AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.207

M3 e46 krånglande oljenivågivare vanligt?

j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Oljelampa tänds titt som tätt och lyser gult. Det vill säga talar om att se över oljenivån. Olja har motorn, i övre delen av skalan och så har det varit i 1,5 år utan att oljelampa tänds. Nu undrar jag om det är vanligt att nivågivaren krånglar? Och kan det bero på något allvarligare än eb felvisande givare?

Har nämligen tänkt köra på Mantorp i helgen och hinner inte se över detta före dess.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Inte helt ovanligt att dessa strular på BMW.
+1
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Idag lös den konstant när jag var ute och åkte. Efter att bilen stått en stund och jag åkte en sväng på nytt så tändes den inte alls. Tidigare tillfällen har den tänds efter avstängning av motorn. De flesta dagar tänds den inte alls. Med andra ord förutsätter jag att det är en strulande givare och inte svajigt oljetryck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du manuell "sticka" på bilen?

Om så är fallet är det den som ger korrekt värde på nivån.

Om du bara har elektroniska givare kan det i värsta fall vara givarfel...

När gula lampan tänds direkt efter man stängt av bilen = nivån är låg - fyll på (är en liter på min och är säkert det på din också, men kika i instruktionsboken där lär det stå!).

Tänds gul lampa under färd = nivån är låg - fyll på inom fem mils körning (volym enligt ovan).

Har du bara elektroniska givare är det möjligt att nivån är för låg om du har givarfel på nivågivaren, eller att nivån är korrekt om du har fel på varningssensorn...frågan är vilket och om det är värt att chansa!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
j.
66
j.alvin
BMW M3 E46 SMG2 -02
Nissan S14A 2JZ-GTE -97
BMW 320d F31 -12
Jag har manuell sticka så jag vet att nivån är korrekt. Vill bara försäkra mig om att gul oljelampa inte har något som helst att göra med oljetryck.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Har fått byta den på 2st BMW iaf, senast på M3:an. Det är ju en annan lampa för oljetrycket.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Tips köp en bmw original givare verkar hålla mycket bättre

Ex min gamla 330i e46:a jag hade köpte föregående ägaren en billig kopia den höll i nån månad bara
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det är samma lampa för lågt oljetryck men då visar den röd färg istället för gul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.