|
|
|
|---|---|
| Har fått problem med vindrutespolarna på bilen. Det är både den vanliga spolningen och "superspolen" som slutat fungera. Jag får fram spolarvätska till framlyktorna. Ingen säkring har gått och av vad jag förstått så är det två olika pumpar till rutan ( vanlig och superspol). Att båda pumparna lägger av samtidigt känns ju konstigt. Vet inte vad det kan vara, munstyckena är rena till framrutan. | |
|
Hej, har du kollat slangarna som leder spolvätska fram till munstyckena? det finns en skarv uppe på höger framskärm tex, den kan släppa. Be någon köra spolningen samtidigt som du står med öppen huv och kollar slangarna och anslutningar efter läckage. Mvh/Patrik |
|
|
Varit där och kollat. Hittar inget läckage någonstans och det blir ingen pöl under bilen heller. Tror inte pumparna går ens, för det är väll två olika pumpar? Kan det vara något elfel någonstans? Mvh Emrik |
|
|
Kollat säkringar? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja har kollat, ingen säkring har gått. | |
|
Ja det är två olika pumpar och två olika behållare placerade olika. Det finns ganska mkt plast undertill på en e39 som med lätthet skulle kunna fånga upp några dl vätska, bara så du inte blir lurad. Mitt bästa tips är att du fixar någon som kör spolningen då får du möjlighet att både se läckage samt höra pumpen/pumparna. Den till "superspol" sitter ju lätt till på höger framskärm den kan du tom lägga handen på och känna om den vibrerar vid spolning. Fast med huvudet under huven ska man lätt kunna höra pumparna med bara tändningen påslagen även den som sitter innanför innerskärmen HF. Mvh/Patrik |
|
|
Hörde inget ljud från pumparna och det är inget läckage någonstans. Det låter ju som att det är pumparna som är paj men att båda skulle gå sönder samtidigt känns jättekonstigt. Undrar därför om det är något mer kanske av det elektriska, förutom säkringarna, som skulle kunna spöka? Mvh Emrik |
|
|
Hej, Prova först om du får fram ström. Någon av pumparna sitter kanske lättåtkomlig? Om ström kommer fram, handlar det om pumpen och antagligen om båda. Om ingen ström kommer fram, blir det värre. När jag tittar på kopplingsschemat till min bil, gömmer sig många funktioner till torkare och spolning i en "General module", men jag ha ingen aning om var den sitter eller hur troligt det skulle vara att den gett sig. En enda säkring på 30A tycks täcka in hela torkar-spolarsystemet (i min bil). /Lennart |
|
|
Tack för svaret. Har varit väldigt upptagen och problemet har inte varit prioriterat den senaste tiden. Har testat och fick fram ström till ena pumpen (den lättåtkomliga) så då är det troligtvis båda pumparna som gett sig som du sa. Så det blir att köpa 2st nya pumpar.... Undrar varför båda gett sig samtidigt dock, menmen bara problemet löser sig. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.