AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.536

BMW 523i-97 E39 Startar ej.

Sida 1 av 2
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Hej!

Vet mycket väl att det finns många trådar gällande startproblem med 523i-97 men jag har lite slut på idéer.

Bakgrund:
Bumsen har gått lite hackigt emellanåt när man legat i kökörning, men det är kanske inget ovanligt generellt har ju kört en massa gamla Volvos :)

Frugan ringde då hon va på väg till jobbet och sa att den går lite hackigt vid rödljusstarter, men att den går riktigt men känns lite trött.
På kvällen då hon ska åka hemåt så startar inte Bumsen, ger mig iväg med gamla Astrid (Volvo 740).

Detta gick jag igenom på plats:

1. Kopplade för gamla Astrid för att gen Bumsen lite extra kräm samtidigt som frugan fick varva gamm Volvon lite. Efter att ha skruvat bort samtliga paneler på förarsidan pga att huvlåsvajern gick av.

2. Började chimma lite på starten och startmotorn slår i och drar runt motorn fint, men ingen tändning. Pumpar lite på gasen och det låter som om han vill börja tugga igång lite. Men icke.

3. Kollade att det fanns bränsle fram (Kopplade bort QC-kopplingarna) och det sprutade en del i ca 3-4 s. När man vred av och på startläge för tändningen.
upprepning av pkt 2.

4. Lossade kontaktstycket till tändmodulerna och mätte fram att det va 12.2 volt.

5. Kollade jordflätan mellan chassi och motor satte även en startkabel mellan motor och chassi

6. Lossade batteri polerna för att ev nollställa.

Senare:
7. Eftersom att det kom bränsle och att det fanns spänning fram började jag kolla runt om det fanns några vanliga fel.
Jag har idag bytt vevaxelgivare och det är samma symtom som tidigare i pkt 2.
kamaxelgivare är beställd.

8. Slänger ur luftfiltret och testar med att se om lite startgas hjälper för att se om det är liv i Bumsen, men icke. Reflekterar att det inte luktar bensin när jag har chimmat och pumpat på pedalen. Astrid inkopplad i samtliga startförsök.
dvs att det verkar inte vara någon gnista.

Om jag har fattat det hela rätt så ska motorn klara gå med enbart vevaxelgivare i ett s.k batch-mode (Limp home), eller måste jag vänta tills jag har bytt kamaxelgivaren?

Bilen rullar ca 15 mil om dagen så det känns inte som om det skulle vara pga ett ev. urladdat batteri. Även om generatorn är problemet skulle Bumsen starta med Astrid tillkopplad.

Stiften är bytta för ca 3 000 mil sedan. Passerade 19 000 mil förra veckan.

Finns det risk att det är ett EVS-fel (Osäker på förkortningen) kan man kolla det isf på något sätt?
Kan det hjälpa att testa med reservnyckeln?

Vart sitter bränslepumpsreläet eller dess säkringar?

Har tidigare hjälpt en vän som hade en BMW 535 E34 som gick bluddrigt och då va det ett skavt kablage i koffertluckan som kortslöts vid högersväng. Efter jag skarvat ihop det så fungerade allt, letar verkligen efter halmstrå....

Tyvärr har jag ingen felkodsläsare, kanske blir att investera en.

Har pillat mycket med gamla Volvo:s och dess sjukdomar men detta är lite nytt område för mig.

Vore väldigt tacksam för svar, frugan vill inte vara utan sin Bumse.

Slim Nordström
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Bränslepumpsrelä placering

Länk

den har inte blivit sur ? googla på bore wash
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
eller här

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket fabrikat är det på vevaxelgivaren som du bytte till?

Är det en billig no-name-kinaskräpgivare, kan den vara sämre än den trasiga originalgivaren....inte ovanligt!

Felkodsavläsning är nog bästa nästa steg!

Att den surat ner sig är väl iofs inte omöjligt men du har haft ryckningar och det är inte normalt för en frisk sexa...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Testade igår att starta Bumsen och han startade med extra nyckeln, men dog igen när jag skulle försöka flytta honom.

I början låg han och rusade på ca 3000 rpm, antar att det va lite mycket bränsle i systemet.

Sedan gick han ner på 1000-1500 rpm (köldstart?)

För att sist gå ner på tomgång, gick där lite ojämnt i perioder.

Gasresponsen fanns där och han tjövde sig inte.

Efter ett tag när han fått stå och gå, tänkte jag flytta honom och då dog han.

Nu är det samma visa igen enligt pkt 2.

Jag reflekterade att det avgaserna som kom ut hade en lite gulbrun nyans typ svavelrök (Om jag inte fått något skit i ögonen, efter all pollen).

Han fick stå med laddaren över natten sedan gick jag ut,testade att starta med extranyckeln och nu luktar det iaf lite bränsle om honom. och det kom "Normal avgasrök" när han började vilja tända till, men längre kom det inte.

Tänkte lossa stiften och kolla hur de ser ut nu när jag vet att det kommer bränsle fram. Låta hålen stå öppna och se om det ångar av lite.

Finns det något som kan orsaka att det flödar, t.ex köldstarts regulatorn etc?

Slim Nordström
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Igen:

Vilket fabrikat var det på givaren som du bytte till?

Mvh
Johan B

Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Missade skriva det tidigare. Topran Germany tillverkad 2016-04.

För övrigt startade han igen.

1. Rusade ungefär som förra gången men lugnade sig.

2. Kopplade ur luftmassa mätaren höjd tomgång till ca 1100 rpm

3. Kopplade in den igen ingen förändring.

4. Han går ojämt och ryker lätt åt det svarta hållet, hämtar vitt skrivarpapper det syns tydligt att han går ojämnt då pappret fladdrar men det svarta i avgaserna är näst obefintligt.

5. Trycker lätt på gasen och han tvärdör. Tjöver

Vilket motstånd ska det vara över tändspolarna?
Känns som om det är en kombination av olika fel.

Slim Nordström
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är tändspolarna, brukar det bli tydliga misständningar - dvs. motorn går ojämt och hoppar.

Gör en felkodsavläsning - det behövs nog i detta fallet.
Kan ju vara temp.givare eller vev- eller kamaxelgivare t ex., men även LMM.

Vevaxelgivaren kan du inte avskriva som fel!
Allt annat än OEM-kvalitet är ett lotteri med många nitlotter, så givare av rätt märke är oftast billigast i längden... ("BMW-original", Bosch eller VDO-Siemens)

Är bilen modifierad på något sätt (t ex. sportluftfilter)?

Gjordes/hände något strax innan problemen började (t ex. tankning)?

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Bilen är helt original, ca 30 mil efter tankning.

Johan B har du möjlighet att plocka fram ett felkodsläsnings-kit. Är en liten djungel för mig, om du har möjlighet vill säga?
Har inga ambitioner att hålla på med optimering, sett att det finns carly, isoft eller nåe.
Vore grymt tacksam.

Frugan nämnde att det va ett knickande ljud när hon körde under 30 km/h när jag frågade idag.

För övrigt sitter OBD-uttaget vid förarsidan på årsm. 97 har tittat men hittar det inte.
Luftfilter har jag köpt Bosch har försökt hålla mig till original så mycket som möjligt anledningen till att jag inte köpte original vevgivare va att det inte fans några hemma som jag kunde få innan helgen. Trodde inte att det skulle vara sådan spridning på dem.

Slim Nordström
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att slå i tio liter bensin - det kan vara sugstrålepumpen i vänstra tankhalvan som är trasig (inte helt ovanligt) och när tanken är nere på typ 25 liter står bensinen kvar i vänstra halvan = soppatorsk i högra delen där huvudpumpen sitter.

I din bil måste du använda det runda diagnosuttaget under motorhuven för att få tillgång till alla modulerna - i OBD2-uttaget under instrumentpanelen (till vänster om ratten i "taket" på prylfacket under luckan) får du bara ut "miljörelaterade" felkoder/information.

Det finns många olika felkodsläsare att köpa, både som "handhållen enhet" och programvara till PC eller smarphone.
Är inte så dyrt och redan efter första "intjänade" verktstadsbesöket har du nog fått "tillbaka" investeringen.

Själv använder jag inte så sofistikerad utrustning, kör med Carsoft på en gammal bärbar PC...men det har räckt hittills för mitt behov.

Mvh
Johan B

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Få tag på någon som har inpa eller köp ett eget kit på ebay för några hundralappar, du kommer spara massa tid när du kan se livedata och felkoder istället för att gissa som du gör nu.

Katten är inte igensatt?
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Kan detta fungera?

Länk

Slim Nordström
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
eller den här Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken som bör fungera om du använder den på en PC med erforderlig prestanda/utgångar.

Var dock observant på att många har erfarit att mjukvaran (CD:n) innehåller diverse virus och trojaner när de köpt "piratprogram" - så se till att ha ett uppdaterat virusskydd på datorn och var försiktig!

Mvh
Johan B

Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Det blev ett icarsoft i910-ii ink adapter för 980 kr.

Nu är det bara vänta!

Tack för all support hittills!

Slim Nordström
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Simnor-5, jag har Inpa kablar liggande komplett med programvara som jag kan sälja. Virusfri och lätt att installera.
Powerposta mig vid intresse.
Jag kan posta redan idag.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Hur gick det med 10 liter bensin?
Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Jag väntar med att fortsätta tills jag får hem instrumentet. Håller på att bygga garage i samma veva. Så frugan får fortsätta vara imponerad av gamla Astrids pigga mäktiga 115 ardenner hästar utan AC och centrallås.....:).

Slim Nordström
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men du behöver väl inget instrument för att slå i 10 liter bensin i tanken!? ;)

Mvh
Johan B

Si
15
Simnor-5
523i-97 E39
Sant...

Slim Nordström
Du kan väl kolla på nålen till bränslemätaren och se vad den står på alltid intressant att veta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.