AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.719

Fjäderproblem missljud

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Hej! Har ett missljud vid krypfart när jag svänger höger. Knarrar och låter ungefär som när man drar ut en spik ur en planka. Vred på fjädern med handkraft och ser att på höger sida av bilen är den helt stum när jag vrider, medan på vänster sida så rör sig fjädern en del och även hela infästningen upptill rör sig en del när jag vrider. Vad behöver bytas? Förslag på åtgärd?
Vet inte 100% hur det ser ut på din, men om du har centrum bult överst i tornet.
Kanske den lossnat för dig och enbart behöver spännas till.
Varit med om det på min och det Knarra/ Dunka även till när man körde över brunnslock.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Fått diagnos från BMW nu. Det var fjäderbenslagringarna på båda sidor som behövde bytas, och mest av allt på vänster sida.
Fick ett pris på 5900:- för detta.

Någon som vet om det är Febi bilstein bmw har som leverantör för dessa lagringar? Bmws art nr 31336760943, finns som skf och Febi på tex mister auto.

Klurar på om jag även ska sätta dit nya dämpare, när de ändå har loss allting. De är ju i gott skick, och bilen har gått ca 13. Men men kanske ska passa på? Några inputs? :)
se
661
seb_540
328i M F30
Jag byter nu vid 6000 mil, stötdämparna är sopslut.. så vid 13k hade jag definitivt bytt
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
6000mil o dämpare som är total slut? Jösses har aldrig hört talas om innan. Sicken kvalité. Min E91 har gått snart 18k mil. O visst dämpare o fjädrar är inte som nya ;-). Men vardagligkörning duger dom gott till.
se
661
seb_540
328i M F30
F serien är sämre än E-serien.
Autodoc tar 210:- styck (Febi) för dessa. 5900:- låter som ett riktigt rövar pris.
Länk
se
661
seb_540
328i M F30
Men å andra sidan, 5000 mil på originaldämpare, det är nog ganska standard om man ska ha en bil i skick. Bilstein/Koni mfl håller nog ordentligt mycket längre, aldrig behövt byta efter att jag bytt bort från original faktiskt, även på äldre E36, E38, E39 mfl.
Transocean
@ seb_540

Håller med dig. Bytte runt om vid 8400 mil på E90:n och till just Bilstein. Blev som en ny bil. Bromsar bättre, styrkänslan är bättre, vindkänsligheten är borta. På förra vagnen blev det Bilstein redan vid 6000 mil.

@ BMWE21323
5900 kr är helt galet. Med 5900 kr får du 4 stk nya dämpare plus fjäderbenslagringar från ebay samt byte av grejorna på en oberoende verkstad. Byt rubbet och skippa BMW.

@ Gaspo
Jesper, jag kom på att jag behöver en cykelpump och du verkar ha fyra stk till övers :-) Byt! Jag gav 350 € för fyra nya Bilstein.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Minns någon tråd i detta forum där en snubbe skrev att det ena och det andra på hans bil var slut vid 5-6000 mil. Många kör ju den sträckan på två år. De bilar jag ägt i mina dagar, både bmw och övriga märken har haft fullt funktionsdugliga dämpare upp mot 15000 mil, även vid aktiv körning. Så även dämparna på denna bmw som nu när jag kollar gått precis 12k mil. Men som sagt, jag är i valet och kvalet då allt ändå ska monteras ner.

Skulle tjäna ca 1000 kr om jag beställde materialet på nätet, så det kanske jag gör. Dock så missar man ju bmws reservdelsgaranti isf.

Transocean
Var kanske jag som skrev det? Funktionduglig är inte samma sak som nyskick.
För att byta fjäderbenslagret måste man lossa fjäderbenet och komprimera fjädern; stötdämparen ligger då lös. Att inte byta dämpare då vore dumt. Jag vet inte hur det ser ut på din bil bak, men på E90 kan vilken som helst hemmapulare byta dämpare bak då det är inga fjäderben. Om du nu trotsallt endast vill byta fjäderbenslagringar så kostar dom några hundralappar i Tyskland.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Bilstein b6, är det den isf?
Nåt tips på var man kan beställa/se priser?
Transocean
Vad har du för VIN-nummer?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Transocean: ha ha ha :-). Nä fan bilens dämpare duger fint fortfarande. Kör inte på bana med bilen direkt :-). Bak e som du skriver inga problem: Länk. Men fram bra mycket mer meck!! Jag hade ju bytt fjädrar om man ändå skall byta dämpare. Dom tar ju en jävla massa stryk också!

Kolla lite snabbt på bara dämpare fram o bak Tex Koni bra märke 3200:- totalt. Men sedan hade man ju bytt fjäderbenlager fram också 3700:- för delar. Gärna bak bussningen som som sitter i upphängningen och dammskyddssatsen fram o bak. Så lite drygt:5,500:- sedan fjädrar drygt:2600:-. 8,1k plus arbete :-(

Transocean:Vad gav du i arbetskostnad?
Transocean
Gaspo: 3600 nok utan kvitto på en oberoende BMW-verkstad i Oslo
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Nu är det fjäderbenslagringar som ska bytas. Att på en bil som gått 12 byta fjädrar känns som en duktig överkurs. Ska dock fundera på om det blir ett stötdämparbyte i samma veva. Tack för input!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Visst kanske överkurs. Men tycker det e nästan lika duktig överkurs o redan byta dämpare vid 12k mil.

Ja,ja lycka till iaf o hoppas du får det fixat! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.