AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
866

E60 m54 motor i en e39

Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
Hej!

Vet någon om en m54b22 motor från en BMW E60 passar till en BMW e39?

Jag har den gamla motorn kvar från e39an så eventuella byten av motordelar kan göras.
Tacksam för all hjälp som kan fås

Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
Kan tillägga att den motorn som sitter i bilen nu är en m54b22 dvs. en likadan motor som jag ska köpa.

Det är även samma motorkod på motorblocket.
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
då jag inte fick några svar här så ringde jag till en BMW mekaniker som informerade mig att motorfästena kan skillja sig.

Jag har nu valt att leta efter en motor som har suttit i en e39 istället.
Visa användare
ProPro-medlem
13.398
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer, själva motorfästena är annorlunda mellan E60 och E39.

Men motorblocket ska vara samma.

Bilarna är modulärt uppbyggda. Samma block används tvärsöver E46, E39, E60 och E83 (tror även Z3 och Z4). Men hur det monteras differentieras genom att variera motorfästena.

Det är vansinnigt mycket billigare att ha lite olika varianter på motorfästen än olika varianter på motoblocken.

Så motorfästena är nog det jag skulle oroat mig minst över :-)

Sen brukar det alltid finnas ett antal små variationer. Det kan vara allt ifrån att termostathuset är lite annorlunda på en E60 vs E39 och kanske en givare har tre kontakter på en E60 mot två på en E39 och massa sådana småsaker.

Jag gissar du är mest ute för en plug&play motor för att bara kunna hinka ned så snabbt som möjligt. Gör man motorbyte hos en verkstad så är det att rekommendera för att hålla nere kostnaderna (det kan dra iväg rejält om verkstaden ska behöva fippla, felsöka och jaga olika skillnader mellan två motorer).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.