|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag vet att det här med oljan diskuterats otaliga gånger men jag blir inte klok på det här. Vad är det för skillnad på Castrol Edge Titanium FST eller Castrol Edge Professional Titanium FST? Hade tänkt köpa denna på 20L: Länk Men då dök denna upp i en sökning: Länk Och då börjar jag fundera, vad är skillnaden och vad är egentligen rekommenderat. Om jag bytt på auktoriserad BMW-verkstad, vilken skulle jag ha fått i bilen av dessa två? | |
|
Sen har vi även denna: Länk Ytterligare en Titanium FST klassad med BMW-LL04. Ju färre specifikationer den uppfyller, ju dyrare verkar den vara? Har försökt läsa och hitta info men jag blir inte klok. |
|
|
"Pick your poison!" ;) Det är marginell skillnad mellan de oljorna du listar. Du behöver dessutom inte en LL04-klassad olja till en E39:a, det räcker med LL01 (men LL04 går också bra), så det finns mängder av bra oljor att välja mellan. Jag kör med Valvoline Synpower 5W40 (LL01) just nu och det är en väldigt prisvärd olja med väldigt bra specifikationer. Vill du ha LL04, kan jag rekommendera Aral Supertronic 0W40 (Aral ingår tillsammans med Castrol och BP i BP-gruppen och oljorna är ofta identiska men med olika etiketter...). Båda ovanstående oljorna kan du köpa billigt hos t ex. Dackonline.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Same same But different :-) Databladen:Länk .Länk .Länk Jämför gärna :-))). Tror icke dessa saluförs i detaljhandel i Sverige. Enbart den första, Castrol Edge 0W/30 utan några speciella namn efter som C3 , LL04. Dessa kanske saluförs utanför Sverige? Sedan finns ju andra 0W30 Edge som är specade för andra krav:Länk Men som Johan skriver varför slänga i LL04 i en kärra som det räcker med LL01? Men ska du ha LL04 så slår jag ett slag för Motul X-Clean 5W/40 ;-) |
|
|
Tack för svaren! Då kan jag passa på att fråga även detta, om jag köper en 20L kanister och använder den till två bilar så kommer jag att få ca 6-7 liter över. Hur länge håller den oljan sig om jag bara skruvar åt korken och förvarar den? |
|
|
Om du förvarar den under "normala förhållanden" (i garaget eller inomhus etc.) så håller den många år utan problem. Enda problemet med 20-litersdunkar (förutom att ha plats för förvaringen) är vissa dunkar kan vara lite "slabbiga" att hälla ur, särskilt när de är fulla. Så det kan vara en fördel att köpa ett lock med tappkran. Vissa tillverkare av olja har dock bättre dunkar som går att hälla smidigt ur... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipsen, mycket uppskattat! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.