|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått problem med min bmw 330ci e46, problemet har uppkommit vid 2 olika tillfällen, första gången så gick bilen och starta men gick väldigt ojämnt var omöjligt att varva motorn över 1500rmp och prova då att nolla felkoderna (P0430 och P1632) som fanns utan det någon förbättring, bogsera bilen då till verkstad och dom hitta felet ganska så omgående vilket va att gasspjället hade fastnat, på verkstaden så sa dom att dom hade rengjort spjället och efter det så funkade bilen felfritt i ca en vecka framåt tills det bestämde sig för att börja krångla igen, denna gång så kunde jag nolla koderna och bilen gick att köra hem men den gick på nödprogramet och kändes väldigt orkeslös, fick då koderna P1638 och P1639 samt så lyste bägge gångerna eml, motorlampan, antispinnsystem, abs. Nu till frågan jag undrar är det nån annan som har haft detta problem? och vad gjorde ni? tänkte ringa och rådfråga verkstaden i morgon om det bara att beställa hem ett nytt gasspjäll och fixa problemet själv, eller måste man byta något annat också? har läst lite tidigare och verkar som andra har råkat ut för liknande problem och försökt fixat problem själva vilket har gjort dom har byt ut massa delar i onödan utan att fått bukt med problemet. Tips? | |
| Kan det vara batteriet som inte levererar tillräckligt ström pga att du har för många fel koder samtidigt? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Säger inte ATT ditt fel är gasspjället, men dina symptom (och speciellt de två senare koderna 38 o 39, temporärt och permanent tjorvande throttel) är väldigt lika mina egna erfarenheter på min 330. Du kan läsa min tråd här: Länk /Anders |
|
Tjena Anders. Har fått fel koder sedan ca 9 månader tillbaka men inget som direkt har påverkat bilens köregenskaper så det har bara varit att nollställa dom och köra vidare, men dom två senaste gångerna så har det påverkat köregenskaper enormt så det har blivit ett stort problem. Hur löste du dina problem? har kollat lite på ebay vad ett gasspjäll kostar ca 250€ men jag vill ju inte heller lägga ut pengar på något som kanske funkar, och är det kvalitets grejer från ebay? |
|
|
Kan man byta gasspjällspotentiometer på ditt spjäll? Kanske är gaspedalen som krånglar och inte spjället? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej tillin och delorian, Jag sitter faktiskt och tittar på mitt f.d spjällhus medans jag skriver detta. Gjorde rent det och har det som bokstöd på skrivbordet. :-) Jag har fått frågan förut om pottarna går att byta, enligt min uppfattning gör de inte det. Elektronik verkar hysas under ett svart bulligt lock på ena gaveln av huset. Jag har inte förstått hur jag ska få upp det. Jag hade inte gått över ån efter vatten, att köpa på eBay finner jag inte nödvändigt då vi har Bildelsbasen här i Sverige. Jag köpte helt enkelt ett hus från nån skrot i Hedemora. Minns inte vad jag betalade nu, men under tusingen tror jag. Det stämmer, det finns potentiometrar till den enhet som hyser gaspedalen och det går ju värden från dessa till motorstyrdonet, som behandlas och skickas till spjällhuset så att spjället skall hålla öppet i paritet med vad du trycker på pedalen. Dessa KAN paja också, det stämmer. Har väl inte hört jättemånga fall av detta och ska jag vara ärlig är det väl inte jättevanligt att det pajar i själva spjällhuset heller, men visst, lite läsning finns det om det och det hände ju som sagt mig. Faktum är att jag har, om jag tänker tillbaka i tiden, haft ett par scenarion av den typen tillin beskriver, att det inte har påverkat körningen nämnvärt, det har räckt med en omstart. Långt senare ska jag förstå att det kan ha haft med ett inte helt kurant spjällhus att göra faktiskt, för de senaste 1000 milen efter bytet har jag inte haft en enda sådan fadäs. (jag har haft andra :-D ) Så för att summera: Jag bbörjade med minutiös rengöring av mitt befintliga spjäll, och kontroll av ALLA kontaktdon - det höll 10 mil. Sen köpte jag ett beggat spjäll på skroten som gått en tredjedel av vad min bil gått, och problemet löst. Och så får man ett fint bokstöd på köpet som sagt. /A. |
|
Hejsan en liten update. Efter jag hade skrivit förra inlägget så fick jag detta problem en gång till, ringde och frågade min verkstad om tips och om det ända alternativet va att byta gasspjäll och svaret var JA, beställd hem ett nytt spjäll som jag byte ut själv (tar ca en 1 timme) för att sedan att åka till verkstaden för att "programmera" in det nya i bilens system. Nu har jag snart kört 1000km utan några problem eller felkoder :) |
|
| Prova att byta packningen först. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.