AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.777

850 csi startar inte

Hej, har en 850 csi -93 som inte startar. Startmotorn går inte ens runt, har köpt nya batterier etc. All electronic fungerar förövrigt. Är det vanligt att startmotorn pajjar? eller är det en startspärr?

mvh Johan
Mr
218
Mr. P
Mercedes-Benz E 220 T Cdi AMG-pkt, S213 årsm.2017
Börja med att läsa av ev. felkoder. Startmotorhaveri är inget ovanligt, iallafall inte på M70, har du möjlighet, så hissa upp bilen o ge startmotorn en liten "smäll" med en hammare el. dyligt, minns att det är trångt. Lycka till!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Checka även att kablarna/anslutningarna från batteriet till startmotorn samt jordkablar är ok. Dåliga kablar/kontakter kan ge samma symtom som att batteriet är slut.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ett långskott, om det nu inte är en "äkta" CSI du äger...

Växelväljaren i läge P eller N...?
Tack för svaren, ska kollas upp. Så klart det är en äkta CSI ;) 6 petad låda
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Sedär, grattis och lycka till.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jordkabel som rostat av?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Får du fram ström till startmotorn?

Knacka på startmotorn som redan föreslagits - vet inte exakt hur det ser ut på din bil men oftast kommer man åt med en lång träpinne (eller plast) - det viktiga är att det inte är metallpinne då terminalerna vid startmotorn är oisolerade och det är väldigt lätt att man får kortis när man famlar fram med en metallpinne i de regionerna...obra och potentiellt dyrt! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vilken jordkabel pratar ni om? Den från karossen till motorfästet? Ser ingen jordkabel på startmotorn,är väldigt trångt. Får fram 12 v hela tiden till startmotorn. Har visst ett defa immobilizer startspärr på denna, men har ju ändå 12 v fram till startmotorn, går att larma av osv. Defa larmet : Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag vet inte vilka kablar som finns specifikt i en 840. Men generellt kan du ha förluster i jordkablarna, inkl fästpunkterna för dessa, mellan batteri och kaross, mellan motor och kaross, mellan batterierna om det är flera. Sedan pluskablarna från batteriet till startmotorn.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Om du har spänning fram till startmotor och allt annat elektriskt fungerar så är nog startmotorn eller selenoiden som krånglar.
Vanligt på äldre startmotorer är att selenoiden drar men kolen till rotorn har kärvat. Bjud hem en kompis och be honom vrida på startläget medan du lyssnar.
Om du hör ett klick från startmotorn så fungerar selenoiden och då är det förmodligen kolen i motorn som kärvar eller är slut.
Gör som flera sagt knacka på startmotorn medan någon annan försöker starta då brukar den komma igång. När kolen blir spännimgssatta så hjälper det till genom att de sugs in av sitt eget elektromagnetiska fält.
Det brukar sen fungera ett tag men en renovering är oftast den mest långsiktiga lösningen.
Hör du inget klick vid startförsök så är det selenoiden som kastat in handduken.

Med vänlig hälsning,
F1
Hej tack för all info, var den eftermonterade startspärren som bråkade men det är löst nu!

Förövrigt finns det någon 8 serie expert här? AHK m.m skulle jag behöva lite info om.

mvh Johan
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Vad vill du veta?
Myck kan du få fram genom att googla på AHK.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ok, hur krånglade startspärren? Och framför allt, hur löste du det?

Har du samma startspärr som "alla andra", dvs den med en röd diod i mittkonsolen som du skal trycka en liten USBliknande dongel mot?

Det är nämligen den startspärren jag har, och man är ju lite fundersam på hur länge den tänker fungera, eftersom den börjar närma sig 30 års ålder.
Jag tänkte på hur AHK pumpen är uppbyggd. Om det sitter någon oring eller dyl för det var olja under den, kanske läcker från filtret. Och vart köper man nya filter till AHK enheten? står på realoem att dom upphört.

Satt ett defa system på, så jag skarvade bara tillbaka alla kablar som var klippta. Dvs till startmotorn och soppa pumpen vid relät.

mvh Johan
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Pratar vi pumpen ( Frame vid motorn) eller servoenheten vid bakaxeln.
Det går att hitta filter som passar och oringar som säljs lösa på maskinverkstäder.
Kollas så att det inte är olja från bakaxeln för så var det på min.
Oljan drev bakåt och kladdade ner ahk servot.

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
AlexanderK: Det systemet du nämner strulade intermittent för mig, bl.a på bilprovningen en gång, fick hjälp att putta bilen genom besiktningen. (Med gott resultat, förutom avgastest förstås)

Jag kopplade bort hela systemet, hade aldrig liknande problem igen. Bilen såld nu.

Mvh

DuNegro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.