AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.460

6hp26 och adaptiv styrning betydelse vid trimning? 525d 2006

Tjo.

Chippade min 525d e60 häromdagen. Fick lite lustiga fenomen med automatlådan, som annars fungerar klanderfritt. Den började rycka runt jämngas ca 2000 rpm, när den blev genomvarm och man stämplade gasen i valfri växel från ca 2000 rpm bibehölls farten men motorvarven ökade. Jag safeade och körde tillbaka originalprogramvaran.

Kärran har gått 20000 mil i skrivande stund. Olja ej bytt men skall bytas inom kort samt div tätningar i lådan.
Frågan lyder därefter: Är det adaptiva styrningen som ställde till med dessa fenomen eller dålig olja/tätningar i lådan? Min bror provade chip för ca 8000 mil sedan. Betedde sig likadant då
Läste på och fick bytt ett par ventilkit i lådan dom tydligen kunde bråka? Samt oljan blev bytt i samma veva, upplevde att lådan började gå bättre med originalprogramvaran till motorstyrningen.

En kollega nämde att man måste tydligen programmera om lådans styrning också, stämmer detta, och vad måste då göras?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
En del optimeringsprogram begränsar vridmomentet på typ 1-2 växeln om motorns vrid överstiger vad lådan klarar. 6HP26 borde klara en del, men beror ju på hur mycket motorn trimmas.
Optimeringen skulle ge ca 240 hästar och ca 500 nM.
6hp26:an är enligt uppgifter god för ca 600 nM
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Läsa felkoder?

Återkoppla till trimfirman?
Felkoder har jag inga av på lådan, bara ett dåligt glödstift. Motorn går på original programvara f.n
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.