AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.535

BMW 523i-97 E39 Startar ej.

Sida 2 av 2
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Den står på ca 35 liter. För att stilla nyfikenheten. ;)

Slim Nordström
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Hej på er igen!

Hade fått instrumentet i min låda igår upptäckte jag sent igår kväll.
Har läst ut felkoderna.

Det va en hög.

bl.a luftmassa
syrehalt på cat B och B
samt Coolant temp sensor.

Raderade felkoderna innan start key on key off.

Inga felkoder.

Uppstart går som en klocka.

CoolantTemp 11 grader känns la någorlunda ok dock lite off är ändå 18 grd ute.

Bläddrar vidare i datat då böjar han gå konstigt igen.
Ryker och börja tjöva sig igen.
Kollar felkoder igen och det är tempsensorn som kommit tillbaka.
Tittar i datat igen och ser att tempsensorn visar -32 grader, och att köldstarten har gått i.

I min värld är det att tempsensorn har lagt av.
Följdfel:
Överdosering av bränsle under drift.
Lambdasonderna blir överösta med bränsle. pga köldstart. Därav syrefattiga avgaser.
Som i sin tur genererade felkoden för att luftmassemätaren som defekt.

Det blir att börja med att få tag i en tempsensor
Eller är det någon som har koll vilket motstånd som motsvarar ett normalvärde 25 grdC för Coolantsensorn?
Så man kan leka och testa teorin med en potentiometer

Kan min teori har någon substans, har ingen koll på om sensorn är en ingående parameter i motorstyr i BMW:s .cal filer.

Slim Nordström
Dom är inte så dyra runt 180-200kr brukar de gå loss på.
Mekonomen säljer också.
Lägg upp mätare för lamdasond och short och long fuel trim, där kommer du kunna se att den fettar på om den är trasig vilken den säkert är, det märks när motorn börjar komma upp i temp, den går ojämnt det kan lukta lite oförbränt om avgaserna och man brukar se högre förbrukning på färddatorn.

Du kan göra ett intresant test om man vill se förloppet hur bilen beter sig när man bytt delen.
Utan att radera koden, starta motorn och håll koll på fueltrimvärdena, de kommer krypa ned och sedan ligga stabilt om inget annat fel föreligger, felkoden sätts som historisk den kan man sedan radera vid något tillfälle.
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Hej!

Har haft häcken full sista tiden men jag ska bara meddela att det har löst sig med Bumsen.

Det va Tempsenorn i toppen under insugsplenumet som gjorde susen efter att den byttes.

Kattarna verkar ha klarat sig och han drar ca 1 dl mindre per mil.

Men med starka rekommendationer börjar det krångla köp ett instrument kostade 980 kr från England inklusive frakt och adapterkabel.

Tack för all hjälp!

Slim Nordström
Det var felkod på tempgivaren, till insugsluften?
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Lite otydligt, från min sida. :)

Felkod på kylvätsketemperaturgivaren som sitter i toppen bakom plenumet. (CoolantTemp, i diagnosverktyget)

Felet va kylvätsketemperatur relaterat och övriga felkoder på luftmassa, Lambdasonder, samt Katalysatorer är efterkommande följdfel.

Slim Nordström
Ok, det är tempgivaren till motorstyrningen.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Lånar tråden till ett liknade problem. Grabbens 528 -97 har blivit utan batteri, så det blev startkablar och bilen hoppade igång snällt. Gick på tomgång i ca. 7-8- min sedan dog den och vägrar att starta.
Trodde först det var problemet med lite bränsle och pumpen i vänstra tankhalvan. så har fyllt 10 liter men den startar fortfrarande inte. Pumpen på höger sida surrar till ett par sekunder då man vrider på tändningen.

Freude am fahren
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Hej,

Hade detta problemet med bumsen senare på säsongen samt en hel del annat.
Kan ju börja med att kolla bränslepumpen. Den ska knappt höras då den är frisk

På 523:an (bumsen) sitter det två stålrör med quick connectors till höger om motorn.
Testa att lossa en av dessa och vrid på tändningen. Då ska det komma en kaskad med bränsle, så va gärna två så ni kan slå av snabbt. Om pumpen är sliten kan den starta ena stunden men inte nästa.

(min dog under drift i 120 km/h) hoppade sedan igång för att köra 30 min sedan dog den igen höll på att bli tokig för den fick ju bränsle de första 3 gångerna jag provade.
Bytte pump och den har gått sedan dess.

Slim Nordström
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Beter sej ytterst underligt. När den stått till nästa dag och blivit genomkall ( -7 ute) så startar den, sedan går den ett par minuter tills tempmätaren börjar krypa ovanför blått, sedan bluddrar den till och stannar. Kan det vara ett givarproblem? Bränsle får den.
Ska ta och läsa ut felkoder, men det är väl den stora kontakten under huven som gäller före 01?

Freude am fahren
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har den gått?

Efter 20.000 mil är det vanligt att soppapumpen ger upp - kan fungera intermittent innan den ger upp helt...

Bytte på E39:an och den hade väl rullat typ 24.000 mil då om jag minns rätt.
Innan soppapumpen gav upp helt, uppträdde den under två veckor konstigt med stundtals ryckig färd vid acceleration mm. och lät även illa ibland (svagt "skrikande ljud" som var svårt att lokalisera). När den gav upp helt var jag på väg hem och bilen blev märkbart trött och svarade inte på gas - lyckades precis rulla upp på garageuppfarten och sedan dog den när jag gasade till lite. Jag är övertygad om att bilen inte hade rullat ens 100 meter till! Tur som en tok i det fallet... :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Gått 11000 mil, så den är knappt inkörd :)

Freude am fahren
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Japp, den stora. Låter som tempgivaren fenomenet är beskrivet tidigare i tråden. Men läs ut felkoder om du har möjlighet. På Bumsen så visade den hyfsat rätt i början för att sedan visa -32 grader. Vilket innebär att den går in i köldstarts "mappen" och dog. Märktes tydligt då avgaserna lämnade en fet hinna på händerna när man höll dit handen vid ändröret vid gång. Om den startade vill säga.

Slim Nordström
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Så beter sej den här också, verkar sura ner sej rejält innan den dör.

Tempgivaren som sitter i pos 14?
Länk

Freude am fahren
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Ja, det borde vara POS 14 sitter under insugsplenumet om jag inte minns fel, tror det är storlek 22 på hylsan. Gick åt en långhylsa med djup botten, bara hylsan går över kontaktstycket borde det vara lungt. Gick åt spärrskaft, förlängare och en led om jag kommer ihåg rätt. Tänk på att det finns två varianter av givaren så du får rätt kontaktstycke.

Slim Nordström
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Så var tempgivare bytt. Felet kvarstår samma symptom går i ett par minuter, sedan är det som att vrida av tändningen. Blir att skaffa diagnosadapter för carly.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.