|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Skulle byta vattenpump på vinterbilen då den strular lite med kylningen. Tog bort skruvar och "pregade" ur pumpen mha av 2 skruvar. Plötsligt tog det stopp och då såg jag att det låg en mässingsdetalj och blockade. Lyckades putta upp den uppåt och jag fick loss pumpen men då ramlade mässingsbiten ned plus en lite plastdetaljer och en o-ring. Vad är det för något? Se bilder: Länk Länk "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Svarar mig själv lite. Fick ett förslag från ett engelsk forum att det är axeln från den gamla pumpen och när jag tittar på originalpumpen med plastimpellor så - varför inte MEN den pumpen som jag tog bort har metallimpellor och skaftet kvar MEN pumpen som sådan var kass i lager och hade ett radiellt spel. Så visst MEN då uppstår ju den delikata frågan - hur i hela friden hamnade den gamla axeln där. Det enda jag kan tänka mig är att den gamal pumpen rasade fullständigt och att de som bytte den var riktiga noviser och trodde att den axeln hörde hemma i motorn och helt enkelt pregade upp axeln i kyl"kanalen" som går upp till termostaten. Jag har känt nu med fingar överallt och det finns inga "hål" som denna bit kan passa i. Finns inget på real oem som indikerar att den skall sitta någonstans för då hade den funnit som reservdel. Det är heller ingen "fräsplugg". Hade det varit ngn "plugg" av ngt slag så hade pumpens yttre delar förhindrat den från att ramla ned. Nu låg den ju i själva impellorn och blockade och det enda ytrymmet är det som går upp till termostaten. Så det är nog som så att det är den gamla axeln från -99 originalpumpen. Se en ny bild där jag har "återassemblerat" : Länk Om så - fantastiskt att de som har ägt den tidigare har lyckats :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur ser termostaten ut ? Är den OK. ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Återkoppling. Tog ett tag men nu har jag kommit till termostaten och Hasso hade rätt. Tappen är från termostaten - kudos till Hasso :) termostaten hade pajjat rejält - förstår varför de förra ägarna hade problem :) Nåvä! Nu är allt med kylningen nytt inklusive spännrullar och remmar så nu ligger nålen kloss mitten. Nu återstår det bara att koppla in fläkten så den går på tänkt vis. Som det är nu har förra ägarna satt in en givare på den övre slangen så fläkten går konstant så fort det blir över 101 C plus att den fortsätter i 5-7 min efter man har stängt av motorn. Någon som har hur jag skall koppla det hela så fläkten styrs ala original. ? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.