AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.360

Snedslitna bakdäck. Lägga om däcken?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@juha01 : Dra PM till mig, så kan du maila till mig så lägger jag upp bilden (eller om du redan har konto på något bildforum kan du använda det).

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer lite olika mätningar...

E34 535i (2004)
Länk
Toe Bak Tillåtet Intervall : -0.04 grader <=> +0.46 grader

E34 535i (2011)
Länk
Toe Bak Tillåtet Intervall : +0.15 grader <=> +0.25 grader

E87 120i (2017)
Länk
Toe Bak Tillåtet Intervall : +0.05 grader <=> +0.25 grader

Lite märkligt är att på samma ställe (Vianor) och med samma bil (E34 535i) så var det ganska rejält olika gränsvärden för toe bak.

2004 var tillåtna intervallet -0.04 grader <=> +0.46 grader
2011 var tillåtna intervallet +0.15 grader <=> +0.25 grader
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fick rapporten från juha01, tackar så mycket!
Länk

Förenklat så var det som jag trodde, bilen hade väldigt lite toe in och verkstaden ställde in den så den fick lite mer toe in än vanligt.

Notera även att camber minskades rejält, så jag tror att dessa två åtgärder (mindre negativ camber och mer toe in) kommer att hjälpa dig att få ordning på ditt däckslitage juha01.

>> "Bla så har bmw väldigt mycket toe out på bakhjulen"

>> "Killen som gjorde hjulinställningen ändrade dock dessa
värden så att de inte skulle vara så aggressiva".

Ovanstående är inte helt korrekt (men inte helt fel heller i rätt sammanhang men om man bara pratar specifikationer och mätningsresultat kan det misstolkas), blev nog lite tokigt när verkstaden skulle förklara.

Vad verkstaden ville ha sa sagt var detta:

- BMW har väldigt lite toe in där bak enligt specifikationerna.
- Därför ställer jag in din bil med lite mer toe in än vad specifikationerna säger.

Detta ser man på rapporten.

Specifikationerna säger toe bak ska vara +0.12 grader <=> +0.18 grader (dvs toe in).
Du hade innan toe bak på +0.12 grader (dvs toe in).
Verkstaden ställde in toe bak på typ +0.22 grader (dvs toe in).

Detta stämde precis överens med vad jag misstänkte.

Vad verkstaden gjorde var alltså att de justerade in extra mycket toe in där bak.

Du hade tidigare väldigt lite toe in (precis på den undre gränsen av gränsvärdena), och dessa vinklar är de statiskt uppmätta. Jag vill minnas att bakhjulsdrivna (nu var detta en 4WD så är något osäker på hur applicerbart det är) tenderar till att sprida ut bakhjulen dynamiskt dvs om man har väldigt lite toe in statiskt så kan det övergå till toe out dynamiskt. Så därför ställer man gärna in lite extra mycket statiskt toe in för att kompensera att den försöker gå mot toe out. Här slutar min kunskap, men det verkar ligga i linje med verkstadens erfarenheter.
ju
164
juha01
F10 -15
Tack för ett precist klargörande! Jag lovar att återkomma under sommaren när jag sett tendenserna på slitaget!
ju
164
juha01
F10 -15
Slangen, du som har koll. Vilka negativa effekter kan denna justering ge? Alltså när vinklarna görs "snällare" mot rekommenderat?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
juha01:Har också fått min snällare justerad bak. Fick också förklarat för mig att BMW har rätt aggressiv hjulinställning bak.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Mer tå in bak gör bilen stabilare, vill gå mer rakt fram.
(Topphastigheten minskas något.)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sverige beskriver mycket korrekt en av effekterna med mer toe in.

Den andra effekten är att för mycket toe in orsakar ju såklart onödigt slitage, fast på utsidan av däcken. Det är ju inget problem i det här fallet.

Den tredje effekten som toe påverkar är turn in, dvs styrresponsen in i svängar. Det här är inget Svensson i blöjexpressen kommer att känna av eller ens märka av. Däremot på min track day car har jag valt en del toe out främst där fram (samma effekt fås om man gör det där bak men med risken att man kan få en lite för överstyrd bil).

Den mindre negativa cambern där bak kommer heller inte att några negativa effekter. Skulle isåfall vara att det blir en aningens mindre grepp om man pressar bilen i en kurva - men det är inget man normalt sett gör på vanliga allmäna vägar så problemet finns egentligen inte.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
När dom gjorde min 4hjulsinställning måste deras data eller personalen haft en dålig dag. Först lyckades dom ställa in ratten snett o dom fick ingen ordning på det. Märkte sedan när jag la om till vintersulorna att däcken är slitna drygt 1mm mer på utsida slitbana. Åkte till en gammal hederlig fram o bakvagnsservice verkstad här i Gbg. Dom lyckades få ratten hyfsat rak. Utan fancy apparater. Utan dom kör gammaldagsvis. Kollade vinterdäcken och dom är jämnt slitna. Bägge uppsättningar däck flong nya. Tror Iofs att min Conti sport contact 5 måste varit måndags ex. För dom har slitits otroligt fort räknat över hela slitbanan. Jättebra däck förutom livslängd som e katastrof.

Här e mitt protokoll:Länk. Ser väll ok ut? Men som sagt nått måste blivit galet ändå då alla däck slitits mer på utsida. Elever så är däcken måndagsexemplar.

Trevlig national dag på er grabbar!
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Här är rapporten på 4-hjulsinställning på min:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@tremola : Tackar för bilden!

>> Han som gjorde hjulinställningen gjorde bakhjulen mindre toe out.

Här blev det också lite galet med förklaringen :-)

Precis som jag misstänkte så anger inte BMW någon toe out i sina specifikationer.
Kollar du rapporten så ser du att tillåtna toe vinklar bak är +0.07 <=> +0.23

Det betyder att tillåtna vinklar är från väldigt svag statisk toe in (+0.07) till medium statisk toe in (+0.23).

Och vad du hade innan hjulinställningen var väldigt svag statisk toe in där bak.

Vad han gjorde var att justera så du fick MER toe in där bak (du hade aldrig någon toe out där bak från början).

Notera att han faktiskt ligger inom gränsvärden när det gäller toe bak! Det är camber bak som han inte ligger inom gränsvärden! Men vad han gjort är att sätta camber precis vid ena gränsvärdet, dvs så upprätt hjul som möjligt. Detta just för att hjälpa till att reducera slitage på insidan av dessa breda däck.

Så allt helt i linje med vad andra upplevt också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@gaspo : Enda jag reagerade på var att du hade en hel del toe in på bakhjulen. Så mycket toe in i kombination med vissa däck kan säkerligen ha skapat extra mycket slitage på utsidan av bakdäcken.

Samt att toe fram var ganska olika mellan vänster och höger. Det där kan ju ha gjort bilen lite onödigt orolig när man kör över ojämnheter, kanske även kan skapa lite extra mycket slitage på utsidan av höger framdäck.

I ditt fall här så verkade du ha haft alldeles för MYCKET toe in där bak (och lite märkliga toe vinklar där fram) - så de justerade tillbaka det till lite rimligare värden.
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Jag undrar bara av ren nyfikenhet...

du säger att du bara skiftade däcken från höger till vänster.
Om däcken är av den typ som bara har en inside-outside typ så kan du inte vända på däcken som du tänkt. de däcken är gjorda så att det finns en yttre del och en inre del och du ska absolut inte sätta dessa på fel håll, då de inte är gjorda för detta

det enda sättet du kan göra såhär på är om du har V-mönstrade däck, alltså däck som är formade som ett V i mönstret.

Om du är osäker så är det bara att kolla på sidan av däcket. om du inte har V-mönstrade däck och du nu har en text som lyder "INSIDE" på den sida som går utåt från bilen på alla däcken så hade jag varit väldigt orolig.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Slangen:Det roliga i kråksången är att det är efter den hjulinställningen/bilden som däcken slets på utsidan. Gjorde inställningen direkt efter påläggning av nya däck. Som skrivet innan så gjorde jag ny hjulinställning i vintras. Då på gammaldags vis utan lasermätare o dator och på nylagda vinterdäck. Gjordes hos pekkas här i Gbg. Extremt erfarna. Inget okänt slitage på vinterdäcken. Nått måste gått riktigt galet första gångerna hos euromaster!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@gaspo : Oj! Ja, då kliar jag mig rejält i huvudet - ser ingen logisk förklaring till det! Får hålla med om att det var märkligt! Ja, då måste något gått ha gått snett någonstans i processen på något märkligt sett - har heller ingen bättre förklaring än så.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Det betyder att tillåtna vinklar är från väldigt svag statisk toe in (+0.07) till medium statisk toe in (+0.23)."

Vad räknas som stark/mkt tå in?

Kör en betydligt mindre bil med 4° tå in bak...

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns ju ingen definition på vad svag och stark toe in är, allt är ju relativt så att säga. Det är ju termer som vi och ni mest slängt oss med här i trådencoch främst i samband med bakhjulsdrivna BMW-modeller - ibland lite okontrollerat samt felaktigt där vi exempelviscsagt att det var extremt toe out när det i själva verket varit extremt liten toe in :-)

De benämningarna använde jag för att enklare kunna kvantifiera och relatera till övriga uppgifter och kommentar i tråden, så inget som finns fastställ på något sätt - bara skapades som ren bekvämlighet.

Grovt sett kan man ju säga (baserat på lite olika specifikationer och de modeller vi diskuterat här) att tillåtet intervall för toe in där bak är typ mellan 0.00 grader till 0.25 grader.

Så då var det ju lite roligt och påpassligt att säga att lägre halvan av detta intervall kan man ju förenklat säga vara svag, övre halvan blir medium och utanför detta intervall blir isåfall starkt (för man går utanför intervallen).

@Sverige : 4 grader single toe in där bak låter helt orimligt (fast jag är inte alls kunnig om hur det ser ut på andra bakvagnskonstruktioner, vad de bygger in för märkliga dynamiska flexbussningar som kan kompensera och ändra toe vid körning, erfarenhet av framhjulsdrift och liknande).

Men 4 grader toe in där bak låter ändåså orimligt.

Nu ska vi dessutom inte lalla bort oss i enhetsträsket, för jag har uteslutande pratat om grader (jag har konverterat en hel del i den här tråden men alla värden är uteslutande i grader) - medans det lika ofta används grader och minuter vid hjulinställningsrapporter och specifikationer.

Du är säker på att det inte är 0 grader, 4 minuter istället?

Nu blev jag nyfiken! :-)

Vad är det för bil?
Du har inte någon hjulinställningsrapport för den bilen någonstans?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låt mig sätta lite perspektiv på hur 4 grader toe in skulle se ut! :-)

Anta ett vanligt 205/50/R17 hjul som har 4 grader toe in där bak.

Det skulle betyda att främsta delen av däcket sitter 4,45 cm längre in i hjulhuset än vad den bakersta delen av däcket gör!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ledsen, var nog inte tillräckligt tydlig med "en betydligt mindre bil"...

;)

Ja, 4°. Går mer stabilt än med 1°.
Här ett par andra hubbar. Länk

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hihi :-)

Trodde det var typ Lada 4x4 eller liknande du skruvade på, där vet man ju aldrig vad de hittar på!

Eller en Renault 16, där högra bakhjulet sitter typ 7 cm längre fram än vänstra! Ja, fransmän...

Ok, men de där däcken ser inte ut att kosta så värst mycket - så lite extra slitage spelar ingen roll :-)

Och de ser ut att behöva all stabilitet de kan få! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.