|
|
|
|---|---|
|
Hej! Står i begrepp att byta mina run-flat däck. Sitter idag Michelin Pilot Sport 225/40-18 från 2009 fram, 4 mm och 255/35-18 från 2012 bak, 5 mm. Har fått prisuppgift från den lokala gummigubben, står mellan 2 alternativ: (alt EJ byte) 1) Michelin Pilot Sport 4, 8 709kr 2) Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, 8 515kr Båda ej run-flat, inkl mont/bal. Behöver era råd. Byta till något av ovanstående eller köra slut på den uppsättning jag har. /Anders | |
|
Beror väl lite på...! Är du nöjd med nuvarande däck? Hur långt kör du på en sommar? Av ovanstående alternativ skulle jag helt klart välja Michelin! Kör själv på PS4 på E39:an sedan förra våren och det är nog de bästa däck jag har haft, bra grepp i både vått och torrt, bekväma (lugna, tysta och fina) och som lök på laxen verkar de slitas långsamt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan för input! Jo, såklart att det beror på, kruxet är ju att det är min första BMW och nu när sommarsulorna åkte på (run-flat) har jag ju inga andra sommardäck att jämföra med. (vinterdäcken var 17" run-flat, gick mjukare och spårade inte) Vet ju inte riktigt hur många mil det kommer att bli denna sommar. Men... I och med att du är positiv till dem samtidigt som jag har 'ganska' gamla run-flat på nu borde skillnaden bli kännbar - eller?? /Anders |
|
| Drygt 6,700:- på bythjul för Michelin! Ett tips bara! Korrigerar mig 6200:- på bythjul. | |
|
Alla som jag har hört talas om har upplevt steget från RFT till vanliga däck som något väldigt positivt! Köper du däcken via popgom.se (som ägs av Michelin) landar du på ca 5500 kr för en uppsättning PS4 enligt angivna storlekar fram och bak, men då tillkommer montering. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för all input! Beställde på popgom, blev 5 489kr totalt, inkl miljöavgift (20kr/d) samt frakt (49kr/d) Bildemo här i Uppsala skulle ha 1 525kr för mont/bal. Vips så har man 'sparat' 1 700kr, ca! :) /Anders |
|
|
Sen ska du ju ha däcken monterade också, många däckverkstäder åtminstone häromkring tar gärna 250 spänn per däck när det är "internetdäck". Då är det 700kr kvar. Visst, det är ju nåt men skillnaden blir inte gigantisk. När jag skulle beställa däck till min Outback skiljde det 1200kr _per_ däck. Då kan man stå ut med lite leveranstid och "krångel". :) ------- //Lövet |
|
|
Jag ska förtydliga mig: 1 525kr var vad Bildemo ville ha för att göra alla skiften - av från bil, av med däck, på med däck, samt balansering. Så 1 700kr lägre totalt! :) ps. Dessutom var framdäcken med så'ndär fälgskyddskant. ds /Anders |
|
|
Ah, ok. 1525:- var väl inte direkt billigt men det på nåt sätt är ju vad det kostar. ------- //Lövet |
|
|
500 kr tar däckgubben jag brukar anlita för att skruva av hjulen och kränga av de gamla och lägga på/balanser de nya däcken - en kille som kör däckbyten på sin fritid/egen firma vid sidan om vanligt arbete. Tar man med lösa däck och fälgar kostar det 100 kr/st. Ett tips kan vara att man använder dackonline.se och söker efter vilka firmor de har samarbete med - sök på postnummer så kommer det upp en lista med firmor i närheten och vilka priser de tar. Mvh Johan b BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eller bythjul som också har samarbeten med diverse. 250:- per däck e helt normalt. Finns nog många andra verkstäder i Uppsala! ;-) Nämnas ska dock att det e pain in the ass att kränga av RFT däck! Men som sagt 250:- per däck inte en penny mer hade jag gett. Själv gav jag 500:- men då känner jag verkstaden. Krängde då av RFT till vanliga. ! |
|
|
Ja, får kolla runt lite, men Bildemo i är bra iaf. Brukar vara med när de balanserar :) Så frågan om däcktryck då... testar för närv. 2,8 fram och 3,0 bak - era synpunkter på det? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.