AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.128

Köpråd BMW 520D E61 -09

Hej!
Står i uppgiften att skaffa nytt familjeåk kör idag en v70n -01, prisområde 80-100k.

Har lite svårt att bestämma mig, har alltid kört Volvo tidigare men pga förbrukning och skattekostnader på deras nyare dieslar (årsmod 08-10 ca) skulle jag vilja prova något annat. Har räknat på det själv och totalt sett, f(örbrukning, skatt och försäkring) så skulle en 520D bli bra många tusen billigare per år.

520D -09 ligger skapligt i skatt och bra förbrukning men efter lite läsning på den här sidan så har jag fått uppfattningen om att de drar på en hel del problem, stämmer det eller är det fel uppfattning?
Bor i norra delarna av Sverige där mycket snö inte alls är ovanligt, är van fwd i vinterväglag, hur funkar BMWn på den fronten? Är ingen som är ute och sladdar, leker eller kör som en tok, det är en familjebil där barnen ska åka säkert!
Jag är 186 lång och barnen har varsin bakåtvänd barnstol hur funkar det? Blir trångt för mina långa ben i v70n.

Hur funkar det att skruva själv i dom? Skruvar allt själv i Volvon.

Kan ni råda bot på min beslutsångest?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
BMW:s antisladd funkar mkt bra, jag har aldrig upplevt det som ett problem med bara rwd. (Bor i Norrbotten) Jag mekar också själv i min E61:a, har inte gjort några större operationer, men oljebyte, luftfilter, friskluftfilter, byta stötdämpare bak, byta xenonlampa har inte varit nåt problem. Detta forum är dessutom en guldgruva för hemmamekare + att Google is your friend :) Jag tycker E61 är rymlig, har tre barn i åldern 7-11 så inga bakåtvända stolar dock.

Motorn har jag inget att säga om, men sök och du skall finna. Sen har ju E61 en del modellrelaterade problem som kan vara bra att ha koll på, tex kablar till bakluckan och kompressor/bälgar till nivåregleringen. Hur stort det problemet faktiskt är vet jag inte, har själv (peppar, peppar) inte haft något av detta under två års ägande.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Apropå barnstolar så är ett bra tips att välja en bil med avstängningsbar airbag fram så att barnen kan sitta höger fram/bak. Vissa saknar det. Med BeSafe iZi Plus bak så fick jag plats fram men inte mer (lika lång som dig). Ok 3 mil men inte 50 mil. Den stolen är ju dock erkänt skrymmande så bäst är ju att provmontera era stolar och testa.

Apropå utrymme bak finns tre stolar; standardstol, sportstol och komfortstol. Komfortstolen bygger några cm extra bak, kan också vara bra att känna till apropå barnstol. Bland 520d är den dock inte så vanlig så förmodligen inget problem.

Som familjebil är den suverän - bekväm, trygg, hyfsat bra lastutrymme. Och 520d är snål för storlek/motor också, du kommer säkerligen bli nöjd bara du hittar ett bra exemplar.
Tack för era svar, hjälper mig i beslutsvåndan!
Kan jag på något vis få fram någon utrustningslista så jag kan se om bilarna har avstängningsbar airbag på passagerarsidan fram?
Har främst funderat på två bilar, en som står i Härnösand och en i Östersund.

Länk
Det är endel gjort på denna vilket är positivt.

och

Länk

Denna har gått lite mindre och är ägd av en äldre herre de senaste 5 åren.

Bör man oroa sig för miltal? Andra tankar kring dom två alternativen? :)
Svensksålt alla dagar i veckan;)

EB
Är det av någon speciell anledning till att jag bör välja svensksålda?
Har tidigare kört importerade bilar som det absolut inte varit något strul med :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är du bombsäker på historiken på en import är det inget att tveka på. Det man ska veta är dock att det finns en mängd, kanske är till och med en majoritet av de importerade "bruksisarna" backade enligt mina empiriska studier.
Okej ja det är ju mindre bra, den som redan har gått ganska långt enligt vad mätaren står på nu. Finns det något sätt man kan kolla detta till 100%?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enda någorlunda säkra sättet är att försöka följa nyckelavläsningar hos BMW.
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Om airbagavstänging är det enklast fråga säljaren om det inte står i annonsen. Syns genom att man ser ett lås på höger utsida av handsfacket när man öppnar passagerardörren.

På de länkade saknar jag sportstolar, däremot har en av dem dieselvärmare vilket inte är så vanligt, stort plus om du tycker det är viktigt. Skick på bilen, få ägare och spårbar historik med service/besiktningspapper och kvitton är väl det jag skulle fokusera på, ingen skillnad mot andra märken dock. Att tänka på map miltal får andra som kan det bättre bidra men sök på E61 på forumet så har du massor av läsning.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De där bilarna är ju rejält överprissatta. Den första skulle jag säga ligger nånstans runt 20 tusen för högt - minst. För de pengarna ska du få en välutrustad 525d eller 530d, inte en snålt utrustad manuell 520d. Min 530xd kommer snart bli till salu, jag tänkte lägga ut den klart under båda dessa och då har den gått 22k mil och har mycket mer utrustning.

Välj automat. Inte bara blir körupplevelsen trevligare utan du slipper också de problem med koppling och svänghjul som finns på de manuella.

-------
//Lövet
Generellt så är bilarna dyrare uppåt i landet, vet inte riktigt var du bor men kollar jag priserna på bilar i omkring samma miltal så är det 20 och i vissa fall 30k billigare.
Har haft tankar på att åka neröver för att köpa bil men jag velar fram och tillbaks även där.
Kring stockholm, örebro osv är det ca 50 mil och man skulle ju helt klart spara en rejäl slant på att åka ner.
Nackdelen är väl att det ofta saknas vinterdäck, motor och kupévärmare alt dieselvärmare, vägarna saltas lite hårdare där nere med till skillnad från inlandsvägarna där jag bor.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu har du nog lite fördomar trots allt. Vi har både vinterdäck och motorvärmare i Stockholm ;-) Om det skiljer 20-30 tusen så kan du ju i princip åka taxi ner och ändå spara 25 tusen.

Länk
-------
//Lövet
Haha, kanske det men tycker mig ofta se i annonser att det inte står något om vinterdäck eller så är det friktionsdäck, vilket är skit! Dubbat ska det vara.
Men så är man lite bekväm och har kort om tid med en 2,5åring och en 2,5månaders så att köpa en bil i grannbyn/staden är väldigt lättsamt.

Har svårt att se ett prut på 20 skulle gå vägen, vad anser du är ett acceptabelt maxpris på bilarna jag länkat ovan?
Snålt utrustad vet jag inte riktigt om jag håller med om att den är, eller? Den har det jag behöver iallafall, förutom automat som står högt på önskelistan, bekväm som man är :P
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den första skulle jag inte ge mer än 60' för men det går nästan aldrig att pruta så mycket. Säljare måste inse själv vart värdet ligger. De tar det bara som en förolämpning att ge ett så mycket lägre bud. Det mesta han listar är bara ren normalutrustning och finns på alla. Är bara dieselvärmaren och navin som är nåt egentligt extra.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Navin är dessutom på lilla skärmen. Ingen av de där känns direkt sexiga med standardstolar och fattig utrustning.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har "stora" navin i min E61 och jag använder den ändå aldrig. Waze och Google Maps är bättre på allt...

-------
//Lövet
Okej då är jag med gällande utrustningen i den svarta.
Enligt mig så duger den utrustningen gott, vad mer kan tänkas vara måsten i utrustningsväg?

JTZ533 är reg.nr på den vita, synpunkter där på utrustningsnivån?
Vettefan om jag är rätt ute nu men det här är vad jag hittade på C021130

Vehicle upgrades
Rear view camera Read more
High-End sound system Read more

Vehicle options
S1CA Selection of COP relevant vehicles
S1CB CO2 package
S230 Extra package, EU-specific
S2PA Wheel bolt retainer
S302 Alarm system
S386 Roof railing
S428 Warning triangle and first aid kit
S442 Cup holder
S464 Ski bag
S494 Seat heating driver/passenger
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S544 Cruise control with brake function

Vehicle options
S644 Preparation f mobile phone w Bluetooth
S661 Radio BMW Business (C43)
S676 HiFi speaker system
S698 Area-Code 2 for DVD
S6FL USB/Audio interface
S842 Cold-climate version
S850 Dummy-SALAPA
S853 Language version English
S863 Retailer Directory Europe
S877 Delete cross-pattern operation
S885 On-board vehicle literature Swedish
S8S8 Country-specific nav. system supply
S8SA Navigation access request,country-spec.
S8SP Control unit COP

Vehicle options
S2SB BMW LA wheel, star spoke 242
S346 Chrome Line exterieur
S4BX Interior strips, high-gloss, grey
S548 Kilometer-calibrated speedometer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.