AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.045

Felkodsläsare airbag?

Tjena köpte denna felkodsläsare: Länk För att kunna släcka/Lösa felkoden med min airbaglampa som lyser på min bmw e46 320i
men fick senare veta att man måste ha en 20 pin felkodsläsare för att lösa airbagfelkoder. DÅ undrar jag om jag kan köpa denna: Länk och sedan koppla ihop med min felkodsläsare kommer det att fungera?
All hjälp uppskattas pga besiktning snart

Hej,

Under en övergångsperiod, som tidsmässigt varierar lite mellan BMWs olika modeller, fanns det både ett OBDII-uttag i kupén och ett runt 20-poligt uttag i motorutrymmet.
När båda dessa finns, ger uttaget i kupén endast miljörelaterade felkoder. Det 20-poliga ger däremot hela bilden.

Om alltså din utrustning klarar av det den lovar och om bilen har detta 20-poliga uttag, är det den länkade kabeln du behöver.
Fast ibland stupar en del sådana kopplingar på att vissa stift i kontakterna inte är sammankopplade. Det finns en del att läsa i det ämnet (också) här på AP. Men blir det problem får du återkomma.

/Lennart

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Nej, det kommer inte fungera. Du behöver ett BMW-specifikt interface, alt. en multiplexer, typ Autocom eller liknande.

Enklaste för just e46 skulle jag säga är BMWscanner. Inpa är troligtvis bäst men är inte lika användarvänligt som BMWscanner.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vad är det för programvara du tänker använda?

Spontant tror inte jag att det kommer fungera med ELM och 20-pin för att hitta SRS.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tyckte att jag kände igen ärendet..
I denna tråd Länk och i denna Länk

Så med bakgrund vad som stått där att du körde Torque så kommer du inte att kunna läsa något från SRS.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.