AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.246

byte bakaxelolja?

Tänkte byta olja i bakaxeln, har inte gjort det tidigare undrar därför om det är bökigt och vilka nycklar jag behöver??Även om någon kommer ihåg dimensionen på insexnyckeln för växellådsolje byte??
Tack på förhand.

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Inget svårt att byta bakaxeloljan, du behöver en 17 mm insexnyckel/insexhylsa för att lossa pluggarna med, sedan bara att fylla på, 1,7liter tror jag att det skall vara.
KlantPelle
På min är det en 10 mm insex till bakaxeln och 17 mm till växellådan.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Nu blev jag lite osäker, jag trodde att det var 17 mm till bakaxeln även på 525. Det var det i alla fall på min förra E32. E30 har också 17 mm om jag minns rätt. Någon som vet bättre?
det är ju bara att hissa upp bilen och kolla det är ju inte nå mer med det

Dom 3 B:en---------------
-Bemmer,Brännvin,Brudar-
----M-Power------------
Garett the best a man can get
DC-Hub The-Raven.dns2go.com
WebCam: The-Raven.dns2go.com
FtpServerThe-Raven.dns2go.com
The RavenRacing--
-----------///M
när ska bmw sparka ner audi från tronen och ta över superstage då
Visa användare
273
Skillz
325i Cab -88
för att byta oljan på bakaxeln så måste du ha nån sorts av pump för att få upp oljan ner i bakaxeln...

är lite svårt att hälla i oljan när bakaxeln sitter fast och hela underedet är ivägen. :)

och sedan så är det bara på att pumpa på med oljan tills det börjar rinna ut lite, för det är ju i oljenivåpluggen som du fyller på i. så det kan mao inte bli för mycket.

och 17mm nycklar/hylsor brukar det vara..

Jag hade också 10mm insex på bägge pluggarna på bakaxeln, och en 17mm + en 22,5mm (tum??) på lådan.

Pumpar för att få i oljan finns hos MBD, Mekonomen, Biltema, kostar ca 100kr för en handdriven, ser ut som en förväxt cykelpump och fungerar kanon!

Mvh
Patrik
Tack för det, bara på med mekarkläderna då.
Kanonbra med detta forum !!!

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Fattigmans varianten att fylla på bakaxel och växellåda! Tag en 10mm PVC slang borra ett 9,5mm hål i kasylen på en enliters oljeflaska låt slangen ena ända mynna i botten på flaskan stoppa in andra ändan i påfyllningshålet, krama flaskan. Funkar kanonbra, flaskan har du ju köpt, kapsyl och slang återanvändes.
Är oljan kall och tjock kan den värmas i vattenbad innan så går det lite lättare.
mvh

BLJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.