|
|
|
|---|---|
|
För några dagar sen kom jag över en tysk video på Youtube som trots bekräftelse av obefintliga tyskakunskaper gav mig högst relevant information angående glasluckan i E39'orna. Den beskrev nämligen ett tillvägagångssätt för att få upp en glaslucka med trasig mikrobrytare. Vad man gör är helt enkelt att man letar upp relä K90 ovanför batteriet innanför luckan till höger i bagaget. Det är det bakersta av de två mindre svarta reläerna mellan de två större gröna. Tag ut detta relä och studera noggrant kopplingschemat som är stämplat på ena sidan. Det beskriver vilka kontakter som är för styrströmmen respektive arbetsströmmen. I mitt fall var det kontakterna 3 & 5 som sluts för att aktivera låset till luckan. Hitta nu motsvarande kontakthål i relämontaget och kortslut dessa. Denna operation medför nu att glasluckan går upp! Det vill säga sålänge ert lås inte ärgat fast, att låsmotorn fungerar samt att kabelstammen inte har något avbrott i relevant ledningar. Hoppas detta hjälper er som ännu inte borrat hål i er inredning för att lösa detta problem! Länk | |
Transocean |
Videon saknas |
| Jag menade aldrig att länka videon utan beskrev ingreppet i detalj enligt ovan. Länkat ligger en bild på placering av samt kopplingsschema på gällande relä. | |
|
Detta var högst relevant för mig just nu. Stort tack! Får kolla om jag fattar nåt av detta och testa sen. |
|
| Och om det finns en youtube-video får ni jättegärna länka in den också. | |
|
Jag trodde att beskrivningen skulle räcka, men här kommer då videon som efterfrågats. Observera nu att i denna video har personen i fråga "skalat" relät och sluter det på så vis manuellt genom att trycka ihop solenoiden. Men vill man inte förstöra skalet på sitt så fungerar kortslutningen enligt ovan perfekt. Länk |
|
| Tusen tack. | |
|
Epoc, smidig lösning men ännu enklare är att man tar man fram sin INPA kabel (som alla med en e39 borde ha) och öppnar luckan via programmet.. Har räddat mig tre (!) gånger vid kabelbrott och trasig switch. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Haha! Helt sant olaO! Och när vi har kabelbrott på tapeten kan jag ju passa på att länka till en komplett sådan med de riktiga silikonkablarna som håller för ändamålet: Länk |
|
| Jag håller med om INPA, men själv valde jag BMW scanner som jag blev tipsad om på detta forum när jag skulle välja interface och har ingen lust att beställa ytterligare ett, speciellt när jag blev tvungen att köpa två stycken innan jag fick ett som fungerade. Ångrar mig idag, borde köpt INPA direkt. | |
|
N, Inpa och BMW scanner kompletterar varandra väldigt bra. Det ena utesluter inte det andra. Har man en airbag eller kanske en däcktrycksövervakare som behöver kodas bort så är man rätt glad att man har har BMW scanner. Men nästa dag behöver man köra luftfjädringen eller kolla motorerna i halvljuset eller som ovan öppna en lucka och då är man väldigt nöjd att man har Inpa. Så jag skulle nog säga att har man en e39 så är det smart att ha båda tillhanda. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.