|
|
|
|---|---|
|
Hej kära forumsmedlemmar och trevlig sommar! Bytte för någon vecka sedan växellådsolja och växellådspluggarna (fill-& drain plug). Tidigare så hade jag märkt att det har läckt, förmodligen sipprar det ur olja från avtappningspluggen. Nu är det förmodligen samma problem. Vad jag har märkt så går det inte att dra avtappningspluggen tillräckligt mycket för att basen av pluggen ska vidröra växellådshusets underdel. Jag funderar på att använda någon slags gängtätning. Någon som har rekommendation / erfarenhet av hur man fixar detta och om det finns någon gängtätning som fungerar bra? | |
|
Har du en ny bricka mellan pluggen och lådan? FAF |
|
| Tja, det satt ingen bricka ursprungligen, och satte in en ny plugg från schmiedmann(original) och då ingick inte heller bricka. | |
|
Pratar vi manuell eller automatlåda? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förlåt, handlar om manuell! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det ska inte sitta några tätningsbrickor där. Helt normalt att de sticker ut en bit. Det är tapered threads på dessa, typ rörgänga R/Rc, och ska se till att det blir tätt (men det systemet fungerar inte alltid som det är tänkt). När det gäller gängtätningar kör jag med olika alternativ från Loctite (beroende på gängstorlek och användningsområde). Har dock aldrig behövt använda det på växellådspluggar. En tanke är, att eftersom gängorna är koniska så fungerar de som en expanderande skruv i princip, och drar någon åt dessa alltför hårt så finns det risk att det spricker runtomkring skruvhålet. Så ta en extra titt och se om du kan se någon spricka runt skruvhålet först. |
Eftersom jag ändåså var nere och och fipplade med min förbenade växellåda (som också läcker) så passade jag på att ta en bild på fyllpluggen för att visa vad jag menar med tapered threads. Här är ett exempel på tapered threads (om jag minns rätt brukar man låta male threads vara tapered medan female threads är raka) Länk Angående Loctite och gängtätningar som jag nämnde innan så har jag dessa tre som jag använder till lite olika ändamål. Loctite 561 : För grova metallgängor (upp till 3"), enkelt att demontera, stiftformat. Loctite 577 : Ungefär som 561 men som gel istället. Loctite 542 : För finare metallgängor (upp till 3/4"), för hydraulik och pneumatik, är den jag använder mest. Har som sagt aldrig behövt ha tätningsmedel på dessa pluggar, men skulle något behövas så bör det ju isåfall vara något i stil med Loctite 542. Är du säker på att det läcker från någon av dessa pluggar? Det finns en hel del ställen som växellådor kan läcka på (och se ut som att det kommer från ett annat ställe). |
|
Tack för svaret! Ska undersöka saken noggrannare med lyft imorgon. Tidigare för flera månader sen hade jag bytt växellådsolja men inte pluggen. När jag för några månader senare tittade på avtappningspluggen upptäckte jag olja. Bytte efter det för några veckor sedan växellådsolja + avtappnings + påfyllningspluggarna. När jag kört ett tag i värmen så märkte jag att det började droppa under bilen, vilket jag misstänker är växellådsoljan. Nu har det inte läckt på 2-3 dagar, vad jag har märkt. Men ska undersöka saken närmare imorgon och kanske byta växellådsolja igen för att få närmare "full flush" och lägga loctite på gängan eventuellt. Någon som vet åtdragningsmomentet på pluggen eller är det sunt förnuft som gäller? |
|
Dräneringspluggen sitter ju på ett "utsatt" läge så att säga. Läcker det någonstans på växellådan är det stor sannolikhet att det rinner nedåt och till slut hamnar på dräneringspluggen (förutom om det läcker längst på växellådan). Och eftersom det är en plugg som sticker ut är det enklast att se droppar därifrån. Och läcker det även längre upp så drar fartvinden med sig olja längsmed undersidan av växellådan och dräneringspluggen sitter ju där och "samlar" på sig olja och bildar droppar - så det ser ut som att det kommer därifrån. Kan naturligtvis vara att det faktiskt läcker från dräneringspluggen, men det här med oljeläckage kan vara klurigt. På min Getrag 260/5 så ska man dra både drain och fill med 50 Nm. Det är M24x1.50 på dessa. Din växellåda har inte exakt samma drain- och fillpluggar, men båda har samma M24x1.50 dimensioner. Så jag skulle gissa 50 Nm även på din låda. EDIT : 50 Nm verkar även stämma med BMW's uppgiftet - se sid 95 Länk |
|
Tack än en gång för input! Ska se imorgon var det förmodade läckaget läcker ifrån. Ska också se om det är låg nivå på växellådsoljan. :) |
|
|
Undersökte läckan närmare på lyft idag. Verkar vara från pluggarna det läcker lite granna, både påfyllnads- och avtappningspluggen. Såg ingen färsk olja förutom då på pluggarna. Har köpt gängtärning från Biltema, men problemet kan vara att jag inte skruvat fast de tillräckligt hårt. Återkommer eventuellt med bild. |
|
|
Länk Bilder på pluggarna. Är pluggarna ut som om dem sticker ut för mycket? |
|
Utsticket ser normalt ut. Utsticket har dock ingenting att göra om de är rätt åtdragna eller inte (dvs ska kunna täta eller inte) - se min förklaring om tapered threads ovan. Om det ändåså läcker så kan man prova att lägga lite gängtätning på de yttersta gängorna som sitter i godset (ta inte för mycket för det kommer alltid en tid då du vill lossa pluggarna och då måste du rengöra gängorna från gängtätningen - pluggen är inga problem men hålet kan vara lite knöligt att rengöra speciellt när det är mjuk metall som aluminiumlegeringar). |
|
Så bytte växellådsolja idag, la på gängtätning och drog till 48 Nm moment +- 3-5%. Det verkar som om jag tidigare dragit åt för löst med min "rachet" verktyg. Nu sticker två gäng nivåer ut istället för tidigare fyra som man ser på bilden. Påfyllnadspluggen var svårare att tighta till. Hylsorna får inte plats då den stöter med intilliggande grej. I alla fall, ska se om det läcker denna gång. Tror det hjälpte att dra pluggarna till rätt moment, därav behövs nog ingen gängtätning. Men återkommer om någon vecka för att se om det fortfarande läcker :) Tack för alla svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.