|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte fråga i första hand er med 330e hur upplever ni era bromsar? Mina tyckte jag är helt perfekta tills jag nu på vårkanten körde "lite mer inspirerande". Det som jag upplevde var inte alls kul. Broms sträcka var alldeles får lång i hög fart. Det känns liksom att bromsarna är underdimensionerade för bilen. Hur är med era bromsar i höga farter? Tänkte göra en bromstest innan bilen lämnas till översikt till BMW. | |
Transocean |
Äger ingen men har testat, tyckte bromsarna var ok; men som du säger gasar man på under en längre tid så kan dom säkert upplevas som lite svaga p g a den högre vikten. Har sett några videos där dom jämförde 330e med 330i och hybriden hadde längre bromssträcka. Inte mycket men ett par meter. Egentligen en struntsak, skiljer ju några meter mellan olika däck också? |
| Detta är inte ett problem enbart för 330e, alla mer eller mindre motorstarka BMW-bilar är underdimensionerade, krävs en M-bil för att få ok bromsverkan. | |
| dd88: Jag tycker faktiskt bromsarna på min 550 är riktigt bra. 348x36 mm bromsskivor fram räcker. | |
| Kanske läge för BMW o börja med kanske mer än bara enkolvsok på lite motorstarkare bilar som standard? ;-) Sitter ju samma ok på en 116i. | |
|
Om jag bromsar max med mina BMW så är det inga problem att få ABS:en att gå in vid bromsning på asfalt. Jag har aldrig varit i närheten av att överhetta bromsarna på vanlig väg, även vid inspirerad körning. Om bromssträckan är längre för en eller annan bil och man bromsar och ABS går in, så måste längden på bromssträckan bero på annat än bromsens uppbyggnad. Däck, bilens uppbyggnad mm. Vad har jag då för nytta av kraftigare bromsar eftersom de jag redan har begränsas av att hjulen låses, vilket beror på tillräcklig bromsverkan. Eller tänker jag fel nu? Köra på bana är något helt annat, med upprepade maxinbromsningar från hög fart, men gör man det med en 330e? **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det här blir lite off-topic... Men innan jag går in på det så tycker jag att vanliga bromsar ska klara av lite inspirerad körning och ett par hårdare bromsar från högre farter. Det ska inte vara några problem. Sen vad "inspirerad körning" och "ett par hårdare bromsar från högre farter" innebär varierar ju starkt och således även om standardbromsarna bör klara av det eller inte. Exempelvis så hade jag inte problem med min E34 535i (inte motorstark men inte heller motorsvag med tanke på den lägre vikten de hade på den tiden - numera väger en 5-Serie mer än tre och ett halvt as och lite mer), kunde piska den hur länge som helst runt Knutstorp och Sturup utan minsta problem (de sista gångerna körde jag dock med uppgraderade bromsbelägg). @gaspo (och många fler ute i världen) : Förstår vad du vill säga :-) Jag vill bara försöka räta upp slagsidan lite och säga att det automatiskt inte blir bättre med fler kolvar :-) Men samtidigt finns det en klar koppling också. #1 : Vill man använda bromsbelägg som har större svepande area eller bromsbelägg gjorda för mer racinginriktade bromsskivor (där man ofta vill utnyttja bara den yttre delen av bromsskivan och ha innerdelen så lätt som möjligt) - då tenderar bromsbeläggen bli mer långsmala. För att få en jämnt anliggningstryck så blir det inte bra med en enda stor kolv som pressar i mitten, det behövs ofta att man sprider ut kolvarna över bromsbelägget för att få en bättre tryckfördelning och således bättre bromsar. #2 : Förutom jämnare anliggningstryck så får man även större clamping force om man har en större yta på bromskolven/bromskolvarna - vilket ger "kraftigare" bromsar. Det är så hydrauliken fungerar (du har samma tryck i bromsledningen och ju större yta som du utsätter för detta tryck desto störra kraft får du). Och det är lättare att skapa en större area i ett smidigare paket med flera små kolvar än en stor. Men låt mig ta ett exempel! Ta mina E36 M3 bromsok, de är enkolvs flytande bromsok, vars kolvdiameter är 60.0 mm. Sen har jag även liggande mina Brembo 4-kolvsok (avsedda för exakt samma storlek på bromsskivor) - de MÅSTE ju klämma åt bättre - eller hur!?! Visar sig att Brembo-oken har 44/40 mm kolvdiameter och de är fasta bromsok. Räknar du om vad detta motsvarar i enkolvs flytande konfiguration får du fram att det motsvarar 59.46 mm i kolvdiameter - dvs precis samma. # Summering : Så vad betyder allt detta? Jo, att flerkolvsok ÖPPNAR upp möjligheter för bättre bromsprestanda, men det blir inte automatiskt bättre bara för att man har det. Den tekniska specifikationen /designen måste kräva såpass mycket att det är meningsfullt (värderat utifrån hundratals olika kriterier) att gå över till flerkolvsok. Angående bromsprestanda (hård körning eller upprepade höghastighetsinbromsningar) : Det är alltid alltid alltid bromsbeläggen som är den begränsande faktorn. Vanliga bromsbelägg som alla vi Svenssons kör omkring med på gatan är inte designade utifrån de kriterierna. De är designade utifrån att fungera i alla väder, under alla omständigheter, vara konsekventa vid normal körning samt kunna klara några stycken extremt kraftiga höghastighetsnödstopp i rad. Vanliga bromsbelägg tål helt enkelt inte den höga temperaturen som bildas vid mycket hård körning, de är inte designade att klara av den höga temperaturen. En biltillverkare kan förlänga tiden det tar att nå dit genom att kraftigt överdimensionera bromsarna, men det betyder att man måste kompromissa på tex ekonomi, väghållning och bränsleekonomi. Allt är en balansgång. BMW säljer faktiskt uppgraderade bromsbelägg (tror de heter Sport bromsbelägg eller liknande), de tål lite högre temperaturer och jag skulle hellre vilja se att kunder köper detta tillägg om bilen är tänkt att köras lite inspirerat (vilket jag själv gör till och från). Alternativt att motorstorkare modeller (eller andra kriterier) har dessa bromsbelägg som standard. Det är bättre än att alla bilar får onödigt stora bromsar. Ett annat sätt att hantera situationen är att få en effektiv kylning. Jag skulle tycka det var intressant om BMW designade ett tilläggspaket som innefattade fabriksmonterad effektivare kylning av bromsarna. Dessa två åtgärder är att föredra framför tyngre och onödigt stora bromsar. |
|
@bmw-slangen Bra och utförligt som alltid :). Antar att du syftar på M Sportbromsar (6800:- i tillval)? Ska tydligen ha 4 kolvar (kan inte hitta något om kolvdiametern) men det fanns en tråd här på AP med folk som har beställt och tydligen så ska dom betta riktigt bra och tåla styk på bana. Dock minst 18"-fälgar så skivorna bör vara större, orginalbromsarna ska ju även passa på bilar med 16" så där finns en begränsning i sig. /P-O |
|
Ja, just det - M Sport bromsar var det korrekta namnet - tack! Stämmer, mig veterligen är de 4-kolvsok. Har också hört att det ger en uppgradering jämntöver på flera områden (även från bekant som monterat dessa på en F11). Ajdå, om det är 18" krav så är det ju inte lika enkelt för alla att eftermontera dessa (då det är ytterliggare en kostnad). För de som inte vill (eller kan försvara det ekonomiskt) att gå vägen med M-Sport så skulle jag rekommendera att man köper snäppet vassare bromsbelägg. Det har diskuterats i många trådar och det finns många belägg som är lämpade för detta. Länk Det är flera här på forumet som uppgraderat till snäppet bättre och är mycket nöjda med resultatet. Dessa "hybridbelägg" brukar ha försumbart mer bromsdamm och väldigt sällan problem med gnissel. Populära exempel är Ferodo Performance DS StopTech Street Performance Carbotech AX6 Mintex M1144 Pagid S |
| Tillval 6,800? Det är bara vad ett ok kostar. | |
Njae, jag tror P-OA har rätt. När jag lattjade sist med BMW-konfiguration så kostade tillvalet "M Sportbromsar" just 6 800 SEK (iallafall till 3-Serien). Tror de var något billigare till 2-Serien, vilken var den jag lekte mest med i BMW-konfiguration. EDIT : Dubbelkollade nu, 6800 för 3-Serien och 5900 SEK för 2-Serien. |
|
Tog inte M-sport ok till min även om det hade passat bra med blå ok till min blå 330e :-) Att de kostar 6800:- som tillval betyder att de kostar det dubbla (typ) att eftermontera. Gör man det på fabrik så reduceras ju kostnaden med vad de vanliga bromsarna kostar. Jag har aldrig märkt att bromsarna blivit trötta, men så har jag väl sällan kört "inspirerat" någon längre stund. Jag tycker 330e har lättdoserade bromsar och jag antar att det beror på att den först bromsar med elmotorn och sen mer och mer med de vanliga bromsarna. |
|
| Hittar inga m-sport bromsar som tillval genom konfiguration. Kanske bara funkar om man kör den genom PC? 6800:- är fortfarande ett kanon pris. Då dom vanliga oken ligger lite under halva priset fram o bak. Så bara oken fram är ju ungefär tillvalspriset. Slitsade stora skivor fram o bak och trevliga 2 kolvs ok bak. Förmånligt tillval :-) | |
Vid datorn sitter man när man vill få saker gjorda, vid paddan sitter man när man inte vill få saker gjorda :-) Nä allvarligt, alternativet borde dyka upp oberoende plattform. Jodå, finns där - tittar exempel på en 220i Coupe och finns under 08 Utrustning -> Chassi & Drivlina. Men såg även att den fanns på 318i Sedan och även andra modeller. Sömnpillret 2-Serie Active Tourer hade dock inte det tillvalet... @gaspo : Vilken bilmodell suktar du efter i konfiguration? Precis, eftermontering i Sverige är så dyrt att det ofta inte finns på kartan. Vill man ha eftermonterat så passa på att vispa förbi en BMW dealer i Tyskland om man ändåså är där och kör omkring på semester eller annat nöje. Näst bästa är en smärre uppgradering av bromsbeläggen, se mitt tidigare inlägg. Det kommer man otroligt långt med, det bör till exempel lösa trådskaparens problem (om det inte är något väldigt udda fel på trådskaparens bromssystem). Samt fräsch bromsvätska, men den ska bytas vartannat år så följer man den servicepunkten så är den biten ordnad automatiskt. |
|
När vi ändå pratar om bromsar och bromsbelägg osv. Kan någon här förklara hur "flytande" bromsok fungerar skilt från fasta bromsok? Och då även gärna för/nackdelar med resp. :-) Niklas Fransosen |
|
Jag kan förklara de grundläggande sakerna, men är inte på något sätt en expert. Ett fast bromsok är ett bromsok där endast kolvarna rör på sig för att åstadkomma en klämkraft på båda sidor av bromsskivan. På ett flytande bromsok däremot så rör sig hela bromsoket (det glider eller flyter exemplvis på styrpinnar) för att åstadkomma en klämkraft på båda sidor av bromsskivan. Den vanligaste konfigurationen är med en enda kolv, när denna trycks ut med hjälp av hydraulik så kommer dess bromsbelägg att gå emot bromsskivan och inte kunna röra sig mer. Kolven rör sig fortfarande utåt vilket resulterar i att hela bromsoket rör sig och bromsbelägget på andra sidan börjar klämma åt. Jämför det med en vanlig skruvtving (där skruven får representera kolven). Sätt skruvtvingen över en brädskiva och håll den löst med fingrarna. Börja sedan skruva åt skruvtvingen. Då kommer naturligtvis klämdelen vid skruven att nå brädan först. Fortsätt sedan skruva, då kommer hela skruvtvingen att röra sig mot dig och den fasta klämdelen kommer närmare och närmare andra sidan av brädan. Till slut så klämmer båda klämdelar åt på båda sidor av brädan. De största fördelar och nackdelar är följande: Flytande är mycket enklare och billigare att producera. Färre komponenter (nästan alltid bara en stor kolv), färre tätningsdelar, enklare tillverkning. Tänk på att i fasta bromsok måste bromsvätskan över till andra sidan, detta slipper man med flytande bromsok. Flytande bromsok är enklare att utöka med inbyggd handbroms (både mekanisk och elektrisk). Flytande bromsok brukar generellt sett ha en något kompaktare paketering, vilket föredras i vanlig personbilsproduktion. Fasta bromsok har fördelar när det kommer till lite mer krävande användning. Generellt sett brukar ett fast bromsok flexa mindre än flytande. Fasta bromsok kan utrustas med flera kolvar per sida, vilket generellt sett brukar ge bättre förutsättningar till jämnare tryckfördelning när man använder större bromsbelägg. Flytande bromsok behöver nödvändigtvis inte ha en enda kolv. Vet att lite större och äldre Ford-modeller körde med dual piston floating calipers, men framförallt så hade vissa Volvo 740/760/940/960-modeller även detta. |
| Slangen:Kör genom telefonen,har inga lyx grejer som padda :-). Jo dotterns skolpadda kom jag på :-). Ja vilken bil suktar man inte efter bara den e ny :-). Kollade på olika motorer till 3 serien! Jo eftermontera är ju sannslöst dyrt. Men det verkar ju ändå vara ett ett förmånligt pris för uppdatering. Men knappast nödvändigt :-). Utseende mässigt yes mumma. Men annars funkar nog vanliga bromsar gott o väl! :-) | |
|
Som väntat, bilen var på bmw och bromsar är som det ska enligt dom. Är förfarande övertygad att bromsarna är "underdimensionerade" för bilens vikt och kraft. Tycker det ska sitta M Sport eller motsvarande bromsar på dessa modeller som standard. För ett början tänkte prova byta bara bromsbelägg. Ferodo eller stoptech. Tack alla som svarat speciellt slangen med sina utförliga svar. Vad hittar man dom belägg till bra pris? |
|
Nästan alla "vanliga" reservdelskedjor brukar inte dessa lite vassare bromsbelägg. Enklast är att gå via PEAN Sweden Länk Bra fråga annars - sitter och funderar på varifrån jag köpt alla mina bromsbelägg? :-) Ok, detta är vad jag kan komma ihåg rakt upp och ner (kanske andra kan fylla i var de köper sina lite vassare belägg ifrån) Ferodo DS2500 köpte jag från Demon Tweeks Carbotech XP8 köpte jag från PEAN Sweden StopTech Street Performance köpte jag från PEAN Sweden Ferodo DS3000 köpte jag via annons på rejsa.nu Pagid RS42 köpte jag via annons på rejsa.nu N-Brake NA-P köpte jag nog via annons på Blocket |
|
Oj du har provat många, då är du rätt person att fråga vilka av dom är mest lämpade får mitt fall;-) Alltså tycker mina bromsar är helt ok i låga farter men kommer man upp lite kan jag inte godkänna stoppsträcka. Är någon eller några bättre än de andra för just detta. Har mest tittat på ferodo ds 2500 och stoptech street performace. Vad är din förslag? |
|
De flesta av de jag nämner är rena racingbelägg och alltså inget du ska ha. Just nu kör jag exempelvis med StopTech Street Performance där bak (ett gatbelägg men som är lite extra vasst) och Carbotech XP8 där fram. Tyvärr, är långt ifrån kunnig på det här. Men det låter som att du behöver belägg med lite extra friktion när de värms upp samt att de ska vara lite värmetåligare. Men samtidigt antar jag att priset ska vara på en rimligt nivå. StopTech Street Performance eller Ferodo Perfomance DS är vad du borde sikta in dig på. PFC Z-Rated kan också vara ett alternativ. Men bäst är att kontakta PEAN Sweden så kan antingen Per eller Daniel med största möjlighet ge en bra rekommendation (om du beskriver din upplevelse och problem). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.