 Plutonium 238 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.