AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.359

Snedslitna bakdäck. Lägga om däcken?

Sida 1 av 3
ju
164
juha01
F10 -15
Jag har som många andra med breda RFT på BMW att de slits väldigt mycket de sista två centimetrarna på insidan. Detta har med bmw,s hjulvinklar att göra och inget man kommer ifrån så länge man har 275/35 -19 och RFT enl bmw.

Jag har ca 6 mm kvar i mitten men nästan slätt den sista centimetern längst in. Då bilen är en xdrive måste jag byta alla fyra samtidigt... En nätt summa på 10 papp på däck som annars skulle gått det dubbla.

Frågan är nu vad som händer om jag gör följande fullösning?

Däcken har ingen utmärkt rotationsriktning men däremot en inside och outside. Vad händer om jag ber däckfirman att skifta mellan höger och vänster bakdäck på fälgen? Alltså att in och utsida blir fel. Jag fattar att på Nürburgring så skulle jag tappa någon sekund i varvtid, men det är inte det jag sysslar med.

Så vad tror ni!? Det skulle bli en rätt stor besparing.

Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Spontant känns det som att bilen inte kommer bli trevlig när det är blött ute då vattenavledningen nog kommer bli lidande.
"outside" ska vara utåt av en anledning. Hurvida du kommer märka det låter jag vara osagt, beror nog på hur man kör också men jag hade inte vågat köra med vetskapen att däcken inte sitter monterade som de ska.

Hade varit rotationsmarkerade däck hade det varit en helt annan sak, då funkar det säkert rätt ok att göra som du tänkt om man gör det i tid

Jag förstår dock att man blir lite irriterad på en sådan stor snedslitning. Det finns roligare saker att lägga pengarna på...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Generellt gäller följande - detta är vad jag förstår det som ur en vanlig hobbymekares synvinkel - förhoppningsvis kan däckverkstaden ge lite tydligare/professionellare svar.

Skillnad på in- och utsida är i första hand för att förbättra och stabilisera greppet sidledes vid kurvtagning.

Utsidan är ju alltid mer belastad vid detta scenario.
Ofta ser du större/kraftigare "gummiblock" på utsidan som klarar högre belastning. Ofta lägger man även ett mindre långsgående spår längsmed dessa större/kraftigare "gummiblock" för att hjälpa till med vattendräneringen.

Mitten och insidan brukar vara mer uppbyggt av mindre block och fokuserar mer på raktfram-egenskaper som att forsla undan vatten, grepp/traction och liknande.

När det gäller rotationsmärkta därk så brukar det i första hand vara att förmågan att pumpa bort vatten reduceras om man låter dem rotera åt fel håll.

Min gissning är att om man lägger den slitna delen ytterst så kommer nog våtgrepp/traction vid kurvtagning reduceras. Men med hur mycket? Märkbart? Kanske... Här slutar definitivt mina kunskaper, så jag ska inte försöka gissa...

Jisses, 6 mm i mitten och blank de innersta två centimetrarna! Yikes! Mitt intresse för att köpa nyare modeller blir mindre och mindre för varje dag som går...
ju
164
juha01
F10 -15
Jag TROR heller inte detta påverkar så att det märks. Framförallt bak där du dessutom har sjukt mycket mer kontaktyta kvar än vad som är nödvändigt. 225mm är ju standard liksom...

Men om man får någon väldigt otrevlig egenskap på köpet så är jag inte så sugen på att prova. Å andra sidan, hur skulle den kunna bli värre än vad den är? Har aldrig kört något lika spårkänsligt i mitt liv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror inte heller att den blir hal som en tvål i bakaxeln, fast det är ju inte roligt att det släpper i bakvagnen (då är det mer odramatiskt när det släpper i framvagnen). Jo, DSC hoppar ofta in och styr upp det hela, men man ska ju inte ha inställningen att det är bara att fläska på och förlita sig på att all elektronik i bilen justerar grundläggande fysikaliska principer i egen favör :-)

Det körs tusentals bilar där ute med däcken felvända (senast i onsdags hörde jag på däckfirman om ett sådant fall i kombination med semi-slicks - jag ska inte säga något för mönstret på mina var inte bra heller). Det är i och för sig ingen ursäkt, men bilen exploderar inte eller kör inte av vägen spontant.

Jag är mer rädda för allt folk som surfar, twittrar och tar selfies när de kör istället för de som råkar köra omkring med felvända däck.

Min högst personliga åsikt är att det inte blir någon överdrivet dramatiskt förändring eller några allvarliga problem att vända på däcken, dock kommer man inte kunna utnyttja den ursprungliga prestandan på däcket så det kommer att omvandlas till i värsta fall ett av de däcksmärken/däckstyper som är lite sämre än andra på blött underlag.

Är man lite extra intresserad så kan man faktiskt leta upp en tom parkeringsplats när det regnat och prova att köra i en stor cirkel och gradvis öka hastigheten, när man känner att framvagnen börja kasa lite för mycket så prova att modulera lite med gasen för att känna på hur bakvagnen beter sig.
Det här är inget test att avgöra om något är acceptabelt eller inte. Det är mer en upplevelse för att se och känna hur bilen beter sig när det är blött/halt ute. Fast om bilen börjar få extrema bakvagnskast så fort du trycker ned eller släpper upp gasen lite när du kör i relativt bekväm hastighet i cirkeln - då kan man ju såklart börja bli misstänksam och fundera på hur bra grepp man egentligen har där bak.

En däcksverkstad borde dock normalt sett råda dig till att inte göra det. Men om däckverkstaden övertygas om att du är fullt medveten om problemen/riskerna det innebär så kan de nog tänkas göra det.

275 fanns väl faktiskt som tillval där bak på F10/F11, eller hur? För det är väl en F10/F11?
ju
164
juha01
F10 -15
Japp, en helt original f10. Men samma skuta går ju att köpa med 225. Vilket såklart hade varit det förnuftiga valet.

Jag tror som du, men att testa detta lär bli svårt då det är en xdrive. Det är sällan, läs typ aldrig, den ens spinner till sommartid oavsett underlag. Å andra sidan provocerar jag inte heller.

Det lutar åt att testa detta åtminstone. Fram hade jag inte övervägt det på samma sätt.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

25% av slitytan kan va i princip blankt om resten håller 1,6 mm, huvudslitytan eller 75% ska vara minst 1,6.

Så du kan säkert rulla ett tag till :-)

Ett problem som kanske uppstår om du mot förmodan skulle orsaka en olycka med felvända däck är nog att FB nekar ersättning..

Annars är det precis som du nämner irriterande, ville bestämt ha standard dimension på min förra e91 för att kunna skifta fram/bak och på så vis få jämnare slitage.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låg faktiskt bakom en F11 520d nu ikväll som hade 275'or bak - måste säga att det såg fint ut :-)

Jag är egentligen tvärtom angående fram/bak. Skulle varit mer orolig att göra denna "operaton" där bak än där fram. Hade diskussionen varit där fram så hade jag nog sagt att det bara var att tuta och köra (nåja - kanske inte så - men i princip).

Ett plöstligt släpp i bakvagnen är inte speciellt roligt och något som de flesta inte ens upplevt och är svårare att hantera än ett släpp i framvagnen (jag är inte på något sätt bra på vare sig det ena eller andra och jag kan överraskas lika lätt av ett bakvagnssläpp som någon annan här - som exempelvis nu senast på Sturup Raceway när jag klantade mig rejält med koppling/gaspedal).

Jodå, ge den till mig så ska jag nog kunna framtvinga både understyrning och garanterat även överstyrning också :-) Men förstår din poäng och håller med, den kan fördela kraften lite jämnare och pressar man inte så har man ju lite större säkerhetsmarginaler.

Jag skulle nog personligen vågat mig på att testa det.
ju
164
juha01
F10 -15
Det jag menar med att puckarna nog greppar mer än ett par ordinarie 225. Men sannolikt ävem mer än ett par 245 rättvända. Men optimalt är det såklart inte.

Däcken är som sagt inte ojämnt slitna i övrigt. Det är de sista två cm som slits. Ska länka en bild från nätet, för jag fattar inte hur man postar här. Forumet är lite daterat i funktionerna om du frågar mig.

Typ så, men inte så slitet!

Länk
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
På min E61 530d xD hade jag problem att bakdäcken blev utslitna på insidan.
En seriös bakvagnsjustering av kunnig/riktig mekaniker avhjälpte problemet helt och hållet.
Jag har skrivit en hel del om detta. Använd gärna sökfunktionen.
Vid en snabbkoll hittade jag nedan:

Jag valde alltså betydligt bredare däck än vad mitt förnuft vill ha, (bak med 9,5" ET35 och 285/30-19). Vi får väl se vad jag tycker om dessa breda däck när de börjar bli slitna.
Apropå det så gjorde jag även en fyrhjulsinställning pga av att bakdäcken tidigare har blivit helt utslitna på insidan och att jag inte varit riktigt nöjd med bilens uppträdande, den har bl a varit "typ" sidvindskänslig.
Justering var helt klart nödvändig. Bak hade jag en kombination av toe-ut(!) och för mycket camber. Inte konstigt då att däcken slets ut!
Nu går bilen MYCKET bättre på vägen, inte alls lika spårkänslig/sidvindskänslig.

Not: Efter detta hade jag absolut jämnt och fint slitage!

Även på min nya F11 har jag ganska breda sommarhjul: Fram 245/35-20, Bak 285/30-20".
Har kört ca 1500 mil på dessa och har helt jämnt slitage, även på bakdäcken.
Om hjulinställningar, lufttryck och annat, är korrekt så slits däcken jämnt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller problem med snedslitage så förutsätter jag alltid att de obligatoriska delarna redan är undersökta och verifierade att de är inom specifikationerna
- hjulvinklar (camber/caster/toe)
- automatisk höjdnivåjustering (if applicable) fungerar
- korrekt lufttryck
- inget stort glapp i styr- eller chassileder, hjullager och dylikt

@Ulf530 : För varje modell finns ju ett angivet intervall där hjulinställlningarna anses acceptabla. Behövde du gå utanför dessa för att komma till rätta med snedslitaget på dessa extra breda däck?
Eller var det bara att skruva/justera tills vinklarna låg någonstans inom de ordinare angvina toleranserna?

Toe out (negative toe angle) har jag nog aldrig hört talas om på en vanlig bil (endast i sällsynta fall på en racingbil). Så det där kan verkligheten inte ha varit inom de ordinarie intervallen. Så där behövdes precis som du säger en helt vanlig hjulinställning - oavsett vilken bredd på däck du kör på.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Efter en säsong hade jag snedslitna däck bak på sommardäcken (275mm) och samma tendens på vinterdäcken (245mm). Innerspåret mkt mer slitet än ytterspåret.

BMW ansåg detta vara onormalt och NDF gjorde hjulinställning. Protokollet visade att hjulvinklarna var utom tolerans. NDF ansåg att detta var orsaken till snedslitningen.

Vid nästa skifte ska jag kolla om slitbilden förändrats.

/M

Mina bilar: Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, BMW (och alla biltillverkare?) anger vissa gränsvärden. Men jag förmodar att det är ganska generösa gränsvärden för att klara rätt så stora avvikelser i tillverkningsprocessen.
Men om man t ex använder däckdimensioner som inte är original eller som inte finns specificerade av tillverkaren så är man ju liksom utanför tillverkarens gränsvärden, åtminstone på ett eller annat sätt.

Ju bredare däck/lägre profil man har ju känsligare blir hjulvinklarna och desto snävare bör man hålla toleranserna.
Ett smalt standarddäck av ordinär typ förlåter nog att man ligger på yttersta gränsvärdet, eller strax utanför, utan att det blir särskilt mycket snedslitet eller t ex att bilen upplevs spårkänslig/sidvindskänslig.
Medan däremot ett bredare däck, och/eller ett "högprestandadäck" blir mycket känsligare, man kanske måste ha exakta inställningar, med god marginal upp/ned till gränsvärden, för att undvika ojämnt slitage eller att bilen upplevs spårkänslig/sidvindskänslig.

Samma brukar ju råda med lufttrycket; smala/enkla däck är normalt inte så särskilt känsliga medan man med breda lågprofildäck, eller "högprestandadäck", kan behöva testa och justera in lufttrycket ganska exakt. Här kan det skilja väsentligt mellan t ex olika däckfabrikat.
När man bytt till icke original däck gäller självfallet inte original-bilens ordinarie rekommendationer.

När det gäller begagnade bilar kan man absolut inte förutsätta att allt står rätt till, snarare får man nog förutsätta motsatsen.
Med vissa bilar kan det räcka med att man kör lite hårt i ett potthål eller över en trottoarkant för att vinklar/inställningar ska ändras.
Slitage/glapp i bussningar och lagringar kan vara märkbart redan vid 5 000 mil. Även små glapp/slitage kan har rätt stor inverkan på vissa mätvärden. Om bilen gått 10 000 - 15 000 mil eller mer så är det nog rätt osannolikt att vinklar/inställningar skulle motsvara en ny bil.

Eftersom jag hade upplevt vissa problem, och på detta forum kunnat konstatera att jag var långt ifrån ensam, så bestämde jag mig för att gå till botten med detta innan jag monterade nya hjul.
Jag bytte stegvis ALLA slitagedelar.
BMW-verkstaden kollade sedan min bil utan att hitta något fel.
En välrenommerad däckfirma gjorde koll och hjulinställning: "allt ligger inom gränsvärden...".
Men jag var fortfarande inte nöjd.

Till slut fick jag tag på en intresserad och erfaren riktig mekaniker.
Han har ett eget gediget bilintresse och har "byggt" flera egna bilar, har bl a erfarenhet av motorsport och har varit tävlingsmekaniker på olika tävlingsbilar inom flera olika tävlingsgrenar.
Han tog hänsyn till fabrikens uppgivna gränsvärden men använde i ännu större utsträckning sin egen kompetens.
Han nöjde sig inte med att skruva/justera på min bil, utan utförde mekaniska åtgärder med bla slipmaskin och svets.
Sedan blev jag nöjd! Och skillnaden var faktiskt mycket påtaglig.

Toe out är nog inte särskilt unikt, men upptäcks väl mera sällan mest pga att ingen kollar... På begagnade (slitna) bilar blir det nog rätt ofta toe out, t ex vid acceleration.
Felaktiga hjulvinklar, eller liknande fel, är nog väldigt vanligt på massor av bilar som har sänkts efter att de lämnat fabriken.

Jag kommer hålla koll på mina nya bilar. Om det är något som jag inte är nöjd med så kommer jag inte acceptera originalverkstadens ev utlåtande att "allt är inom gränsvärden".
Framförallt kommer jag inte köra kanske 10 000 mil med en BMW som inte uppträder så som den egentligen var avsedd att gå.
ju
164
juha01
F10 -15
Tack för input!

Bilen köpte jag helt ny och uppsättningen med fälgar är från fabrik.

Jag ser det som mycket otroligt att hjulvinklarna skulle ändrats av potthål etc då jag inte kört in i något (det är bara jag som kör bilen) samt att det är exakt samma på bägge sidor. Denna tendens finns heller ej på vinterdäcken som är 245 runt om.

Har läst på flera forum ang detta och att skippa runflat skulle råda bot på problemet. BMW själva hummade bara lite och tittade ned i skrivbordet. De sade att de visst kunde göra en hjulinställning, men att detta var ett vanligt problem.

Får se hur jag ska göra nu...
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"275/35 -19
Har aldrig kört något lika spårkänsligt i mitt liv."

Byt till 17" ~245

Ju bredare sulor desto större risk för vattenplaning.
Mer angeläget med bra mönster på breda sulor än "radodlingshjul".

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ju
164
juha01
F10 -15
En uppdatering!

Lade om däcken igår och det var inga problem enl däckverkstaden. Den skillnaden är omöjlig att märka enl honom, så länge det handlar om vardagskörning.

Gjorde även en fyrhjulsinställning. Alla värden var precis som de skulle enl BMW,s specifikationer. Killen som gjorde hjulinställningen ändrade dock dessa värden så att de inte skulle vara så aggressiva. Bla så har bmw väldigt mycket toe out på bakhjulen, och detta är orsaken till slitagebilden, tillsammans med negativ camber.

Har inte kört mer än några mil ännu och spontant känns den mycket mer avslappnad nu än tidigare. Återkommer med en uppdatering efter några hundra mil.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Intressant att även du hade toe-out.
Det innebär att det inte är så ovanligt som flera av oss, även bmw-slangen, tidigare trodde.
Baserat på mina livslånga erfarenheter så innebär toe-out i kombination med negativ camber att däcken får påtagligt slitage på insidan.

Jag tyckte själv att jag hade extremt slitage, allra längst in. Faktum var att corden hade krupit fram trots att jag hade riktigt hyfsat mönster kvar på 80% (kanske tom 90%?) av mönsterytan.
Det extrema slitaget var alltså koncentrerat väldigt långt in och tom en bit upp utanför den normala mönsterytan!
Jag fick säkerligen ut minst 1000 mil för lite av mina bakdäck.

Efter justering fick jag alltså jämn slitagebild och en mycket bättre/lugnare/behagligare bil att köra. Precis så som en riktig BMW ska kännas och uppträda på vägen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket intressant, @juha01 och @Ulf530!

Håller med Ulf530, tillåtna gränsvärden är väl tilltagna. Och precis som du skruver, ju bredare däck desto större effekt har alla dessa hjul- och däckrelaterade parametrar.

Däremot att BMW skulle ha toe out låter inte rimligt. Generellt brukar tillåtna gränsvärden för toe bak på BMW vara runt 0.0 grader till 0.5 grader (dvs toe in).

Dock så kan det ju vara så att de nyare multilänkbakvagnsupphängningarna har en tendens att gå mot toe out när bussningarna slits.

Kombinationen av breda däck, negativ camber och toe out har alla förutsättningar att skapa onormalt slitage på insidan av däcken.

@juha01 : Kan du lägga upp en bild på din rapport av din fyrhjulsinställning?

Du skrev att verkstaden uppgav att BMW har väldigt mycket toe ut på bakhjulen. Detta ska isåfall reflekteras i de tillåtna gränsvärdena. Därför vill jag se de gränsvärden på din fyrhjulsinställning.

Se exempel nedan från min E34 (ska lägga upp ett par fler exempel)
Länk
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Jag har haft precis samma problem. Efter 2 säsonger med 275/30 -19 så var bakdäcken rejält slitna på insidan och fick bytas. Gjorde en fyrhjulsinställning och sen nya däck. Han som gjorde hjulinställningen gjorde bakhjulen mindre toe out. Jag undrade nämligen varför han inte höll sig inom toleranserna. BMW spec gör att dina bakdäck slits på insidan om du inte kör autobahn svarade han. Jag kunde inte säga emot för jag hade ju precis slitit ut ett par 275or :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@tremolo : Jag har fortfarande inte sett någon som specifikation/gränsvärden för BMW-modeller (har dock mest erfarenhet av vanligare bakhjulsdrivna modeller) som uppger toe out där bak (förutom Vianor som för 13 år sedan uppgav intervallet -0.04 grader till 0.46 grader för toe där bak för en E34 535i).

Kan du lägga upp en bild på rapporten av hjulinställningen (så man ser vad de ansåg vara toleranserna och vad du fick i slutänden)?
ju
164
juha01
F10 -15
Jag kan lägga upp dokumentet där det framkommer vilka vinklar BMW rekommenderar och vad som slutligen blev. Men hur fan lägger man upp bilder här?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.