|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nyss bytt kulledsbussningarna i bakvagnen och i samband med detta tömde jag ur luftfjädringen vart lite felmeddelanden i och med detta som togs bort hos en mekonomen verkstad . Tycker efter detta att luftfjädringen blivit hård vad kan detta bero på ? Och nästa fråga kan man tömma ur luftbälgarna med INPA ? | |
| Hurvida nya kulleder skulle kunna förändra fjädringskaraktär eller ej vet jag inte, dock har jag svårt att tänka mig att man upplever någon nämnvärd förändring. Men angående luftfjädringen i sig kan den ju upplevas hårdare helt enkelt pga högre lufttryck i bälgarna. Detta leder också till högre markfrigång baktill, så tycker du att bilen ser högre ut än innan är det helt enkelt mer luft i bälgarna. Och med INPA kan du ställa in precis vilken höjd du önskar, både lägre och högre, individuellt vänster höger vid eventuellt snedställd fjädring. | |
|
Kontrollera höjden på bilen som sagt. Justera om det behövs. Men den ska inte ha ändrats av ditt ingrepp. Ja man ska kunna sänka med INPA men jag lyckas bara höja. |
|
|
Anledningen till att jag funderar är naturligtvis att vi tömde ur luftbälgarna i samband med byte av kulledsbussningarna . Efter jobbet var klart och vi startade bilen tog det ett tag innan den började fylla upp luftbälgarna igen och i samband med detta kom det upp felmeddelanden som då togs bort via dator hos en mekonomen verkstad . Dock har jag läst på forumet att fjädringen kan hamna i ett transportläge och då bli hårdare i och med detta ! Därför frågan om återställning av fjädring måste göras med original programvara och att den programvara som mekonomen verkstaden hade inte motsvarade de krav som behövs . |
|
| Hm. Jag är ganska säker på att man måste koda in transportläget.Inget den hittar på själv. Men oavsett så kan den inte bli hård utan att samtidigt bli hög. | |
|
Transportläget borde väl vara ett läge som går in när det blivit nåt vajsing och inte något som behöver kodas in kan jag tycka !! Exempelvis när man varit inne och gjort nåt med luftfjädringen då kunde man ju tänka att det går in exempelvis om man inte har rätt programvara när man skall göra någon återställning ! |
|
|
Jag upptäckte för ett par år sen att Autocom (som Mekonomen kör) lämnar luftfjädringen i transportläge om man justerar med det. Oklart varför men extremt dumt. Kolla med inpa vad den står i för läge. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Transportläget är avsett för när bilen skickas på biltransport från fabriken! Det förhindrar "onödig reglering" för att spara på batteriet (även med tändning av kan reglering förekomma om avvikelsen blir för stor). Ola har nog det rätta svaret! |
|
|
Jag hittade en liten film jag gjorde för några år sen på luftfjädringen. Pratar om transportläge i den. Ber om ursäkt för kvaliteten. Kolla här: Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag lämnar här en länk till BMW's egna utbildningsmaterial angående luftfjädringen till bland annat E39'an. Länk Här står transportläget beskrivet som att bilen höjs 30 mm för att undvika skador under diverse transporter från fabrik till återförsäljare. Likt vad olaO beskriver måste det kodad bort. Och karaktären av fjädringen du beskriver går ju hand i hand med både olaO's erfarenheter från mekonomen och det faktum att hårdare fjädring är ekvivalent med högre fjädring i detta system. |
|
|
Jag lämnar här en länk till BMW's egna utbildningsmaterial angående luftfjädringen till bland annat E39'an. Länk Här står transportläget beskrivet som att bilen höjs 30 mm för att undvika skador under diverse transporter från fabrik till återförsäljare. Likt vad olaO beskriver måste det kodad bort. Och karaktären av fjädringen du beskriver går ju hand i hand med både olaO's erfarenheter från mekonomen och det faktum att hårdare fjädring är ekvivalent med högre fjädring i detta system. |
|
| Ah! +30 mm samt att regleringen är avstängd. | |
|
Men tack så mycket för denna expertpanels utlåtande = guld värt !!! Den bil jag åker runt med nu är inte en BMW utan skulle kunna vara en Lada !! Förklarar ju hela saken att fjädringen ligger i transportläget efter reparationen hos Mekonomen verkstaden ! Är som tusan med dessa all-bils verkstäder man skall veta bäst själv och kunna hjälpa till . Datorn i bilen vart kanske lite konfunderad när verkstaden spänningsmatade ventilerna till respektive luftfjäder för att tömma dem ! INPA har jag inte , borde nog skaffa det , hur införskaffar man det på bästa sätt ? |
|
|
Sörgissjö, jag har Inpa inkl programvara att sälja. Jag powerpostar dig! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Sörgissjö, hur gick det med detta? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja har fått fart på INPA nu så kopplade upp datorn för några dagar sedan ! Dock inga felkoder på fjädringen bak kunde detekteras . Inget transportläge som ligger i heller ! Var dock några parametrar som jag vart fundersam på : Offset value from control unit left : 99 Offset value from control unit right: 146 Samt : level differences from control unit (mm): Left : -3 mm Right : 3 mm Det verkar vara en skillnad i dessa värden mellan höger - vänster sida ? Skall mäta höjden på karossen mellan Vä och Hö sida !! Den skall vara för sport-chassit SA227 = 576 mm |
|
|
Ok, att värdena diffar lite från sida till sida är inget konstigt tror jag, det gör det på båda mina bilar. Sen är det ju så mycket annat som spelar in: Är marken helt jämn? Finns det någon last i bilen? Satt någon i bilen? Hur var bensinen fördelad mellan tankhalvorna? Jag tycker dina värden verkar rimliga. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Den reglerar heller inte för att hålla bilen rätt på millimetern,tvärtom undviker den reglering i onödan. Däremot om man justerar höjden med last eller manuell körning så atyden visar 0 vid rätt höjd (576) då borde det vara ok. |
|
|
Förresten,om bilens höjd är rätt inom någon centimeter finns det ju bara tcå sätt den kan upplevas som hårdare: 1. En eller båda lufttankar är urkopplade/blockerade så att lufen bara rör sig i bälgen. 2. Havererad/stum stötdämpare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.