|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har vad jag tror är ett problem med min automatlåda. Bilen håller alltid låga varvtal, den kan t ex växla upp till 6ans växel i 50 kmh/t och hålla 1100 varv. Det låter inte bra i från bilen och det känns inte bra heller. Är bmws dieselautomater så här eller är det något fel? Vad kan det i så fall vara för fel? | |
|
Bara för referens, min bil (640i-12) drar jämnt och bra på högsta växeln (8) ca 72 km/h vid 1100 rpm både uppför och nedför måttliga backar. Varm motor. Växlar vid behov. Men det ska så klart inte låta ansträngt och vibrera om kraftöverföringen. Den 740dX-12 jag hade för några är sedan gick lika lugnt kanske ännu lägre varvtal. |
|
|
Har du precis köpt bilen? Lådan är väl adaptiv och kanske isf anpassat sig till föregående ägare? Men att det skulle låta illa och orsaka vibrationer låter konstigt. |
|
| Beror väl till viss del på vilket läge du kör i. Har du ECOPRO kan jag tänka mig att den ligger kvar på 1100 varv eftersom den då strävar efter att ha så hög växel som möjligt. | |
|
Hade en 2013 F31 320d med automat innan och satte jag farthållaren på 50 km/h så höll lådan motorn på runt 1500 rpm, ökade jag farten till 52 km/h så hoppade den upp en växel och la sig då runt 1100 rpm då gick den lite som du beskrev (samt snålare), detta var oavsett om det var i comfort eller eco pro. Det märkliga var att det var samma beteende oavsett om det var 30, 40, 50, 70, ökade jag farten med 2 km/h så puttade den i nästa växel. Min F11 med nya B47 motorn och automat gör lite samma sak i 70 km/h, dvs lägger sig väldigt lågt i varvtal och burrar lite i eco pro läget (tror att det är samma sak i comfort). Vet inte om det blir någon resonans precis i den hastigheten. Antagligen så har BMW:s ingenjörer ställt in lådan för lägsta möjliga varvtal för bästa bränsleekonomi. Visst så kanske det låter ansträngt men egentligen fantastiskt att man idag kan köra en diesel på nästan samma varvtal som en bensinare (bensinare kan man ju oftast köra långt under 1000 rpm men ändå). |
|
| Det är inget fel, det är så det ska vara. 2,0-dieseln går läskigt lågt i varvtal. | |
|
@tsint Jag har ägt bilen i snart ett halvt år, hur menar du anpassat sig till föregående ägare? Går det nollställa? @Mats, nej det spelar ingen roll om jag kör i comfort eller eco-pro, självklart så går den ner i varv ytterligare i eco-pro så det är absolut inget alternativ att köra i. @P-OA, det låter rätt likt min bil i beteendet faktiskt. Det jag har svårt att tro är att motorn inte tar skada av det, men det är kanske så de gör för att få bilarna att gå så snålt som möjligt. Snålt, det går den. @Mahhbechh Jag börjar nästan inse det när jag läser föregående kommentarer, men jag tycker det låter så otäckt på så låga varv, ansträngt minst sagt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.