AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
668

E30 - 87 (m10-motor) blir varm. Pump eller termostat?

Hej! Jag har en e30 318i - 87 med m10 motor.

Har plockat fram bilen efter att den stått större delen av vintern, men upptäckte sist jag körde att bilen blir väldigt varm. Det var då varmare utomhus än vad det varit hittills när jag kört bilen.

Jag har misstänkt termostaten, eftersom att när bilen blev så pass varm att den näst intill kokade var även kylarslangarna otroligt varma, fram till termostaten. Efter däremot var slangen sval/ljummen i jämförelse. Slangarna var dessutom ganska hårda. Vet inte om det kan bero på att det byggs upp tryck när kylarvätskan blir så pass varm eller om det kan ha att göra med att pumpen jobbar? (eller något helt annat kanske? Det här är bara en
högst amatörmässig gissning.. 😅)

Fick nyss reda på att termostaten nyligen är bytt till en ny från mekonomen. Kan det vara så att jag fått ett dåligt exemplar av termostat, kan det vara vattenpump, luft i systemet eller kanske något annat som felar?

Vet någon möjligtvis vad det kan tänkas vara för fel, och vad kan jag göra för att identifiera vad som ska bytas?

Sjukt tacksam om någon har några idéer eller tips!
Ingen som har några idéer?
Tänkte gå ut och tömma kylsystemet och plocka in termostaten och köra den i en kastrull för att se om den öppnar. Vet inte ifall det funkar, men tänkte att det är värt ett försök. 😅
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har inte några bra tips direkt - utan skulle nog börjat som du gjort också (speciellt då det är ganska enkelt att meka med en M10 så är det inte så mycket extrajobb att felsöka på det sättet).

Jag gissar på att motorn överhettade även när du körde?
Om den bara överhettar stillastående kan man ofta misstänka viskokopplingen till kylfläkten. Fast du skulle haft fullt flöde genom kylaren ändåså, så det är nog inte detta som är problemet.

Var alltså kylarslangen från termostaten till kylarens övre anslutning bara ljummen?

Såg du något läckage kring vattenpumpen (speciellt kring axeln)? Kan du känna ett rejält glapp i axeln - speciellt axiellt (in och ut)? Dessa vattenpumpar (om man köper original eller bra märke) brukar hålla, men finns ju alltid risk att axeln lossnar från fästet till impellerna och då händer ju ingenting när drivremmen drar runt vattenpumpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.