|
|
|
|---|---|
| Vad är egentligen andrahandsvärdet på en X3 2013 bensinare? 95 % av det som säljs verkar ju vara diesel. Bör man undvika bensin för att kunna sälja den igen om några år? | |
|
Så som vindarna blåser just nu är det nog tvärtom...undvik diesel och satasa på en snål bensinare. Men pendeln kan nog hinna svänga en gång till innan vi alla sitter i batteridrivna bilar...;) |
|
|
Jag skulle nog fundera mer på hur du tänkt använda bilen. Tänker du köra mycket/långt med den, är nog en diesel betydligt billigare i drift mht. drivmedelskostnaden (lägre förbrukning, lite lägre pris och högre rabatter på många "kort"). Man får göra en kalkyl... Sedan är ju också frågan hur länge du tänkt äga den. Både bensin- och dieselbilar lär falla rätt mycket i andrahandsvärde inom 5-10 år, skulle jag gissa på. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade samma fundering när jag jagade 5-serie för ett par år sedan. I mitt fall köpte jag en 525-bensinare trots att de större dieselmotorerna är mer populära/mycket vanligare. Kör ca 1500 mil/år så i mitt fall är det inte större ekonomisk skillnad. Är väl som vanligt med 5-10 år gamla bilar - slipper man oväntade reparationer är det hyfsad affär, annars inte. I vilket fall - sålde den i våras och tappade några spekulanter som trodde det var 525-diesel och fick en del mindre för den pga. bensinare. Dock betalade jag ju mindre för den när jag köpte den så gick på ett ut som jag ser det. |
|
| Men var det inte i ditt fall fler än 3,3% av köparna som var intresserade av bensinare? Om man söker i Autouncle.se på X3 annnoseras 92,8% dieslar ut och 3,3% bensinare. Det kanske är bäst att undvika bensinare om inte bilen skall bli nästan osäljbar. | |
|
Det finns alltid köpare till bensinare, särskilt de större motormodellerna. Alla som jag som kör mindre än 1000 mil/år BÖR ju köra bensin... /Jonas |
|
|
Finns ju inget bättre än en stor härlig bensinmotor ;) helst en rak sexa el V8. Saknar min X5 4.6is jättemycket. 35d'n låter mer som en traktor Ska man pendla mycket är dock diesel mer smart. Därför jag bytte för det blir många mil till fritidshuset.. |
|
|
I fallet 5-serie kan det nog vara fler som vill/kan tänka sig bensinare absolut men det jag ville få fram var att är min 20-30k billigare än motsvarande diesel får jag den såld ändå utan problem. Och har jag betalat 20-30k mindre när jag köpte den så är det ju lika bra/dålig affär ändå. Hur tänker du själv kring bensin/dieselmotor då? Vad vill du helst ha för motor? Om du kommer vara orolig för framtida försäljning redan vid köp skulle jag avråda från bensinmotor. I mitt fall kompromissade jag på motor men fick istället utrustning som var ovanlig men för mig viktig(are). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.