|
|
|
|---|---|
|
Jag står i begrepp att byta olja i automatlådan och bakaxeln i min 325Ti Compact -02 Inte för att lådan funkar dåligt på nåt sätt, den verkar funka perfekt och växlar mjukt och smidigt. Utan jag ser det mest som förebyggande och tror inte riktigt på det där med livstidsolja. Dessutom framgår det faktiskt i rekommendationerna att oljan bör bytas vid 15.000 mil eller 10 år. Bilen har nu gått 17.000 och är 15 år så det kan ju vara dags ;-) Själva bytet är väl inga större problem, men oljetyp och volym verkar inte framgå nånstans. Har kollat på GDS-avdelningen här på AutoPower men det ger ganska motsägelsefulla uppgifter Länk Jag antar att lådan är en ZF eftersom den har grön skylt, men den är så skitig så jag ser inte vad som står på den, så jag har ingen aning om det är 5HP18 eller 5HP30. Sen står det Esso-olja, men var hittar man sån i Sverige? Ringde till BMW och dom rekommenderar ATF4 i lådan och SAF-XO eller Synt AFC (kan minnas fel på det sista) i bakaxeln. Men nu uppstår problemen: 1. Jag har ingen lust att köpa BMW:s olja för den är ruggigt dyr, troligen bara för att det står BMW på den. Jag frågade på skoj vad BMW-verkstan skulle ha för att byta oljan. Svar: 10.000 kr. Det glömde jag snabbt efter att ha förklarat att jag inte ville byta hela lådan, utan bara oljan. 2. BMW:s specar verkar inte gå att uppbringa. Castrol som jag har sett att många här rekommenderar i olika sammanhang har enbart ATF Dextron IID. 3. I motorn kör jag på Helix Ultra 5W-40 eller Pennsoil Performax 5W-40 - Inte longlife eftersom jag brukar säga att jag föredrar longlife-motor före longlife-olja. Istället byter jag på ca. 1000 mil istället för 2500 mil som jag anser är alldeles för lång intervall. 4. En anledning till att jag kör på Helix eller Pennsoil är att jag har bra pris på dom, så jag skulle gärna köra märket i lådan och bakaxeln också om jag bara hittar nån som uppfyller kraven. 5. Vad ska det vara för volym? 5a. Till lådan hittar jag uppgifter på allt från 3 till 9 liter (rätt stor skillnad) vilket ska det vara? 5b. Till bakaxeln hittat jag inga uppgifter alls. Så huvudfrågorna är: 1. Måste man slaviskt följa BMW:s rekommendationer eller duger det med nån annan olja - isf vad? 2. Vad ska det vara för volymer i lådan och bakaxeln så jag vet hur mycket man ska köpa? Tanken är också att skölja igenom lådan en eller två gånger så att det blir färsk olja även i momentomvandlaren. Hoppas nån kan hjälpa :-) Min lilla Dinky Toy ;-) Länk | |
|
Hej, Mektipset från molle325 lämnar just inga frågetecken, tycker jag. Om du bara torkar av skylten, blir det - nog - en 5hp18. ;-) (Och det är inte fel att kolla varför det är så smetigt nu. Ny olja är bra, men det är ju inte fel att se till att den stannar kvar.) Grön skylt ger LT 71141. Förnamnet är numera Mobil, men om du söker på Esso LT 71141 på t ex ebay.de, får du napp på båda. Eftersom du tänker byta två eller flera gånger, kan du ju satsa på ett antal sådana här: Länk En 20-litersdunk: Länk (Det finns några parametrar att optimera: literpris, frakt, hur mycket du är beredd att köpa.) Det finns all anledning att bli kvar vid LT 71141, Bakaxeln vet jag inget om. /Lennart |
|
|
Om jag minns rätt i huvudet går det åt ca 6 liter vid "byte" (dvs. öppna pluggen, lossa tråget, byta filter och återmontera, samt återfylla så det blir "fullt"). Jag har Mobil LT71141 och ett filter (BMW original) plus trågpackning (BMW original) till 5HP18 som blivit över från min bil, om du är intresserad. Om så är fallet; skicka ett PM i "powerpost". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här har du lite info:Länk. Din låda:Länk |
|
|
Efter lite närmare studium måste jag nog föreslå att det handlar om en 5HP19. Länk Men till slut är det TS som avgör. Oljespecifiktionen är åtminstone samma. /Lennart |
|
|
5HP19 är det som sagt - såg att det är samma låda i E46 och E39 med M54-motorn. Så det är till den lådan jag har filter/packning och olja... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren, men tyvärr blir jag fortfarande inte riktigt klok på det här ;-) Att hitta Mobils ATF i Sverige verkar inte vara nån lek, inte heller att hitta en olja med specen LT71141. Ringer jag BMW så säger dom en sak, ATF4 som jag aldrig har hört talas om, ATF Dextron 3 är det närmaste man kommer den beteckningen. Dom säger också att dom inte rekommenderar nåt annat än original och menar att man kan få problem annars, men där kostar 1l nästan lika mycket som 10l annars. När jag fortsätter att kolla runt bl.a. hos SGA där jag är kund och köper motorolja så får dom fram beteckningen M-1375.4 och söker man på den så hittar jag en hel del som att den är specad till ZF 6-speed, även hos BMW själva t.ex. här Länk och sån kan jag få tag på av märket Champion till vettigt pris. Vad tror ni? Den oljan verkar vara klassad högre än vad som behövs för min bil. När det gäller motorolja så brukar det ju t.ex. stå "API SM eller högre". Gäller samma för lådan eller kan man få slir om oljan är för bra? Tack för erbjudandet Johan B, men jag har redan alla delar, filter och packningar som behövs (BMW original). Oljan hade varit intressant, men det är lite långt att åka. Du kan maila mig. det är rs[snabel-a] och min domän som du hittar under min profil. Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
|
Den som söker finner;-) olja:Länk Här har du bild på BMW ATF 4 olja:Länk Står att den är kompatibel med just Mobils! Tror ATF 4 kostar drygt 360:- litern hos BMW!! |
|
|
Jo precis, 360:- litern = 7200:- för 20 liter så man har för en genomsköljning :-O Såna pengar betalar jag bara inte för lite olja. Då återstår tre alternativ: 1. Champion M-1375.4 (som jag inte vet om den är kompatibel) för ca. 1500:- / 20 liter. 2. Mobil LT71141 (som jag hittade på din länk) för ca. 1800:- / 20 liter. 3. Skita i oljebyte 0:- ;-) Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
|
Nr:2! :-) Fan 20l då har du så du kan kränga vidare ex antal l sedan :-))) ZF's egna olja heter annars Lifeguard 5 till din låda. |
|
|
Enligt BMW när jag ringde dom går det i 8,9l (fan tro't) och med en genomsköljning så lär det inte bli så mycket kvar. Men visst, blir det nåt kvar så kränger jag det billigt. Få se, 1800 / 20 = 90, så 70:- litern. Intresserad? ;-))) ----- En sak till som nog också kan vara av intresse för flera här. Jag skickade en fråga till Länk för att förhoppningsvis få lite klarhet i oljedjungeln. Jag fick precis följande svar. Så mycket klokare blev jag iofs inte, men det lutar åt att köra på LT71141. Hello Your inquriy about one of our products has been answered. Question: Hello. I have an E46, 2002, 325Ti with a ZF, 5-speed gearbox (green label - 5HP19, if I'm not wrong). Will the M-1375.4 oil fit that without causing any problems? Reason I'm asking is that it seems to be mostly for newer 6-speed models. Product: 83220142516 Answer: BMW fluid is ATF4 83222220442 1 liter M1375.4 is for newer models A5S325Z (5HP19) E46 323i/Ci/Cic from 3/00 to 8/00 production 325iT from 4/01production to present 330i/Ci/Cic from 6/00 production to present 325i/Ci/Cic from 9/00 production to present No subsequent transmission fluid changes are necessary. Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up. ESSO LT 71141, BMW Part No. 83 22 9 407 807. Mike Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
|
Hittade just nåt intressant. I databladet framgår det att Mobil ATF LT 71141 är en semi-syntet och och inte alls helsyntet som jag antog Länk Så med tanke på att det antagligen är den BMW använder (BMW är ju inget oljebolag, utan dom köper olja på egna flaskor från nån tillverkare - troligen Esso/Exxon eller Mobil) så fattar man nu ännu mindre varför den är så ruggigt dyr. Är det etiketten/emblemet på flaskan dom tar betalt för tro? Min lilla Dinky Toy ;-) Länk |
|
| BMW original olja är från ZF som i sin tur köper oljan från något bolag som dom mixtrat ihop dessa special original oljor. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.