|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har hittat en riktigt fin e30 320 coupe som jag är sugen på att köpa. Dock så är denna automat och lider av de klassiska m20 ticken... Men då var det nämligen en kille som annonserade ut en m52b25 med manuell låda och mina tankar gick direkt igång, men då jag aldrig gjort några större skruvningar så undrar jag väl egentligen hur avancerat detta byte är. Förstår ju att man måste dra om all el, smälla upp pedalställ osv. Men funderar på om jag skulle satt fordonsprogrammet på att göra det åt mig om det blir allt för avancerat... Men någon som gjort denna swap som kan ge mig en snabb genomgång från att jag står med m52an bredvid e30n till att jag gör donuts utanför garaget? Vänligen Rasmus | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det finns otroligt många aspekter på detta förutom just den rena tekniska biten att hinka i en motor - det är denna som de flesta fokuserar på då den är roligast :-) Men sen kommer Verkligheten och petar på dig... Generellt gäller att man ska ha mycket starka anledningar eller drivkraft för att detta ska vara "lönsamt". Först är motorn för stark för att man bara ska kunna registrera om bilen. Den måste registreras om som ombyggt fordon, vilket betyder att minst motor+drivlina+bromsar måste uppdateras för att det ska få kallas det. I ditt fall måste bromsarna ses över. Inte svårt, men måste göras och ytterliggare en kostnad. Sen har du besiktning och bullerprov och besiktning, du har i runda slängar 5000-6000 i bara avgifter för att registrera fordonet med den nya motorn. Ny motor+växellåda måste inhandlas, förhoppningsvis ingår motorstyrsystem - annars måste det köpas separat. Medföljer inte nycklar och EWS styrboxar så nkostar det 1000-1500 SEK att koda bort EWS. Bakdifferentialen på dessa äldre brukar ha en annorlunda utväxling som inte alltid passar manuell låda - så du kan eventuellt behöva köpa en differential också. Lämplig kardanaxel måste också inhandlas. Sen tillkommer annan kylare och lite annan kringutrustning. Vill du behålla styrservo exempelvis? AC? Nytt pedalställ måste du uppenbarligen skaffa :-) Slavkopplingscylinder, huvudkopplingscylinder, koppla det till bromsväteskebehållaren. Huruvida du kan göra det eller inte beror egentligen på vilka förutsättningar du har? Har du tid? Har du lokaler och verktyg för det? Har du tid att läsa, läsa, läsa, läsa, läsa, läsa, läsa, lösa problem, läsa, läsa, läsa och läsa? Har du egentligen någon drivkraft eller intresse att göra det själv (alla gillar inte denna typ av arbeten)? Det går utmärkt att lämna ut det. Men eftersom det är något av ett customjobb så är det nog inte så enkelt att sätta en fast prislapp på det, dessutom är det bra om du kan ha en kontinuerlig dialog med dem för hur du vill ha det och vilka problem som ni stöter på och hur det ska lösas. Så oavsett så blir det en väsentlig kostnad, som inte är lätt att förutspå. Som du ser så drar det iväg både i pengar och engagemeng. Det är här man ska stanna upp och fundera - är det värt det? Jag själv ska exempelvis byta min M20 till en M52B25TU/M54B30 till kanske nästa säsong, men jag har en ganska stor drivkraft och syfte (handlar om att utveckla min track day car). Så jag vill inte på något sätt säga att man inte ska - jag vill bara visa upp verkligheten innan du själv träffar den :-) |
|
Tack för svar! Förstår att du vill lägga upp verkligheten och det var precis det jag ville också, motorn i fråga hade alla styrboxar och allt, besiktningen är jag väl medveten om och har därför funderat på m50b20 så kanske man kör rakt igenom bes med lite tur. Dock har även jag planerat att få börja drifta och vill därför egentligen ha en större motor än m50b20. Har inte direkt tänkt börja montera nå styrvinkelkit å ut å tävla utan nu snackar vi om att kunna hänga i rondellerna även på torrt underlag ;) Men vet inte riktigt hur det blir, just nu har jag alla alternativ mellan att köpa e30 och bygga brett och fint och att köpa e30 och bygga motor. Tror dock den får bli bred och fin och motorn får bli ett senare projekt. Är dock att köra med tomatlåda som känns så jäkla tråkigt... |
|
:-) Ja då förstår jag att automatlåda inte är så lockande - hi hi :-) Men då har du ändåså visst ändåmål och drivkraft med modifieringen. Du behöver inte göra allt på en gång, bygger ut och bygger om min E30 (track day car) i omgångar när tid och pengar tillåter. Något som sällan nämns är att det kostar mer än vad man tror - oavsett hur man än vrider och vänder på det (och tar alltid längre tid än vad man tror). Fast med sådana här projekt är det alltid en fördel att göra mycket själv. Har du möjlighet så är det inte fel att försöka göra en hel del själv. Men om man måste stå vid trottoarkanten i Malmö och göra allt jobb så är det kanske inte så lämpligt :-) Var inte alltför rädd att göra en del själv. Dessa bilar och dessa motorer är tack och lov så pass gamla att mycket är fortfarande logiskt och ibland självförklarande och relativt enkelt och lättarbetat. Ett alternativ (om möjligt) är att du kanske gör merjobbet och sedan transporteras bilen för den sista installationen (till exempel inkoppling av vissa saker, eldragning och uppstart och verifiering och så vidare). Själv så började man med att byta luftfilter - var det första man "vågade" göra. Sen blev det vevhusventilationen. Sen blev det bromsar. Och sen spårade det ur helt :-) Men du verkar ändåså ha ganska bra koll på vad som krävs och även vad ett sådant här projekt innebär! Så kanske tillbaka till din huvudfråga - vad krävs för motorbytet! :-) Här har jag ingen praktisk erfarenhet (har bara samlat på mig en del info om sådana byten då jag själv ska göra ett längre fram), så nog bättre jag är tyst nu. Så hoppas att någon har lite mer hands-on information - för jag kommer själv att lyssna på sådan info! |
|
Motorfästen från E36 Motorkuddar från E28/E34 (har jag för mig) Zf-växellåda + M3E30/328-kardan (se till att du får den med stora bultcirkeln) En diff med vettig utväxling. Numerärt högre än 3.25:1 gör att bilen blir fyrväxlad, ettan blir onödig. Stöddigare bromsar, M3E30 räckte för mig men 325 E30 var för liten modifikation. Jag hade satsat på ett vettigt eftermarknadssprut. Jag har bromsservo från E36 316 på min. Fick borra om hålbilden i karossen samt modifiera pinnen lite. Kylare har jag tagit från E36 325. Jag hade svänghjul från tidig E30 och en svarvad distans på urtrmpningslagret innan jag bytte till nuvarande sexväxlade låda. Jag har visserligen byggt med M50 men det borde vara samma förutom motordelen. Finns väl nåt att läsa i bloggen här på min sida. Står lite om vad det kostat mig bland annat. Inte direkt dagsfärska priser då det var flera år sedan jag reggade om bilen. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
Good stuff, JohanE! Ett par uppföljningsfrågor här. Angående motorkuddar från E28/E34, kommer du ihåg vilka motormodeller (finns ju en uppsjö av olika motorkuddar för E28/E34)? Vilken ZF-låda? Från vilken eller vilka modeller? Angående "stora bultcirklen" så antar jag att det räcker att matcha samma bultcirkel som på växellådans hardyskiva - eller är det en specialhardyskiva här med olika bultcriklar? Angående kardan, antar du menar E36 328i? Eller E46 328i? Angående bromsservot, problemet är att original tar emot insuget - eller hur? Men du kunde behålla bromspedalen läge, dvs bromsservot "mittenpunkt" blev oförändrad - eller hur? Hur gjorde du med avgassystemet? Vad kunde du ta för standarddelar och vad behövde du customtillverka? EDIT : Såg det fanns mer info i bloggen också - ska läsa den! |
|
1. Minns tyvärr inte från vilken motormodell kuddarna kommer från men om jag inte missminner mig så var de 5 cm höga. 2. ZF-låda kan du ta vilken som helst i princip. Det är samma sak, men lutningen är rätt från bensinarna. Jag har dock sexväxlad getrag nuförtiden. Mycket trevligare på landsvägen. :) 3. Ja det är matchning som gäller. Men då jag letade så fanns det 328 E36 kardaner med "lilla" bultcirkeln men jag hade hört att alla hade "stora" så det blev en del letande innan jag fick rätt. ZF-lådorna har stora cirkeln. 4. Japp det är korrekt att jag menar E36. Sorry för den. 5. Precis, mittenpunkten blev i princip oförändrad. Möjligtvis lite förskjuten mot förarsidan. Inget som ställde till något. Dock är det nog smidigre att hitta något som passar direkt i hålen. 6. Avgassystemet måste customiseras oavsett val vad jag vet. Jag tog delar från M52 från E39 tror jag. De med svetsade grenrör och inte de gjutna. De gjutna från M50 funkar men det blir väldigt tokiga vinklar på rören. Jag har mixtrat fram och tillbaka med dessa grenrör så jag kommer inte riktigt ihåg vad jag har provat och inte. Plus att det är snart ett decennium sen jag gjorde det. :) ///BMW - Was sonst! |
|
Oj, då kan man förlåta att du glömt några detaljer under den tiden ;-) Ok, så växelspaken hamnar någorlunda rätt (horisontellt plan tänker jag främst på) med en sådan växellåda? Dvs det blir någorlunda korrekt, så den inte pekar rakt ut till vänster eller till höger i kardantunneln? Ja, har eller inte sett något "bult-on" avgassystem - så det är lika bra att bereda sig för det. Mycket bra info! |
|
Ja, M50/2/4 har mer lut på motorn än M20 (som har samma som dieslarna) så en ZF från bensinare parad med en M50 får rätt position på spaken. De är ju redan gjorda för varandra. Spakstället var en annan sak jag glömde också, jag tog från E36 325. Det är lite osäkert men det borde vara så. Det finns även en monstertråd med många funderingar och olika lösningar här: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.