AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
744

KÖPRÅD e91 325d/330d lci 2008-2011

Jag ska köpa min första BMW.
Kravbild:
*Diesel, Automat, Touring, Mycket kraft, härlig upplevelse (sportstol/sportchassi?)
*Pris:Max 130.000:-
*Facelift LCI så Årsmodell 2008 och nyare
*Helst under 17000 mil då jag själv kör 3-4000 mil/år samt att jag inte vill börja med att laga något ur drivlinan/lager osv.
*Jag kommer mest troligt steg 1 optimera den strax efter inköp.

Jag har ca 1 månad på mig att hitta en bil då jag har begränsad tid för lånebilen.
Jag har lusläst blocket och vill främst ha en 330d, men bara oseriösa ägare/bilförsäljare gör att de 13st som finns i hela Sverige inte är aktuella. Därför funderar jag på 325d.

Mina frågor:
Några vanliga fel på 325d eller 330d?
Vilken skulle Du rekommendera och varför?

Blir 325d med "bara" 200 hk för lite efter ett tag? En optimering här är också begränsad som jag förstår det pga. skillnad i automatlådan.

Är "swirl flaps" något att oroa sig för?

Av vad jag kan se så får jag en -09 330d kring 16000 mil för 120-130K medans en 325d 09-10 kring 12000 mil för 120-125K. Vad beror denna stora skillnad på? EDIT: Det är ju för att 325d endast finns med bakhjulsdrift och ej xDrive...

Tacksam för all hjälp jag kan få då jag aldrig ens kört en nyare BMW. Men jag vill ha denna pga. driftsäkerheten, kamkedjan, prestandan och körglädjen. Jag ska imorgon Fredag till BMW återförsäljare och en begagnat försäljare och provköra.

Mvh Emil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.