|
|
|
|---|---|
|
hej haft en e39 523 för ett tag sen. men folk varande som fan för dessa motorer för toppen går hur lätt som helst, svårt att byta med tanke på vanos , bult till toppen som inte går dra för gängerna följer med ut. m.m men börjar bli sugen på en e39 igen, som extra bil. Vill slippa beskymret med toppen som går lätt (om de nu stämmer?) är de bara undvika 523an då? eller är de allihop som är beskymmer med detta? om de nu är sant? min topp klara sig iallafall under tiden sist jag hade en 523 :) helst inga idiotsvar.. är ingen bmw van människa. :) | |
|
Varför skulle 523i specifikt vara drabbad av detta som i sådana fall, om dessa rykten skulle stämma, verkar vara typiska föra BMW's alla 6-cylindriga motorer? Topparna går inte alls hur lätt som helst, låter som du ska sluta lyssna på de "folk" du har runt omkring dig... |
|
|
Har tre st E39 och ingen av dessa har haft något problem med topparna eller annat maskinellt...förutom lite kylarbyten, termostatbyten/termostathus och vattenpumpsbyten och detta dessutom bara i förebyggande syfte.. Visst, det var lite prat om för hårt åtdragna topplocksbultar från fabrik på tidiga exemplar, men det torde vara åtgärdat på de flesta vid det här laget. Jag vet om 1(en) E39 med M52 motor som haft just det problemet med släppta gängor i blocket(det började som ett toppackningsbyte och slutade med helicoilgängor i blocket pga vid åtdragning av toppen så släppte gängorna), men det var för många år sedan.. Stabila maskiner generellt sett. Mvh Janne. |
|
|
Btw: E39 523 är en av de trevligaste "gammbilar" du kan ha...mycket trevlig motor i kombination med en bra växellåda och bra byggt chassie :) Se dock till att du köper en med manuell låda (ja, det är ju vad jag anser). Då(nittiotalet) var det relativt stor skillnad på BMW och andra storleksmässigt likvärdiga vagnar...körglädjen var optimal i den då nya fräscha E39:an! Mvh Janne. |
|
|
De där, varenda fan, du refererar till måste vara gamlingar :-) T.o.m m20 var BMW toppar ganska känsliga, speciellt för varmkörning, de slog sig ,sprack och sköt packningar ganska lätt. Fr.o.m i alla fall m52 är det inte någon större risk, du kan lugnt köpa dig en 523, inte större risk för topp problem än med någon annat fabrikat. |
|
|
Att de skulle ha känsliga toppar uppkommer från folk som överhettar motorn så toppen slår sig. På alla bilar går vattenpump eller kylare sönder efter 20 år och då kan man inte överhetta motorn, ovasett motor speciellt topplock i aluminium. Nej det är inget speciellt med 523an. |
|
| Bara slå till! 523 har en trevlig snurra i kombo med en manuell låda och den går att köra riktigt snålt. Jämför gärna med andra premiumbilar från de åren så ska du se att det inte finns så många i trafik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.