AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.022

Airbaglampa som lyser, Hur löses detta enklast? e46 320i

Min airbaglampa började lysa igen, fastän personen jag köpte bilen av sa att det var fixat (Antagligen släckte han bara den så jag inte skulle kunna pruta på plats) Hur löser jag detta enklast Observera är inte kunnig.
Har ringt 4 st verkstäder och ingen kan lösa det förutom bmws egna verkstad som ligger 20 mil bort + så tar bmw bra många tusen lappar för att ens kolla felet.
Ska man köpa en felkodsläsare för det runda utaget och kolla allt själv eller försöka hitta någon privatperson som kan mecka?
Alla tipps och hjälp och råd uppskattats
Hej,

Om du har en laptop, tycker jag att du skall köpa BMW Scanner av olaO. Med den kan du både hitta problemet och ta bort felkoden, vilket du måste göra för att släcka lampan. Lättanvänt och kompetent. Mycket användbart verktyg. Ola finns på Blocket.

Om du vill spara tid och chansa på att det handlar om ett av de vanligaste felen, passagerarsätets sensormatta, kan du nog hitta en simulator hos Ola också.

Eller börja med att smörja upp kontakten vid bältessträckaren, ännu billigare. :)

/Lennart
Vad kostar den och kan du även länka? :)
Kan airbaglampan släckas om jag tex sprayar lite wd-40 i sensorn såg någon video om det eller måste man ha en felkodsläsare för att släcka lampan när den väl lyser?

MVH Joakim
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
E46orna har ett oerhört vanligt problem men passagerarmattan. Det är alltså en sensormatta i passagerarstolen som känner av om någon sitter där eller ej. Den kostar en bra slant att byta eftersom det är ett tidskrävande jobb sen så kan den nya de sätter in pajja lika lätt som den gamla eftersom det är ingen uppdaterad modell utan exakt samma typ.

Det finns en "bypass" att köpa för 100-lappen. Detta löste alla mina problem på min gamla e46a. Denna bypass gör så att man kopplar förbi sensormattan och således tror systemet att det alltid sitter någon där. Detta påverkar dock inte bältesvarnare eller annat.

Nackdelen är väl egentligen endast att om du skulle krocka med bilen när du sitter själv i den så kommer även passagerarairbagen att utlösas

Länk till bypass:
Länk

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Lenwib hann före mig :D

Du måste ha en felkodsavläsare för att släcka lampan. Jag köpte denna och den fungerade perfekt, jättelätt att använda

Länk

Hej nicklas tack så sjukt mycket för all hjälp!
Problemet är ju att jag inte säkert vet om det är sensormattan eller ej, och den där felkodsläsaren som du länkande kan väll inte läsa av felkoder för airbag då jag måste in i motorummet med en 20 poligt pin bmw uttag? har en obd bluetooth scanner men den hittar ej airbag felet

Vad gör det om passagerare airbagen också utlöses om man krockar? vad är det neggativa med et?
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

Tror det beror vilken årsmodell du har av e46, har bara jobbat på facelift alltså efter 2003 och då kan man läsa allt genom OBD2 uttaget i kupén, har du tidigare får du dubbelkolla detta.

Det negativa är väl att den utlöses i onödan och du kommer behöva byta instrumentpanel osv, men det är ju småsaker om du ändå krockar så hårt så att de utlöses så finns det många andra skador ju.

Någon som vet nån läsare som passar min e46a som är ifrån 99?

Krockas det så skrotas det haha (Billig första bil) , men ska snart besiktas så behöver få det fixar
Bmw scanner: Länk

Glöm inte - om du väljer detta alternativ - att beställa kabeln mellan 20-poliga i bilen och OBDII-uttaget på interfacet. En betydlig fördel med denna variant är att Ola vill hjälpa och ger support.

/Lennart
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
j04k1m97, du har ju fått fin hjälp och tips tidigare trådar ang airbag.
Varför återkopplar du inte i dessa? Vi har ju förklarat hur det ligger till i dem.

Sammanfattningsvis läsa SRS på e46:
Blåtandsdonglar - Nej.
Kanske det bästa som finns för SRS-problem för e46 är BMW-scanner.
Den kan även koda bort delar av airbagsystemet.
Finns bland annat här av bra kvalitet: Länk
Som info så är det så att har bilen runda uttaget så finns SRS där.
Lenwib, ja jag har emulatorer också för blixtleverans;-) Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Min bil:

Ola letade som en galning men Hittar dem inte, så ber om ursäkt för detta!
Blir nog att köpa detta av dig, Frågan är kommer jag att klara använda programmet och ev sätta dit en emulator?
MVH: Joakim
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ingen fara, du menar alltså att du inte hittade dina trådar?

Om du är inloggad så kan man klicka på "mina senaste" så hittar man dem.

BMW scanner är superlätt att använda
Du kommer lätt klara det. Om inte själv så med min hjälp ;-)
Jag har pulat mycket med SRS i e39 och e46.

Kolla här när en kille visar scannern:

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Finns det möjlighet att smsa med dig för snabbare svar vid ev köp? Kollade på videon och det ser enkelt ut. Men hur vet man vad felkoden betyder och antar att "Light check module" Är det som visar felkoden på airbagen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Många som livnär sig på min uppfinning som jag gjorde 2002.
En spanjor försökte söka patent i UK men gick på pumpen bara för jag redan hade publicerat detta i USA flera år tidigare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
j04k1m97, självklart supporterar jag. Sms, telefon, teamviewer. Det är lugnt.
Jag kan lova dig att vi kommer förstå felkoden.
Den lagras i SRS modulen och det är inga problem att läsa ut den om inte hela modulen är sönder vill säga men det är ovanligt.

Hasso, ett förträfflig jobb ni gjorde.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Kan nästan garantera det är sensorn under passagerar sätet som jävlas.

Tycke och smak ang data eller scanner.
Själv provat båda och föredrar scanner. Snabbt och effektivt med scannern.
Datan tycker jag är seg att starta upp, plats osv. Men tycke o smak.

Den som Nickas A länka till
Länk

fungerar perfekt.

Har du en 99:a så har du 20 pins under huven och måste ha den kontakten. Våra äldre bilar går inte att avläsa allt med enbart OBD2.

Jag hade köpt sensorn Länk för att lägga 2500-3000:- för att byta matta känns inte som ett alternativ.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Handhållna enheter är smidiga givetvis men när det blir ordentliga problem som startspärrar eller airbags som ska kodas bort etc så är man glad åt den funktionaliteten på exempelvis BMW scanner eller Inpa.
Jag har en dator som startar på 10 sek så det är ju lite bättre än förr med den biten ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.