AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.117

BMW E39 523i bromsar låst sig bak.

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Hej!

I vintras när jag körde bilen med obromsat släp så låste sig mina kolvar i oken. Jag tror ju inte att det har något att göra med att jag körde med släpet. Men är det någon som har en teori varför bakbromsarna kan ha låst sig? Jag fick ta loss oken och trycka in kolven så gott jag kunde. Därefter har jag inte känt att jag har någon vidare broms verkan bak. Bilen har stått sen dess. Kan det vara huvudbromscylindern som det har blivit något knas med?

Tack på förhand
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är på båda sidor och problemet kom samtidigt, är det väl rimligt att anta att det är något knas med huvudbromscylindern eller möjligen ABS-blocket.

Gick det lätt att pressa in kolvarna?
Om det gick trögt kan det ju vara rostiga kolvar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
När det hände kunde jag inte köra en meter. Båda bakskivorna rök det om.
Det gick knappt att pressa in kolvarna alls. En vecka innan det hände så besiktigade jag med blanka papper och jämna bromsvärden .

Mvh Björn
Har varit med om det fenomenet när det varit dåliga bromsslangar.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Bromsslangar som separerat, så när du har tryck bakom (trycker på bromsen) pressas vätskan ut till oken, men oken själva orkar inte pressa tillbaka i viloläge, dvs de ligger på och bromsar hela tiden. Gammalt välkänt fenomen oavsett bilfabrikat.

Inget svårt att fixa själv, bara man vet hur man luftar på korrekt sätt.

//Lasse
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Som separerat? Utveckla svaret tack :D
Ska jag lufta ur bromssyatemet igen alltså?

Tusen tack för alla svar hittills!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det han syftar på är när gummit inne i bromsslangen släpper och bildar en backventil som inte låter bromsvätskan flöda tillbaka mot behållaren när man släpper upp bromspedalen.

Detta kan hända och man ska aldrig säga aldrig men då du fick problemet plötsligt på båda hjulen, tror jag inte att detta är problemet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag hade börjat med att lätta på luftningsnippen hur som.
bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Jag funderar på om det är något internt fel inuti huvudbromscylindern. Att det är något som hänt att den bara ger bromsveran fram..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.