AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.230

E46: Kylarbyte var femte år, ska det vara så?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag köpte min E46 för sex år sedan. Året efter blev det kylarbyte och även expansionskärl då båda var sönder. Nu fem år senare är det dags igen, kylaren har svällt upp och börjat läcka ordentligt. Då köpte jag ändå en vad jag trodde var en bra kylare från ett företag med god kvalitet, behr/hella.
Kylaren var testad 2011 med ok reusltat.
Är det så vanligt med kylarbyte?

///BMW - Was sonst!
pa
54
paha
E39 523i -98
Hej, Det låter lite tätt tidsmässigt. En viktig detalj som påverkar kylarens livslängd sägs vara kylfläkten. Det finns två, men den med viscokoppling som sitter monterad på vattenpumpens remskiva är den som menas. Det är väl så att kopplingen blir sliten och då drivs inte fläkten lika hårt och motorn går lite varmare än normalt utan att för den skull överhetta och utan att det syns på bmws lite speciella tempmätare. Det är ju tryck och temp och säkert även tempväxlingarna(termostat som öppnar och stänger)som är fienden. Alltså byt även viscokopplingen eller försäkra dig om dess funktion är ok vilket kan vara lite knepigt särskilt om den inte är helt slut.

mvh/Patrik

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har ingen viskofläkt alls och det finns ingen chans att det får plats någon heller eftersom elfläkten sitter mellan motorn och kylaren. :\

///BMW - Was sonst!
pa
54
paha
E39 523i -98
Där ser man :) det blev ett långt och felaktigt svar, inte samma på 3 orna ??, jag är ju helt inne på femserien för där finns nog ett och annat förtida kylarbyte pga dålig viscokoppling.

mvh/Patrik
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det finns treor med visko men det hade nåt att göra med manuell/automat och kanske vilken motor som sitter i. Jag minns inte riktigt hur det var med det där.

Tre bilder som visar eländet:
Länk
Länk
Länk

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag har fattat det hela rätt har bilar med automatlåda visko-fläkt medan de med manuell låda har elektrisk dito - fråga mig inte varför det är så, men så verkar det vara.

Det var väl någon form av kampanj på kylarlocken som har en övertrycksventil som ska öppna vid 2,0 bar - vissa bilar hade ett felaktigt fungerande kylarlock monterat från fabriken och det skulle bytas ut. Felet gjorde att trycket i systemet kunde bli för högt efter man stängt av motorn om den var ordentligt varm = "svullna" kylare.

Så börja med att kolla/byta ut kylarlocket till expansionskärlet, det kostar inte så många kronor.
Köp från BMW så får du den senaste/korrekta/fungerande versionen av lock.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag bytte locket då jag bytte kylare och expansionskärl så det borde inte vara problemet.

///BMW - Was sonst!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Fyller du glykol till rätt nivå? Dvs du ska inte ens behöva se glykol i expansionkärlet.
Har vart med om där jag tittade på eventuella e46 för ett köp där folk har fyllt glykol ända till locket som de trodde var rätt påfyllt. Inte konstigt att vissa klagar över att deras expankärl spricker hela tiden
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Förtydligande: motorn var kall när glykolnivå var enda till locket
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det sitter väll en flotör i E46:ans kärl? Borde ju inte vara så svårt o kolla hur Max/min ska vara enligt flottören :-) E90/91 så ser man kylarvätskan långt upp i kärlet vid rätt nivå. Sitter en flotör på E90/91. Men att fylla ända upp så att det i princip rinner över e ju inte direkt klokt :-). Kommer ihåg en äldre man som bytte olja på sin bil en Ford fiesta om jag kommer ihåg rätt. Han hade lyften bredvid mig i gds hallen. Och jag reagerar på att han drog i 8 liter olja i bilen. För att sedan gå in på macken o köpa en dunk till. Frågade han lite snällt att jag tror att du har hällt i alldeles för mycket olja. Fick tillsvars att han trodde det skulle fyllas på upp till oljelocket :-).
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det finns folk till allt
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja jag brukar fylla enligt flottören. Enligt bilden.
Länk

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.